Visar inlägg med etikett valuta. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett valuta. Visa alla inlägg

fredag 24 september 2010

The Wall Treet



Affärsvärlden skriver att uppföljaren till filmklassikern Wall Street från 1987 har Sverigepremiär idag och skådespelaren Michael Douglas avslöjar samtidigt att han förlorat en hel del under finanskrisen.
”Ganska mycket. Men jag har mer eller mindre fått tillbaka det. Men det är inte så att jag har koll på finansnyheterna varje dag. Har jag blivit mer försiktig? Nej, det tycker jag inte. Kanske är jag lite mer konservativ. Och jag försöker sprida riskerna”, säger Michael Douglas till Metro.

Trailer till filmen nedan;
http://www.youtube.com/watch?v=873PrTZkLsI

Jag tror jag ska köpa en biljett:)den kan nog vara rätt bra.

Guldpriset har slagit rekord flera dagar i rad, till följd av osäkerhet om ekonomin. Analytiker och handlare räknar med en fortsatt prisuppgång. Spotpriset nådde under natten till fredagen den nya rekordnivån på 1.296,3 dollar per uns.

Anledningen till att våra priser på Tavex är så låga i jämförelse med marknadspriset är för att svenska kronan är stark i jämförelse med dollarn.
Dock har kronan samtidigt försvagats med 4 öre mot dollarn och med 3 öre mot euron idag, jämfört med noteringarna på onsdagseftermiddagen...

Kom gärna in eller besök vår SÄKRA och ENKLA webshop där du kan navigera runt bland glimmande guld och även lägga en order om andan faller på.

Ha en underbar helg nu och njut av det kalla mysiga höstvädret!

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

torsdag 16 september 2010

En bloggläsares funderingar...vad händer vid en dollarkrash?



Jag har fått en förfrågan att ta upp några intressanta frågor från en trogen bloggläsare. Nedan kan ni ta del av denna dialog.

1.Hur kommer en dollarkrash påverka det svenska spot priset på guld?
En dollarkrash kommer med säkerhet att påverka spotpriset på guld, och det med råge. Priset kommer att stiga till skyhöga nivåer och tilliten till valuta kommer att försvinna... Alla spotpriser utgår ifrån dollar och vi tror då att huvudvalutan kommer bli guld.

2.Varför skrivs det så lite om den svenska valutan i jämförelse med diskussionen om guldpriset i USD/EUR och andra valutor.
Huvudvalutorna är dollar och euro och den tredje är GBP. Det mesta utgår ifrån dessa större valutor.

3.Hur sätter ni spotpriset på Tavex idag? Är det alltid relation till spotpriset på guld i USD konverterat till SEK, utifrån USD/SEK kursen? Har Tavex andra faktorer i åtanke såsom spotpriset i euro?

Vi sätter priset på guld utifrån Reuters system och världsmarknadspriset i kombination med världspriserna på valuta där vi alltid utgår ifrån USD som världsmarknadspris. Spotpriset på EUR är samma som spotpriset i USD.

4.Om man ur ett längre perspektiv leker med tanken att USD går in i hyperinflation med ett EUR samarbete då borde inte guld prissättas i USD utan i andra valutor. Vad har Tavex för tankar på den punkten?

Det kommer isåfall bli en ny valuta som ersätter USD/EUR vid en hyperinflation i Europa.

Ja det var lite mer information från Tavex. Hör gärna av er till oss om andra funderingar.

Jag passar även på att länka till Krassimir Petrov och hans föreläsning om hyperinflation och Money Demand http://www.petrovfinancial.com/?p=929.
Han ger ut många intressanta artiklar och hintar kring guld och den finansiella världen och har varit vår främsta talare vid seminarier världen över.

Ha en bra dag!

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.


måndag 1 mars 2010

Hur stabil är världsekonomin egentlgen?

Vad händer om världens finanssystem inte är stabilt?

Det finns många människor där ute som när de hör ordet "guld" omedelbart slutar lyssna.
"Guld är så gammalmodigt…" "Varför ska man köpa en metallklump när man kan investera via internet?" "Kronan, Dollarn, Euron, osv. är solid och banksystemet är stabilt" … bla, bla, bla…

Hittills har de haft rätt; dock det kan vara samma sak som folket sa i Zimbabwe i 2007, Argentina i 2000, Tyskland i 1921, Rom i det andra århundradet, osv.?
Grävar man en aning djupare in i rubrikerna börjar man inse att allting kanske inte är ”guld och gröna skoga” fortfarande.

Exempelvis:
· Grekland och dess skuldproblem
· resten av s.k. PIIGS (Portugal, Italien, Irland, Grekland, Spanien) och deras skuldproblem
· Storbritanniens skuldproblem
· Svagare och svagare krav på bankens definitioner av reserver och tillgångar
· fler historier om ”pappersguld” som kan sakna fysiskt guld underlag

Kort sagt, världens största banker, företag och även regeringar lånar/trycker ut mer och mer pengar i en ökande takt. Men det blir ännu mer förvirrande eftersom alla världens pengar egentligen är fiat valutor, särskilt världens reservpengar US-dollar. Det betyder att var och en av de sedlarna vi använder idag är faktiskt en form av skuld (t. ex: Federal Reserve Note). Snart kan vi verkligen få en hårdläxa om skillnaden mellan valuta och pengar. Det blir tydligare och tydligare att fler och fler människor, företag, och både lokala och nationella regeringar har det svårare och svårare att betala tillbaka alla lånade pengar.

Enligt Dr. Antal Fekete i sin artikel: Hedging Non-gold investments with Gold "… när en låntagare återbetalar sin skuld genom att lämna över sina valutor till sin långivare, skulden är inte avslutat. Den har bara överförts till den centrala banken som har utfärdat valutan. Att överföra skuld är inte detsamma som att släcka den."

Även Marketwatches Peter Brimlow i sin artikel "Parsing 200 years of gold trades" påstår att möjlighteten finns för guldpriset att öka drastiskt baserat på hur mycket "pengar" finns just nu.

En till väldig lång dock intressant artikel som är värt att titta på när det gäller skulden som finns i välrden är ”Debt Dynamite Dominoes” av Andrew Gavin Marshall.

Till slut finns ett litet bredare perspektiv från Joe Bageant med sin intressanta artikel ”Tortillas and the Corporate State

Det är mycket tydligt och mer och mer oundviktligt att skuldproblemet började på allvar samtidigt som President Richard Nixon stängde USAs s.k. ”guldfönstret” och nekade Förenta Staternas deklarerade löfte att betala sina skulder i fysiskt guld. Sedan dess har världens skulder och antal sedlar i bruk börjat öka på ett geometriskt sätt. http://en.wikipedia.org/wiki/Money_supply

Kan det äntligen vara värt att ställa frågan, ”hur kommer denna skuldspiralen sluta utan någon slags krasch”?

I så fall när kraschen sker och människor återfå deras finansiella sunt förnuft, vad tror du att vi kommer att förmodligen använda för att grunda det nya betalsystem som efterträder det som vi har nu?

Har du köpt ditt guld ännu?

Mvh,

Kurt

Glöm inte att besöka oss vid båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö 6-15 mars 2010 Monter C16:02

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.