Visar inlägg med etikett guld köp. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett guld köp. Visa alla inlägg

fredag 24 september 2010

The Wall Treet



Affärsvärlden skriver att uppföljaren till filmklassikern Wall Street från 1987 har Sverigepremiär idag och skådespelaren Michael Douglas avslöjar samtidigt att han förlorat en hel del under finanskrisen.
”Ganska mycket. Men jag har mer eller mindre fått tillbaka det. Men det är inte så att jag har koll på finansnyheterna varje dag. Har jag blivit mer försiktig? Nej, det tycker jag inte. Kanske är jag lite mer konservativ. Och jag försöker sprida riskerna”, säger Michael Douglas till Metro.

Trailer till filmen nedan;
http://www.youtube.com/watch?v=873PrTZkLsI

Jag tror jag ska köpa en biljett:)den kan nog vara rätt bra.

Guldpriset har slagit rekord flera dagar i rad, till följd av osäkerhet om ekonomin. Analytiker och handlare räknar med en fortsatt prisuppgång. Spotpriset nådde under natten till fredagen den nya rekordnivån på 1.296,3 dollar per uns.

Anledningen till att våra priser på Tavex är så låga i jämförelse med marknadspriset är för att svenska kronan är stark i jämförelse med dollarn.
Dock har kronan samtidigt försvagats med 4 öre mot dollarn och med 3 öre mot euron idag, jämfört med noteringarna på onsdagseftermiddagen...

Kom gärna in eller besök vår SÄKRA och ENKLA webshop där du kan navigera runt bland glimmande guld och även lägga en order om andan faller på.

Ha en underbar helg nu och njut av det kalla mysiga höstvädret!

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

måndag 13 september 2010

Guld och prismanipulation

Hej,


det har spekulerats en del om guldpriset och hur/om det manipuleras. Rapporten nedan av Doug Hornig belyser apsekter om hur prismanipulation funkar i praktiken, om några lagar bryts och om USA´s regering är inblandad.

Någon form av manipulation förekommer, men den goda nyheten är att, trots detta så är det alltid utbud och efterfrågan som driver priserna på ädelmetaller, och har gjort det i åtta år nu.

http://www.caseyresearch.com/pdfs/1253891664-GoldPriceManipulated.pdf

Läs gärna rapporten om du är intresserad av detta!


Kom annars in och köp en tacka eller två.

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

måndag 1 mars 2010

Hur stabil är världsekonomin egentlgen?

Vad händer om världens finanssystem inte är stabilt?

Det finns många människor där ute som när de hör ordet "guld" omedelbart slutar lyssna.
"Guld är så gammalmodigt…" "Varför ska man köpa en metallklump när man kan investera via internet?" "Kronan, Dollarn, Euron, osv. är solid och banksystemet är stabilt" … bla, bla, bla…

Hittills har de haft rätt; dock det kan vara samma sak som folket sa i Zimbabwe i 2007, Argentina i 2000, Tyskland i 1921, Rom i det andra århundradet, osv.?
Grävar man en aning djupare in i rubrikerna börjar man inse att allting kanske inte är ”guld och gröna skoga” fortfarande.

Exempelvis:
· Grekland och dess skuldproblem
· resten av s.k. PIIGS (Portugal, Italien, Irland, Grekland, Spanien) och deras skuldproblem
· Storbritanniens skuldproblem
· Svagare och svagare krav på bankens definitioner av reserver och tillgångar
· fler historier om ”pappersguld” som kan sakna fysiskt guld underlag

Kort sagt, världens största banker, företag och även regeringar lånar/trycker ut mer och mer pengar i en ökande takt. Men det blir ännu mer förvirrande eftersom alla världens pengar egentligen är fiat valutor, särskilt världens reservpengar US-dollar. Det betyder att var och en av de sedlarna vi använder idag är faktiskt en form av skuld (t. ex: Federal Reserve Note). Snart kan vi verkligen få en hårdläxa om skillnaden mellan valuta och pengar. Det blir tydligare och tydligare att fler och fler människor, företag, och både lokala och nationella regeringar har det svårare och svårare att betala tillbaka alla lånade pengar.

Enligt Dr. Antal Fekete i sin artikel: Hedging Non-gold investments with Gold "… när en låntagare återbetalar sin skuld genom att lämna över sina valutor till sin långivare, skulden är inte avslutat. Den har bara överförts till den centrala banken som har utfärdat valutan. Att överföra skuld är inte detsamma som att släcka den."

Även Marketwatches Peter Brimlow i sin artikel "Parsing 200 years of gold trades" påstår att möjlighteten finns för guldpriset att öka drastiskt baserat på hur mycket "pengar" finns just nu.

En till väldig lång dock intressant artikel som är värt att titta på när det gäller skulden som finns i välrden är ”Debt Dynamite Dominoes” av Andrew Gavin Marshall.

Till slut finns ett litet bredare perspektiv från Joe Bageant med sin intressanta artikel ”Tortillas and the Corporate State

Det är mycket tydligt och mer och mer oundviktligt att skuldproblemet började på allvar samtidigt som President Richard Nixon stängde USAs s.k. ”guldfönstret” och nekade Förenta Staternas deklarerade löfte att betala sina skulder i fysiskt guld. Sedan dess har världens skulder och antal sedlar i bruk börjat öka på ett geometriskt sätt. http://en.wikipedia.org/wiki/Money_supply

Kan det äntligen vara värt att ställa frågan, ”hur kommer denna skuldspiralen sluta utan någon slags krasch”?

I så fall när kraschen sker och människor återfå deras finansiella sunt förnuft, vad tror du att vi kommer att förmodligen använda för att grunda det nya betalsystem som efterträder det som vi har nu?

Har du köpt ditt guld ännu?

Mvh,

Kurt

Glöm inte att besöka oss vid båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö 6-15 mars 2010 Monter C16:02

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

onsdag 17 februari 2010

Euro Oro

Det var kanske tur att Sverige tackade nej till Euron.

Mycket tyder på att Euron kommer att gå genom sin eget stresstest med de s.k. PIGS (dvs. Portugal, Italien, Grekland och Spanien) som provkaninerna.
Det ser ut som den medelhavska vanan att ta hand om saker ”mañana” inte fungerar så väl när det gäller en monetär union med mer strikta länder som t.ex. Tyskland, Holland och Belgien.

Euron har rasat mot dollarn sedan Greklands situation tydliggjorts. Inte bara det förutom Spanien, Italien, Portugal och eventuellt Storbritannien står nu i kö, enligt experterna, med för höga skulder jamfört med sina tillgångar och sina intäkter. Det kommer att vara intressant att se hur situationen lösas och om Euron kommer att hålla. Under tiden har guldpriset i Euro nått en till ”All time high” på €818.00.

Några intressanta artiklar om Euro oro:

Först The Economist skriver om “The Sick Men of Europe”.

Sedan i artikeln “The € is falling against the $, should gold [and silver] fall too, or rise with the $?”frågar Julian Phillips samma sak.

Enligt den legendariska guldhandlaren Jim Sinclair och hans kollega ”Trader Dan” Norcini källan till Eurons prisfall och Guldets prisökning är bara rädsla. Om detta kan ni läsa i deras bloggtillägg från den 16:e februari
Gold Hits New All Time High In Euro Terms”.

Till slut har vi ”Gold in Euros is about to go parabolic” skriven av Jordan Roy-Byrne.

“Paper money eventually returns to its intrinsic value - zero.” – Voltaire .

Det känns mer och mer troligt att Voltaire (1694–1778)har fortfarande rätt med sitt påstående.
Är det möjligt att Euros, Dollars, Yen, Rublar osv. kommer så småningom att bli värdelösa eftersom det är för frestande för de flesta makthavarna att lova för mycket?
Då blir det mer nödvändigt att framställa, digitalisera och låna ut ännu mer ”fiat” pengar och försäkra att Voltaires påstående blir sant.

Under tiden är det nog bra att ha lite fysiskt guld i bakfikan eftersom guld har en 5000 år gammalt beprövad ”tendens” att hålla sitt värde speciellt i oroliga tider.

Mvh,

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

måndag 25 januari 2010

Guld förfalskningar? Relax (för tillfället)

Guldförsäljning fortsätter att expandera och många börjar fundera över sitt första guldköp.

Men...

Hur kan vi veta med säkerhet att det som vi köper är äkta guld?

Doug Horning från Casey Research ger den bästa beskrivningen hittills om det som har hänt, det som kan hända och det som du kan göra när det gäller att köpa ditt eget äkta investeringsguld.

Läs gärna "Dude, is that gold bar for real?" .

Enligt hans forskning kan vi för tillfället andas ut eftersom hittills har marknaden för oss som köper mynt och mindre guldtackor inte blivit påverkade så pass mycket.

Har du köpt ditt guld ännu?

Mvh,

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

måndag 21 december 2009

Hollywood fruar och Guld

Varför stiger guldpriset egentligen?

Är det bara eftersom att guld för tillfället är trendigt eller kan det bero på någonting lite djupare?

Nedanför finns två artiklar som ger en ganska mörk blick över läget i USAs samhälle, men är det bara USA som har sådana problem?



För första gången presenterar vi Greg Simmons och Brett Buchanan från http://www.realityarbiter.com/ med sin artikel "American Purgatory".



Sedan har vi professor James Quinn från http://www.theburningplatform.com/ med sin tolkning av Aldous Huxleys berömda 30-talets roman "Brave New World 2009".



Både pratar om den moraliska tomheten som drabbar det amerikanska samhället, fast med TV serier som till exempel "Svenska Hollywoodfruar" är vi så väldigt långt ifrån dem?



Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are.” Aldous Huxley



Trevlig läsning,



Kurt



GULD, en glittrande julklapp!

Ge ett livslångt minne och symbol för din kärlek!

Ge något bort av värde!



Guldmynt och tackor har:

- vackra motiv av djur, berömda platser, symboler, människor, m.m.

- historiska anknytningar, från nutidens stater till gamla civilisationer

- ett bestående försäljningsvärde på guldmarknaden

- en stor förmåga att inte gå sönder



Besök vår butik vid Norrmalmstorg eller lägg en beställning på http://www.tavex.se/

God Jul önskar TAVEX



OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.



Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

måndag 16 november 2009

Guld fortfarande på väg upp!

Nu är jag tillbaka efter några spännande veckor. Tavex har varit på några mässor och jag har varit på årets RMG Mining and Minerals Conference.
En del gyllene information finns att fundera på.
Efterfrågan för guld är tillbaka till förra årets nivåer...
När det gäller priset, behöver jag säga något mer?

Vi håller på för fullt med kvartalets GuldRapport som är lite försenad, sorry, men om ni är intresserad av att få den direkt kan ni anmäla er till oss via tavex@tavex.se . Skriv bara "Kvartalsrapport" och vi fixar resten.

Enligt Dr Doom, Marc Faber, kommer vi aldrig att se guld för under $1000 USD per uns (31.1 gram) igen. Starka ord från en stark och klok finansrådgivare.

Guldpriset stiger men enligt Jeff Christian CEO för CPM gruppen i New York för flera anledningar förutom inflation. Mer om detta i novembers Guldrapport.

Ha en gyllene dag!


Kurt


OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 22 september 2009

Pengar, guld och din ekonomiska framtid i Södra Sverige

Ett glittrande presentationstillfälle i södra Sverige.

Tavex AB i ett samarbete med Gårdskampen presenterar
"Pengar, guld och din ekonomiska framtid"
18.30 – 20.30 den 7:e oktober 2009 i Båstad

Guldpriset har nu överstigit $1000.00 USD per Troy uns. (31.1 gram).
Några frågor dyker upp:
• Är guld råvara eller pengar?
• Hur stabilt är världens/Sveriges finanssystem och dina investeringer/besparingar?
• Vad är ”demokratisering” av guld?
• Bästa tid/pris att köpa/sälja guld?
• Olika former av guldinvestering.

Under två timmars diskussion guidade av Kurt Larsson, Försäljnings chef för Tavex och redaktör för Guldbloggen och Guldrapport kommer vi tillsammans att diskutera dessa frågor, växla information och försöka komma fram till mer förståelse av dessa spänannde, turbulenta tider vi har hamnat i.

Detaljer:

Plats:
Margretetorps Gästgivaregård en mil norr om Ängelholm. http://www.margretetorp.se/-
Kaffe, the, lättdryck och fralla kommer att serveras i pausen.

Kostnad:
Att delta i seminariet kostar 250.00 kr och anmälan görs till
Mattias Philipson på info@gardskampen.com eller på tele: 0431-75866.-

Obs:
Anmälningen måste sker innan 31:a september och betalningen sker kontant vid ankomsten.

Om det låter intressant och vill höra mer kan du förstås också kontakta oss på Tavex antingen via telefon 08 678 20 30 eller via mail på tavex@tavex.se .

Mvh, Tavex Team och Gårdskampen

tisdag 7 juli 2009

Hur går det egentligen?

Det finns många av er läsare som tänker lite mer långsiktigt och strategiskt.
Att bidra till dina gyllene reflektioner finns det två nya artiklar.

Första artikeln är från den gode professoren Dr. Antal Fekete från Gold Standard University med sin senaste artikel som heter: "Fiat Money in Death Throes".
Han skriver med sitt genomtänkt och enkelt sätt att vi har nu gått för långt med papper/digitala pengar systemet.

Sedan finns Ty Andros med en till artikel som prata om samma ämnet med några andra gyllene vinklar i sin artikel som heter: "Freedom Fest 2009 Special edition The Crack-up Boom".

Både herrar skriver om att vårt pengar system som är baserat på papper och löften kan inte och vill inte hålla i längden. Kan du gissa på ett gyllene alternativ till ett papper/digital baserat system?

Trevlig läsning!

Kurt

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvudtanken är är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd