Visar inlägg med etikett federal reserve. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett federal reserve. Visa alla inlägg

torsdag 8 september 2011

Ett gott ändamål helgar alla valutakrig?

I svåra tider så flyr investerare i regel till stabila och likvida investeringar. Historiskt sett har US-dollar varit ett attraktivt alternativ när finansmarknaderna gungar likväl som Scweizerfrancen. Självfallet även guld men då banker och analytiker har en tendens att värdera denna metall som en råvara, istället för universellt betalningsmedel vilket det ju egentligen är, så har även denna hanterats styvmoderligt vid recessionshot.

Hur ser det ut nu? Hur agerar en väl informerad och rationell investerare på dagens marknad? USD har ju i teorin en skräpstatus vilket ju snarare gör den till en särskild riskfylld tillgång. Så snart den grå massan blir medveten om detta så finns det rimligtvis ingen ände för hur ointressant den kan bli, särskilt med tanke på att Federal Reserve helt saknar räntevapnet för att stärka dollarn.
Schweizerfrancen då? Ja, den hade ju en hög status fram till för några dagar sedan då den Schweiziska centralbanken fann inflationen på en oroväckande låg nivå (ja, ni läser rätt) och helt enkelt införde ett tak för vad valutan kan vara värd. Det kan ju låta som ett strategiskt korrekt beslut om man står utanför och tittar in i landet men betänk att centralbanken medvetet och på en kvart gjorde sin befolkning knappt 9 % fattigare.
Jaha, där rök Schweizerfrancen som attraktiv tillflyktsort med andra ord. Inte nog med det så rök nog även förtorendet för valutor över lag eftersom om Schweiz kan göra så här, ja, vem kan man då lita på (Schweiz har förvisso gjort detta förut men 1978 kvalificeras inte som modern tid för mig)? Euron? Upplösning nära förestående. Japansk yen? Stärks förvisso men varför satsa på en valuta vars land inte visat nämnvärd tillväxt på ett par decennier. Kinesisk yuan? Ja, det är ju säkert intressant men betänk att tillväxten i stort sett kommer från en sårbar kommandoekonomi med statligt kommenderad monetär expansion och en fastighetsmarknad som passerat allt vad bubbla traditionellt innebär.
Fokus tycks då ha skiftats till de skandinaviska valutorna som ju fortfarande har stått pall i stormen. Norska centralbanken var dock snabbt ute och meddelade att deras vauta skall man inte investera i om man vill behålla sina pengar. Svenska kronan går ju mot strömmen och stärks gentemot övriga viktiga valutor vilket ju kan anses vara rätt otippat med tanke på Svenska kronans historia som slagpåse vid orostider. Rimligt är att förmoda att investerarna vänder sig till det minst dåliga av de olika alternativen just nu och finner kronan som relativt okontroversiell. Sverige är ju däremot och som bekant ett exportberoende land och med en förhållandevis liten ekonomi. Så när det verkligen börjar att skaka så spelar det ingen större roll huruvida vi är världsmästare i statsfinanser eller inte, Svenska kronan kommer att ta stryk och Riksbanken har tidigare visat att den inte är rädd för interventioner.
Vad vill jag säga med det här då? Jo, att detta "valutakrig", som medierna väljer att kalla det, är en evig strävan att skaffa sig komparativa fördelar genom att göra sitt folk fattigare. Som investerare leder ju detta till att du som investerare är tvungen att acceptera centralbankers nyckfulla beslut, baserat på godtyckliga politiska preferenser, kan leda till att dina surt förvärade pengar från en dag till en annan skiftar i värde.
Visst vore det smart om det fanns en valuta som inte hade denna risk? En valuta som inte är beroende av politiska beslut eller monetära expansioner och interventioner. En valuta utan motpartsrisk och som våra politiskt tillsatta beslutsfattare inte kan producera i oändlighet. En verklig valuta som inte bara är en bit papper med siffror på och som inte är beroende av någon annans insats. Vet du vad, denna valuta finns och den heter guld! Denna fantastiska ädelmetall har precis de egenskaper som krävs av en valuta vilket har gjort den till ett betalningsmedel under människanshela kända historia. Det är alltså främst av denna anledning som vi ser näst intill ändlösa prisökningar i guld. Prisökningen av guld skall ses som en värdeminskning av pengar ivrigt påhejat om löften om ytterligare monetära exansioner (läs: inflation) och med tillhörande misstro mot staters och beslutfattares förmåga att hantera något så betydelse som världsekonomi.
I skenet av detta; är guld i en bubbla?

torsdag 25 november 2010

USA´s dollarkrash och ett guldpris på 5,803 USD. Är det möjligt år 2012?

Nedan kan ni se ett klipp från Vidsynt´s blogg. Bloggen tar upp frågor kring ekonomi, politik, banker och media.

Klippet är en påhittad berättelse om att dollarkrashen är möjlig år 2012, samt att guldpriset skulle då hamna på 5,803 USD... Ett klipp för dig som är magstark.

http://vidsynt.wordpress.com/2010/11/24/the-day-the-dollar-died/

View with discretion ;) !


Vi erbjuder gratis konsultation på vårt kontor på Smålandsgatan 9 vid Norrmalmstorg. Hör av dig till oss om du vill veta mer om guld som investering på tavex@tavex.se!

Hälsningar
Anna

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

torsdag 18 november 2010

Är guld beständigt över tid?

Som vi alla vet stiger priset på guld av en försvagning av dollarn, men det stiger även av efterfrågan...

Så länge vi har turbulenta ekonomiska tider med; QE2 paket, PIIGS länder som nästan kollapsar, bankkriser här och var och valutakrig som knappt är lösta att "se fram emot"...så kommer investerare att köpa guld som en säkrare form av investering än valuta/andra tillgångsslag. Det i sin tur kommer kommer hålla priset beständigt eller stiga än mer...

PIIGS länderna
Irland och Portugal kommer snart att sitta med varsitt räddningspaket. Det kan Europa hantera. Det stora testet kommer när Spanien ber om hjälp. ”Det vill man helst inte tänka på, men det är en tidsfråga”, säger Pär Magnusson, chefsanalytiker på Royal Bank of Scotland.

http://www.e24.se/makro/varlden/spanien-det-riktigt-stora-orosmolnet_2440889.e24

Förstörelse av dollarn
Whenever you go to an airport, you hear an announcement about the “terror alert”: it’s yellow, it’s red, it’s orange, whatever. The color code is linked to “intelligence” flowing into Washington at the moment, whatever alleged plot is being hatched by our enemies abroad. But the reality is that America’s deadliest enemies aren’t hunkered down in some cave in Afghanistan: they’re right here in our midst, in the Imperial capital itself, Washington, D. C. Because the biggest threat to our national security isn’t military – it’s economic.

http://original.antiwar.com/justin/2010/11/04/the-biggest-threat-to-america/

Valutakrig
Finanskrisen svetsade samman världen. I dag har samförståndet ersatts av nationalism och G20-ländernas ledare pressar den egna valutan med risk för konjunkturoro och fallande börser som följd.

http://www.va.se/nyheter/2010/10/08/rustar-for-valutakrig/index.xml

Vad tror ni om guld och dess beständighet över tid?


Vi erbjuder gratis konsultation på vårt kontor på Smålandsgatan 9 vid Norrmalmstorg.
Hör av dig till oss om du vill veta mer om guld som investering på tavex@tavex.se!

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer
This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

måndag 8 november 2010

Guldpriset slår nytt rekord i USD...priset går upp även i svenska kronor!

Nu har FED beslutat sig för att köpa statobligationer för ca 75 miljarder dollar per månad som uppgår till totalt 600 miljarder dollar fram till andra kvartalet 2011.

Detta gör såklart att investerare återigen börjar köpa råvaror vilket i sin tur höjer guldpriset.

Idag har dollarpriset nått ett rekord på USD 1400/oz.

I kombination med ett ökat guldpris och att sek har försvagats gentemot dollarn gör att guldpriserna i Sverige stiger.


Passa på att köpa ditt guld nu innan det ökar i pris ytterligare.

Hälsningar "GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

onsdag 3 november 2010

En Ny och en lite äldre historisk artikel om USA´s situation och om guldet kan rädda oss från en global börskrash...

Artikeln "11 Long-Term Trends That Are Absolutely Destroying The U.S. Economy" tar upp 11 av de mest fundamentala problemen USA har idag. Det svåra är att verkligen understryka hur desperat situationen i USA verkligen är.

http://theeconomiccollapseblog.com/archives/11-long-term-trends-that-are-destroying-the-u-s-economy-a-little-bit-more-every-single-day

Nedan finns en lite äldre artikel (dock några år gammal) av Börje Lindström som en av mina bloggläsare rekommenderade. Den tar upp nedanstående ämnen;

Kommer våra pengar att bli värdelösa? Står USA:s roll som ensam supermakt på spel? Kan guldet rädda oss från ruinens brant? Börje Lindström - som långt före massmedia år 1998 började varna för en global börskrasch - höjer än en gång en varningsflagg.

http://www.borjelindstrom.se/ladan/varldsspekulationen/slutspel.html

Ibland får man ta del av historien för att förstå det som händer idag och eventuellt i morgon...


Trevlig läsning

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

onsdag 20 oktober 2010

Är guld i en bubbla?




Det börjar spekuleras i om guld är en bubbla nu när priset dalar lite.
(ovan ser ni diagram för priset i SEK/ounce och USD/ounce)

Anledningen till att guldet har gått ner kan vara en reaktion på att börsen har blivit starkare och påverkar valutorna, tex USD. Detta medför att fler säljer guld till att investera i andra mer riskfyllda sparformer. Skillnaden i SEK är inte lika påtaglig som vanligt, och som ni kan se i diagrammet ovan.

Dagens Industri publicerade en artikel för några dagar sedan och förkastade guld som investeringsform. "Guldpriset har fördubblats på tre år och stigit med nästan 25 procent bara i år. Det finns all anledning att fundera över risken för en bubbla."

DI skriver också att "Just oro för inflation är ett klassiskt skäl till att köpa guld. Men att döma av hur inflationsutsikterna prissätts på marknaden är denna oro, trots alla extraordinära insatser från världens centralbanker, högst begränsad."

Hur allvarligt läget är i USA är tydligt om man får läsa vad Infinite Unknown skriver om FED och hur de urholkar USD.

I en artikel som heter The federal reserve is destroying America skriver de "If the Federal Reserve does not move to defend the value of the U.S Dollar we will eventually see a hyper-inflationary collapse and worldwide financial turmoil."

"Peter Schiff recently raised concerns about a hyper-inflationary collapse of the U.S. Dollar, Robert Reich a former Clinton cabinet member believes we are facing a depression and Alan Greenspan the man who caused this whole mess wrote in the Financial Times stating that we are facing the worst financial crisis since World War II. "

"What’s amazing is that the Federal Reserve isn’t even trying to protect the U.S. Dollar because all they care about is saving the power of their private banking cartel. They don’t care about the U.S. Dollar nor do they care about the country itself. They are destroying this country through their actions and there needs to be an investigation into the controllers of this bank."

(http://www.infiniteunknown.net/2008/03/19/the-federal-reserve-is-destroying-america/)

Ytterligare skriver DI "Istället tycks en mer allmän oro, för allt från valuta/handelskrig och skuldkris till geopolitik och dollarkollaps, driva på efterfrågan på guld i egenskap av en värdebeständig tillgång oberoende av såväl staters som företags kreditvärdighet."

Ja, det stämmer, en allmän oro kan man kalla det.

Infinite Unknown har även hittat en artikel av Eric Sprott på Casey Research;
"The conventional wisdom is that gold is in a bubble. It isn’t so. At the just-concluded Casey’s Gold & Resource Summit, Eric Sprott showed a slide showing gold and gold mining shares as a % of global assets. As you can see in the chart, which I am republishing here, gold holdings are currently a fraction of what they’ve been historically.We have a long way to go before gold can be considered fully valued, so sit tight and be right.”



http://www.infiniteunknown.net/2010/10/17/gold-and-gold-mining-shares-as-a-percentage-of-global-assets-or-the-once-in-a-lifetime-ride/

Som vi på Tavex ser det, har inte och kommer inte guldet nå sin topp än på ett tag. Analytiker spår att priset kommer gå upp så högt som till $5000/ounce. (ja, det får vi se, men det som är intressant är att det faktiskt spås detta pris)

Som vi har sagt tidigare så är det bara köpläge på guld nu när det äntligen går ner lite. Utifrån diagrammet i inläggets början ser vi att guldet går ständigt upp, men att under denna fina kurva uppåt går priser upp och ner, som en naturlig konsekvens av sedeltryck och efterfrågan.

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

fredag 17 september 2010

Guldet! 1280:10!

Jaha, då var det nytt rekord för guldpriset igen...

Dagens Industri skriver "Guld används ofta som en säker tillflyktsort i ekonomiska och politiska orostider".

Jag säger låt dina pengar ta semester för att växa sig starka.

Dagens Industri skriver "Stora offentliga underskott och farhågor om en förnyad nedgång i konjunkturen har lett till att allt fler investerare söker sig till guld."

Jag säger storebror har problem med finanserna, låt inte det hända dig – investera i guld och slipp minustecken i balansräkningen…

http://di.se/

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

onsdag 1 juli 2009

Svenskar tror på börsen igen!?

Enligt DN idag från Nordnet och i en intervju med Alessandro Svensson från J.P. Morgan (i pappersversionen) tror svenskar på aktier och börsen på rekordnivåer... igen.

Det är intressant när det gäller en bakgrund som är, minst sagt, fortfarande osäker. Några intressanta exempel av pågående turbulens finns i USA när det gäller FED Orförandet Ben Bernanke och Cliff Drokes uppfattning av orsaken till Depressionen. Samt i Italien där en historia om 135 miljarder dollar i obligationer ställer flera frågor än kan besvaras, speciellt i Asien där pengarna fortfarande finns!

Är det riktigt klokt att börja satsa allt på papper och digitala investeringar i dagens läge eller kanske köpa (åtminstonde litet av) något med mer substans?

Ditt val.

Kurt
PS Tack Claes för länken!


OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.

Huvudtanken är är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
Trevlig Läsning!

fredag 20 mars 2009

Guld, Ett riktigt köptillfälle!

Enligt Darryl Robert Schoon i sin senaste artikel Gold Buying Opportunity of a Lifetime är det definitivt dags att köpa guld. Dr. Schoon brukar skriva med ett slags "gyllene" sunt förnuft.

Trevlig läsning!

Kurt

ObamaBernankeeffekten ser bättre och bättre ut för guld!
Förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

torsdag 9 oktober 2008

Risken till Banksystemet ökar

Börjar blir brist på fysiska investeringsguld?
Vi har märkt tydligt att de stora tackor från 250g uppåt är alltmer svårare att få ta på, men än så länge har vi haft inget problem med leveransen av 100g tackor och de flesta mynt.
Trots det finns det mer och mer artiklar om brist på fysiska guld i bland annat USA, från Kanadensiska mynt och till och med Krugerrands.

Risk för banksystemet att frysa upp ökar
Att summera är risken att banksystemet frysar upp fortfarande hög. Just nu håller de Centralbankerna i flera länder att både ösa mer pengar in till systemet samt sänka ränta för att ”varma” systemet upp igen. Men frågan är hur värmt kommer systemet att bli så småningom?

Till exempel finns det två artiklar om hur mycket pengar USA har stoppat i banksystemet, hur de har gjort det och några gissningar om vad kan konsekvenserna vara.

http://www.safehaven.com/article-11453.htm

http://www.kitco.com/ind/Szabo/oct082008.html

Här du köpt ditt guld ännu?

Mvh,

Kurt

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex.
Tanken är att ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse. Informationen är inte menat som investeringsråd.