Visar inlägg med etikett guldtacka. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett guldtacka. Visa alla inlägg

onsdag 20 oktober 2010

Är guld i en bubbla?




Det börjar spekuleras i om guld är en bubbla nu när priset dalar lite.
(ovan ser ni diagram för priset i SEK/ounce och USD/ounce)

Anledningen till att guldet har gått ner kan vara en reaktion på att börsen har blivit starkare och påverkar valutorna, tex USD. Detta medför att fler säljer guld till att investera i andra mer riskfyllda sparformer. Skillnaden i SEK är inte lika påtaglig som vanligt, och som ni kan se i diagrammet ovan.

Dagens Industri publicerade en artikel för några dagar sedan och förkastade guld som investeringsform. "Guldpriset har fördubblats på tre år och stigit med nästan 25 procent bara i år. Det finns all anledning att fundera över risken för en bubbla."

DI skriver också att "Just oro för inflation är ett klassiskt skäl till att köpa guld. Men att döma av hur inflationsutsikterna prissätts på marknaden är denna oro, trots alla extraordinära insatser från världens centralbanker, högst begränsad."

Hur allvarligt läget är i USA är tydligt om man får läsa vad Infinite Unknown skriver om FED och hur de urholkar USD.

I en artikel som heter The federal reserve is destroying America skriver de "If the Federal Reserve does not move to defend the value of the U.S Dollar we will eventually see a hyper-inflationary collapse and worldwide financial turmoil."

"Peter Schiff recently raised concerns about a hyper-inflationary collapse of the U.S. Dollar, Robert Reich a former Clinton cabinet member believes we are facing a depression and Alan Greenspan the man who caused this whole mess wrote in the Financial Times stating that we are facing the worst financial crisis since World War II. "

"What’s amazing is that the Federal Reserve isn’t even trying to protect the U.S. Dollar because all they care about is saving the power of their private banking cartel. They don’t care about the U.S. Dollar nor do they care about the country itself. They are destroying this country through their actions and there needs to be an investigation into the controllers of this bank."

(http://www.infiniteunknown.net/2008/03/19/the-federal-reserve-is-destroying-america/)

Ytterligare skriver DI "Istället tycks en mer allmän oro, för allt från valuta/handelskrig och skuldkris till geopolitik och dollarkollaps, driva på efterfrågan på guld i egenskap av en värdebeständig tillgång oberoende av såväl staters som företags kreditvärdighet."

Ja, det stämmer, en allmän oro kan man kalla det.

Infinite Unknown har även hittat en artikel av Eric Sprott på Casey Research;
"The conventional wisdom is that gold is in a bubble. It isn’t so. At the just-concluded Casey’s Gold & Resource Summit, Eric Sprott showed a slide showing gold and gold mining shares as a % of global assets. As you can see in the chart, which I am republishing here, gold holdings are currently a fraction of what they’ve been historically.We have a long way to go before gold can be considered fully valued, so sit tight and be right.”



http://www.infiniteunknown.net/2010/10/17/gold-and-gold-mining-shares-as-a-percentage-of-global-assets-or-the-once-in-a-lifetime-ride/

Som vi på Tavex ser det, har inte och kommer inte guldet nå sin topp än på ett tag. Analytiker spår att priset kommer gå upp så högt som till $5000/ounce. (ja, det får vi se, men det som är intressant är att det faktiskt spås detta pris)

Som vi har sagt tidigare så är det bara köpläge på guld nu när det äntligen går ner lite. Utifrån diagrammet i inläggets början ser vi att guldet går ständigt upp, men att under denna fina kurva uppåt går priser upp och ner, som en naturlig konsekvens av sedeltryck och efterfrågan.

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

onsdag 6 oktober 2010

Nu har även media fått grepp om allvaret kring guld och det ekonomiska läget!

Hej,

nu skriver e24 om Fysiskt guld som en het investering for stora placerare.

"nu räcker det inte längre för många investerare att köpa aktier i guldgruvor eller i ETF:er, börshandlade fonder, som placerar i guld. Någon har ju utfärdat den börshandlade fonden, och om den aktören blir en ny Lehman och havererar, riskerar investeringen att bli värdelös. Då spelar det ingen roll hur mycket guldet har stigit i värde."

"Därför har många riktigt rika börjat köpa fysiskt guld."

"Guld ger ingen ränta, ingen utdelning – som aktieutdelning – dess värde bestäms av hur mycket andra människor är beredda att betala för det. Guld är en försäkring mot oväntade och oförutsägbara händelser, så guldpriset beror på hur mycket människor är beredda att betala för säkerhet, säger Habib Nasrallah. "

http://www.e24.se/business/ravaror/guldtackor-hett-bland-rika-placerare_2346583.e24

Ni vet vart vi finns. Handla guld enkelt och säkert hos oss i vår webshop eller i vår butik på Smålandsgatan 9.

Hälsningar
Anna

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

fredag 17 september 2010

Guldet! 1280:10!

Jaha, då var det nytt rekord för guldpriset igen...

Dagens Industri skriver "Guld används ofta som en säker tillflyktsort i ekonomiska och politiska orostider".

Jag säger låt dina pengar ta semester för att växa sig starka.

Dagens Industri skriver "Stora offentliga underskott och farhågor om en förnyad nedgång i konjunkturen har lett till att allt fler investerare söker sig till guld."

Jag säger storebror har problem med finanserna, låt inte det hända dig – investera i guld och slipp minustecken i balansräkningen…

http://di.se/

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

onsdag 15 september 2010

All-time-high för guldet!

Hej alla glada guldhandlare!

På tisdagen kl. 16:45 noterades guldet på 1.267:50 dollar per uns. En ny rekordnivå som fortsätter stiga.

Idag ligger guldet på 1270,90 dollar per uns.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article806241.ece

Eftersom guldpriset mäts i dollar och kronan har stärkts gentemot dollar så har de svenska guldpriserna ännu inte påverkats allt för mycket. Vanligtvis ser man denna effekt i efterhand vilket också förklarar varför vi denna vecka har så mycket att göra på Tavex...

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

onsdag 4 augusti 2010

...en liten uppdatering på priset

I förra inlägget var det lite osäkert om priset på guld skulle fortsätta dala neråt.


Nu publicerar Dagens Industri att priset på guld går stadigt upp, iallafall om vi tittar på de senaste sex dagarna. Se länken nedan;




Hälsningar

"GuldAnna"




"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"


OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själva kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet. Informationen i detta forum ska inte tolkas som investeringsråd






onsdag 23 juni 2010

Guld som laxermedel?!

I "Architecture for a New World Financial System " är den goda dr. Antal Fekete tillbaka med en insiktsful berättelse om hur pengar har utvecklats och ett glittrande förslag om hur det kan utvecklas framöver.

Viktigare är kanske hans förklaring om varför världens nuvarande system inte håller i längden. Enligt honom är hela världens valutasystem nu baserat på skuld som aldrig kan rensas bort. Precis som din kropp behöver rengöra sig genom att bli av med sitt avfall måste vårt pengasystem förr eller senare, rensa bort sina giftiga skulder.

Har finanssystemet nu blivit "förstoppat" av för mycket "toxic debt"?
Är guld finansystemets ultimata laxermedel?
Hur mår du och vad är långtidskonsevenserna när du kan inte gå på toan?

I artikeln skriver Dr. Fekete (en av världens mest pålästa guru om guld och pengasystemet) att President Nixon med råd av sin finansiella rådgivare Paul Volker (Gissa vem han råder nu!) drog bort möjligheten att växla in dollarn mot guld 1971. Då förlorade finanssystemet och alla världens medborgare möjligheten att bli av med sina skulder en gång för alltid.

Intressant också är hans påstående om hur skuldsystemet utvecklades och hur möjligheten att kriga mer och längre utvecklades samtidigt. Kan det finnas ett samband mellan skuld och makthavarnas förmåga att kriga (oavsett hur vänliga vi människor är mot varandra)?

Har denne "gode doktorn" rätt?
Kan du nämna någon platts i världen där skuldbördan minskar just nu?
Hur mycket vapen finns i världen nu jämfört med under
guldmyntfotens tid?
Hur kommer denna saga att sluta?

Har du köpt ditt guld ännu?

Trevlig läsning!

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

måndag 1 mars 2010

Hur stabil är världsekonomin egentlgen?

Vad händer om världens finanssystem inte är stabilt?

Det finns många människor där ute som när de hör ordet "guld" omedelbart slutar lyssna.
"Guld är så gammalmodigt…" "Varför ska man köpa en metallklump när man kan investera via internet?" "Kronan, Dollarn, Euron, osv. är solid och banksystemet är stabilt" … bla, bla, bla…

Hittills har de haft rätt; dock det kan vara samma sak som folket sa i Zimbabwe i 2007, Argentina i 2000, Tyskland i 1921, Rom i det andra århundradet, osv.?
Grävar man en aning djupare in i rubrikerna börjar man inse att allting kanske inte är ”guld och gröna skoga” fortfarande.

Exempelvis:
· Grekland och dess skuldproblem
· resten av s.k. PIIGS (Portugal, Italien, Irland, Grekland, Spanien) och deras skuldproblem
· Storbritanniens skuldproblem
· Svagare och svagare krav på bankens definitioner av reserver och tillgångar
· fler historier om ”pappersguld” som kan sakna fysiskt guld underlag

Kort sagt, världens största banker, företag och även regeringar lånar/trycker ut mer och mer pengar i en ökande takt. Men det blir ännu mer förvirrande eftersom alla världens pengar egentligen är fiat valutor, särskilt världens reservpengar US-dollar. Det betyder att var och en av de sedlarna vi använder idag är faktiskt en form av skuld (t. ex: Federal Reserve Note). Snart kan vi verkligen få en hårdläxa om skillnaden mellan valuta och pengar. Det blir tydligare och tydligare att fler och fler människor, företag, och både lokala och nationella regeringar har det svårare och svårare att betala tillbaka alla lånade pengar.

Enligt Dr. Antal Fekete i sin artikel: Hedging Non-gold investments with Gold "… när en låntagare återbetalar sin skuld genom att lämna över sina valutor till sin långivare, skulden är inte avslutat. Den har bara överförts till den centrala banken som har utfärdat valutan. Att överföra skuld är inte detsamma som att släcka den."

Även Marketwatches Peter Brimlow i sin artikel "Parsing 200 years of gold trades" påstår att möjlighteten finns för guldpriset att öka drastiskt baserat på hur mycket "pengar" finns just nu.

En till väldig lång dock intressant artikel som är värt att titta på när det gäller skulden som finns i välrden är ”Debt Dynamite Dominoes” av Andrew Gavin Marshall.

Till slut finns ett litet bredare perspektiv från Joe Bageant med sin intressanta artikel ”Tortillas and the Corporate State

Det är mycket tydligt och mer och mer oundviktligt att skuldproblemet började på allvar samtidigt som President Richard Nixon stängde USAs s.k. ”guldfönstret” och nekade Förenta Staternas deklarerade löfte att betala sina skulder i fysiskt guld. Sedan dess har världens skulder och antal sedlar i bruk börjat öka på ett geometriskt sätt. http://en.wikipedia.org/wiki/Money_supply

Kan det äntligen vara värt att ställa frågan, ”hur kommer denna skuldspiralen sluta utan någon slags krasch”?

I så fall när kraschen sker och människor återfå deras finansiella sunt förnuft, vad tror du att vi kommer att förmodligen använda för att grunda det nya betalsystem som efterträder det som vi har nu?

Har du köpt ditt guld ännu?

Mvh,

Kurt

Glöm inte att besöka oss vid båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö 6-15 mars 2010 Monter C16:02

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

onsdag 17 februari 2010

Euro Oro

Det var kanske tur att Sverige tackade nej till Euron.

Mycket tyder på att Euron kommer att gå genom sin eget stresstest med de s.k. PIGS (dvs. Portugal, Italien, Grekland och Spanien) som provkaninerna.
Det ser ut som den medelhavska vanan att ta hand om saker ”mañana” inte fungerar så väl när det gäller en monetär union med mer strikta länder som t.ex. Tyskland, Holland och Belgien.

Euron har rasat mot dollarn sedan Greklands situation tydliggjorts. Inte bara det förutom Spanien, Italien, Portugal och eventuellt Storbritannien står nu i kö, enligt experterna, med för höga skulder jamfört med sina tillgångar och sina intäkter. Det kommer att vara intressant att se hur situationen lösas och om Euron kommer att hålla. Under tiden har guldpriset i Euro nått en till ”All time high” på €818.00.

Några intressanta artiklar om Euro oro:

Först The Economist skriver om “The Sick Men of Europe”.

Sedan i artikeln “The € is falling against the $, should gold [and silver] fall too, or rise with the $?”frågar Julian Phillips samma sak.

Enligt den legendariska guldhandlaren Jim Sinclair och hans kollega ”Trader Dan” Norcini källan till Eurons prisfall och Guldets prisökning är bara rädsla. Om detta kan ni läsa i deras bloggtillägg från den 16:e februari
Gold Hits New All Time High In Euro Terms”.

Till slut har vi ”Gold in Euros is about to go parabolic” skriven av Jordan Roy-Byrne.

“Paper money eventually returns to its intrinsic value - zero.” – Voltaire .

Det känns mer och mer troligt att Voltaire (1694–1778)har fortfarande rätt med sitt påstående.
Är det möjligt att Euros, Dollars, Yen, Rublar osv. kommer så småningom att bli värdelösa eftersom det är för frestande för de flesta makthavarna att lova för mycket?
Då blir det mer nödvändigt att framställa, digitalisera och låna ut ännu mer ”fiat” pengar och försäkra att Voltaires påstående blir sant.

Under tiden är det nog bra att ha lite fysiskt guld i bakfikan eftersom guld har en 5000 år gammalt beprövad ”tendens” att hålla sitt värde speciellt i oroliga tider.

Mvh,

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

onsdag 3 februari 2010

När hopp omvandlas till rädsla

Ty Andros är en av dem få som skriver så förståeligt på engelska när det gäller "den andra ekonomiska verkligheten". I hans senaste artikel "When Hope Turns to Fear, Part II" målar han upp en bild om framtiden som nästan är i motsats till den som vi läser och hör dagligen från vanliga nyhetskällor.

Åter igen är det bäst att vi får vår information från många olika källor, reflekterar lite och sedan bestämmer vårt agerande själva.

Trevlig läsning!

Kurt
PS. Om en vecka kommer Jon Jordås, programledare för P1s radioprogram "Plånboken", prata med mig om ett glittrande ämne. Kan ni gissa?

Mer sändningsdetaljer kommer snart.

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

måndag 25 januari 2010

Guld förfalskningar? Relax (för tillfället)

Guldförsäljning fortsätter att expandera och många börjar fundera över sitt första guldköp.

Men...

Hur kan vi veta med säkerhet att det som vi köper är äkta guld?

Doug Horning från Casey Research ger den bästa beskrivningen hittills om det som har hänt, det som kan hända och det som du kan göra när det gäller att köpa ditt eget äkta investeringsguld.

Läs gärna "Dude, is that gold bar for real?" .

Enligt hans forskning kan vi för tillfället andas ut eftersom hittills har marknaden för oss som köper mynt och mindre guldtackor inte blivit påverkade så pass mycket.

Har du köpt ditt guld ännu?

Mvh,

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

fredag 4 december 2009

Guldpriset; Vilket håll?

Guldprisets ökning har varit strålande de senaste tre månaderna. I fredags gick det ner lite och sedan dess har det tappat litet av sitt glitter. Frågan är vad som händer framöver. Nedanför finns det flera artiklar med både en långsiktig prognos och den för de närmaste dagarna/veckorna.

De flesta är överens om att trenden är fortfarande uppåt och att den lång förväntade korregeringen kan ha börjat. Alla har bra analytiskt stöd, men som vanligt kan du välja själv vem har rätt.

Första artikeln är från Bob Moriarity från www.321gold.com som skriver "Last week was a top in gold". Än så länge har han rätt.

Nästa artikel är från den välrespekterade analytiker av "Dow Theory Letters" Richard Russell, som skriver om guldets "High Pole Action". Hans storsta budskap är att när trenden är uppåt (som den fortfarande är i guldmarknaden) är marknaden ganska förlåtande om du möjligtvis köper för snabbt.

Den tredje artikeln är från Adam Hamilton från Zeal Investments och besvarar frågan "is gold going parabolic?" Svaret enligt honom är än så länge nej.

Den sista artikeln av Stewart Thompson som heter "The Gold Ocean and The Brain" är en samling av "bullet points" som beskriver på ett ganska bra sätt den stora kampen mellan banksystemet och guldet.

Reklam:
-----------------------------------------------------------------------
Upplev effekten av inflationen. Besök oss och se vad du betalar för 20 kronor från den tiden Sverige förlitade sig på guldmyntfoten. Just nu kan vi erbjuda dig ett begränsat antal OSCAR II 20 kronors guldmynt.

Köp nu till ett förmånligt pris!
------------------------------------------------------------------------

Oavsett vilka artikel du väljer är alla överens att guldruschen inte är över och på sitt värsta tar guldpriset ett litet kort andetag innan det fortsätter att stiga.

Trevlig läsning!


Kurt


GULD!
En glittrande julklapp!
Ge ett livslångt minne och symbol för din kärlek! Ge något bort av värde!
Guldmynt och tackor har:
- vackra motiv av djur, berömda platser, symboler, människor, m.m.
- historiska anknytningar, från nutidens stater till gamla civilisationer
- Ett bestående försäljningsvärde på guldmarknaden

Besök vår butik vid Norrmalmstorg eller lägg en beställning på www.tavex.se

God Jul önskar TAVEX

OBS
: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.


Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.


Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 24 november 2009

Guld hur högt är uppe?

Guldpriset fortsätter öka. Igår var det på en till "all time high" av 1174.00 USD/uns. I svenska kronor finns lite utrymme kvar tills det överstiger mars 2009 kvotering av ca 280:-/gram.

Vad händer och hur länge kan guld fortsätta nå nya rekorder? Självklart har alla en åsikt. Några av dem mest intressanta finns nedanför:

Bill Fleckenstein har lite mer råd om hur länge guldpriset kan fortsätta uppåt i sin artikel:
"How much longer can gold rise?"

Sedan lite mer information om den utvecklande historien om förfalskade banktackor som har dykt upp i bland annat Kina. Kom de från Ft. Knox? Titta på Jim Willies artikel "Zinc Dimes, Tungsten gold & lost interest".

James Turk av http://www.goldmoney.com/ välkomnar oss till "Stage Two of the Gold's Bull Market".

Och för ni som tycker om tekniska förklaringar för vad guldmarknaden håller på med kan titta på Clif Drokes artikel: "GOLD: A "CHANNEL BUSTER" OR A RUNAWAY PARABOLA?"

Trevlig läsning!

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

måndag 16 november 2009

Guld fortfarande på väg upp!

Nu är jag tillbaka efter några spännande veckor. Tavex har varit på några mässor och jag har varit på årets RMG Mining and Minerals Conference.
En del gyllene information finns att fundera på.
Efterfrågan för guld är tillbaka till förra årets nivåer...
När det gäller priset, behöver jag säga något mer?

Vi håller på för fullt med kvartalets GuldRapport som är lite försenad, sorry, men om ni är intresserad av att få den direkt kan ni anmäla er till oss via tavex@tavex.se . Skriv bara "Kvartalsrapport" och vi fixar resten.

Enligt Dr Doom, Marc Faber, kommer vi aldrig att se guld för under $1000 USD per uns (31.1 gram) igen. Starka ord från en stark och klok finansrådgivare.

Guldpriset stiger men enligt Jeff Christian CEO för CPM gruppen i New York för flera anledningar förutom inflation. Mer om detta i novembers Guldrapport.

Ha en gyllene dag!


Kurt


OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 13 oktober 2009

Hur mycket guld finns kvar och...

Hur mycket kommer det att kosta?

Visste ni att vi hos Tavex AB redan har sålt slut vår ranson av 1 uns 2010 Lunar Tigers och inte kan få besked när eller om vi kommer att få flera?

Har det något att göra med den följande korta artikeln från Rob Kirby angående "backwardation" (som betyder, kort sagt, den olagliga situationen när det finns mer pappersguld lovat till salu än finns fysiskt guld tillgängligt för leverans)?
Artikeln heter: "Central Banking: A blight on humanity".

Sedan har vi Nickals Larkin från Bloomberg News som skriver om ett ännu mer glittrande pris på guld i sin artikel "Gold may reach $1879.00 USD..."

Och varför?
Bill Fleckenstein besvarar på ett djupare sätt i sin senaste "Your dollars are just monopoly money" (Dina US dollars är bara monopolpengar).

Har du köpt ditt guld än?

Trevlig Läsning!

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att du själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

torsdag 1 oktober 2009

Dollarn och dess skakiga framtid

Så många bra artiklar finns just nu, men några är verkligen värda att läsa för att bredda ens perspektiv.

Professor Antal Fekete ät tillbaka med "The supply of oxen at the Fed".

Dr. Darryl Robert Schoon påstår att återhämtningen kommer inte bli i form av en "V" eller "W" utan en "C" som i Engelska ordet Coffin (dvs dödskista).

Och sedan räknar ihop Eric Sprott i "Safe harbor no more" alla USAs aktuella skulder och sedan föreslår att Dollarn kommer inte längre vara den trygga hamnen (dvs världens "reservvaluta") som den har varit dem senaste 50 åren.

Som flera har skrivt under dem senaste veckorna kan det vara sant att "den här recessionen är inte din mammas/pappas recession"?

Har du köpt ditt guld ännu?

Trevlig läsning,

Kurt

Guld Presentation i Båstad, det börjar närmare sig:
Tavex AB i ett samarbete med Gårdskampen presenterar"Pengar, guld och din ekonomiska framtid"18.30 – 20.30 den 7:e oktober 2009 i Båstad.
Klick här eller bladdra ner för alla detaljer.

OBS: Den här blogposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över dess betydelse och agera lite mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 22 september 2009

Guld, Pengar och ett stabilt och moralist finanssystem

Visst har pengar några egenskaper och kvaliteter. Det känns som vi börjar glömma bort en av dem - "store of value" (dvs "värdebevarare"). Det betyder att du kan spara dina pengar i några år och sedan kan du köpa lika mycket för dem. Gäller det dollar, kronor, euros, etc. fortfarande?

Här finns några bra artiklar om dessa praktiska och moraliska konsekvenser av pengar som inte håller sitt värde längre:

Den första kommer från Theodore Dalrymple som heter "The moral hazard of Inflation".

Sedan kommer en till lysande artikel från Darryl Robert Schoon som heter "Greenback Gases, Gold & The Coming Shift".

Till slut har Der Speigel en väldig intressant artikel som heter "New York Faces Dramatic Consequences of Crisis" och ger en inte så vacker blick tillbaka på den 1970tals New York City.

Dessa artiklar påminner oss alla att guld kanske har mer att göra med pengar och finans än vi tänkte under de senaste 30 år.

Trevlig läsning!

Kurt

OBS: Den här blogposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över dess betydelse och agera lite mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

fredag 11 september 2009

En glittrande vecka till för guld

Känns det som även Törbjörn Iwarsson från Handelsbanken har ändrat sig i sin senaste gyllene bidrag till Dagens Industri.

Guld har nu ”pussat” 1000.00 USD per uns flera gånger under veckan, senaste imorse och just nyss! De flesta analytiker tror på en glittrande höst för ”that barbarous relic” som John Maynard Keynes en gång döpte guld till.

För några intressanta synpunketer om varför titta på följande Engelska artiklar:

”13 Reasons for a gold breakout” av Jim Willie
Som vanligt om man tittar förbi hans sura kommentarer finns mycket bra underlag till sin argumentering.

För dig som tycker om You Tube finns Max Kaisers senaste kommentarer här

Bob Hoye skriver i en 8 sidor pdf att ”Gold...couldn't be better

Och till slut, kolla på "Guldpriset vid magisk nivå" http://www.di.se/ , på Svenska förstås, av Christopher Jungstedt

Trevlig läsning!

Kurt

PS: Till alla Numismatiker FanatikerJust nu har vi fått in några ”South African Mint Krugerrand Collectors Sets” som innehåller:

· 1 oz. Krugerrand
· ½ oz. Krugerrand
· ¼ oz. Krugerrand
· 1/10 oz Krugerrand

De guldmynt levereras i ett vackert eketui, fodrat med rött siden. Tavex kan nu erbjuda våra kunder mynt präglade år 1994.
Hos Tavex betalar Du bara gängse pris för dessa mynt, Läs mer om Krugerrand och priserna på vår hemsida .
Ring 08 678 20 30 för att beställa dem eller för mer information. Först till kvarn gäller!

Vi söker fortfarande en arbetskamrat! Om du är intresserad av att arbeta med oss hos Tavex här i Stockholm klicka gärna här och läs mer.

OBS: Den här blogposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över dess betydelse och agera lite mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

fredag 4 september 2009

Breakout!

Guld har varit i en sk. "Trading Range" sedan februari. Under veckan har guldpriset gjort ett genombrott och det är bara $1000.00/oz. som kan skapa motstånd.
Här finns en graf från www.stockcharts.com .




Här hos Tavex har vi sett en riktig uppgång i guldförsäljning under veckan.

Det kommer att bli spännande att se hur priset utvecklas härifrån...

Glöm inte att läsa Tavex nya Guldnyhetsbrev också.



Trevlig läsning!

Kurt

PS: Till alla Numismatiker Fanatiker
Just nu har vi fått in några ”South African Mint Krugerrand Collectors Sets” som innehåller:

· 1 oz. Krugerrand
· ½ oz. Krugerrand
· ¼ oz. Krugerrand
· 1/10 oz Krugerrand

De guldmynt levereras i ett vackert eketui, fodrat med rött siden. Tavex kan nu erbjuda våra kunder mynt präglade år 1986 och 1987. Hos Tavex betalar Du bara gängse pris för dessa mynt, Läs mer om Krugerrand och priserna på vår hemsida .

Ring 08 678 20 30 för att beställa dem eller för mer information. Först till kvarn gäller!

Vi söker fortfarande en arbetskamrat!
Om du är intresserad av att arbeta med oss hos Tavex här i Stockholm klicka gärna här och läs mer.


OBS: Den här blogposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över dess betydelse och agera lite mer medvetet.Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

måndag 31 augusti 2009

"Hösten kommer snart"

Nu börjar höstens rusning ordentligt. Alla är tillbaka på jobbet och dagarna blir kortare och kortare. Frågan är nu"vad kommer att hända med alla dessa gröna (finansiella) skottar" som har dykat upp under sommaren när det blir kallare och mörkare?

Här finns två intressanta artiklar som du inte kommer att hitta i din vanlig tidning.

Första artikeln hetar "A shocking fall" av Egon von Greyerz – Matterhorn Asset Management- och citerar bland annat Mark Twain som en gång sa:
I am more concerned with the return of my money than the return on my money” (dvs. "Jag är mer oroad över den återvändning av mina pengar än av hur mycket vinst denna återvändningen skulle möjligtvis kunna ge").

Den andra är lite mer spekulerande men... intressant att fundera över. Andra artikeln heter "Vital signs and "The Fix"" av Kal Gronvall som funderar lite djupare över denna nya betalningsmedel "The Amero".

Glöm inte att läsa Tavex nya Guldnyhetsbrev också.

Trevlig läsning!

Kurt

Vi söker en arbetskamrat!Om du är intresserad av att arbeta med oss hos Tavex här i Stockholm klicka gärna här och läs mer.

OBS: Den här blogposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över dess betydelse och agera lite mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

torsdag 13 augusti 2009

Hösten kommer snart

Hejsan!

Hoppas ni har haft en avkopplande sommar. Jag har tagit det lungt och laddat upp för en spännande höst. Här på Tavex börjar vi arbeta för fullt. Vi har under denna vecka fått in ett antal nya guldmynt, bland annat det minnesmynt av Selma Lagerlöf som Riksbanken präglade för att fira hennes 150-årsdagen födelse och ett antal ryska guldrubler. De sistnämnda är mycket uppskattade, eftersom en stor del av dessa försvann eller förstördes i samband med den ryska revolutionen, andra världskriget och det vanstyre som rådde under kommunismen. Detta betyder att de är till glädje för både myntsamlare och vanliga guldinvesterare.

Också under sommaren, medan andra har haft det bra i solen har våra vänner hos Axier skrivit en längre rapport om guld som kan vara av intresse för Guldbloggens besökare. Rapporten är på 30 sidor, och är som vanligt mycket omfattande. Har Du intresse av denna, ladda ned den här eller kontakta Axier på info@axier.se för att få ta del av denna.

Vi arbetar vidare med vårt Augusti månadsbrev, och har Du inte anmält Dig till detta så maila tavex@tavex.se så ser vi till att Du får ta del av dessa i framtiden. Som vanligt kommer vi att beskriva våra tankar kring guld-och finansmarknaderna men också beskriva ett av de nya mynten som vi har fått in.

Vi söker en arbetskamrat!
Om du är intresserad av att arbeta med oss hos Tavex här i Stockholm klicka gärna här och läs mer. Tack! Tavex Team

OBS: Den här blogposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över dess betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.