Visar inlägg med etikett Euro. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Euro. Visa alla inlägg

torsdag 8 september 2011

Ett gott ändamål helgar alla valutakrig?

I svåra tider så flyr investerare i regel till stabila och likvida investeringar. Historiskt sett har US-dollar varit ett attraktivt alternativ när finansmarknaderna gungar likväl som Scweizerfrancen. Självfallet även guld men då banker och analytiker har en tendens att värdera denna metall som en råvara, istället för universellt betalningsmedel vilket det ju egentligen är, så har även denna hanterats styvmoderligt vid recessionshot.

Hur ser det ut nu? Hur agerar en väl informerad och rationell investerare på dagens marknad? USD har ju i teorin en skräpstatus vilket ju snarare gör den till en särskild riskfylld tillgång. Så snart den grå massan blir medveten om detta så finns det rimligtvis ingen ände för hur ointressant den kan bli, särskilt med tanke på att Federal Reserve helt saknar räntevapnet för att stärka dollarn.
Schweizerfrancen då? Ja, den hade ju en hög status fram till för några dagar sedan då den Schweiziska centralbanken fann inflationen på en oroväckande låg nivå (ja, ni läser rätt) och helt enkelt införde ett tak för vad valutan kan vara värd. Det kan ju låta som ett strategiskt korrekt beslut om man står utanför och tittar in i landet men betänk att centralbanken medvetet och på en kvart gjorde sin befolkning knappt 9 % fattigare.
Jaha, där rök Schweizerfrancen som attraktiv tillflyktsort med andra ord. Inte nog med det så rök nog även förtorendet för valutor över lag eftersom om Schweiz kan göra så här, ja, vem kan man då lita på (Schweiz har förvisso gjort detta förut men 1978 kvalificeras inte som modern tid för mig)? Euron? Upplösning nära förestående. Japansk yen? Stärks förvisso men varför satsa på en valuta vars land inte visat nämnvärd tillväxt på ett par decennier. Kinesisk yuan? Ja, det är ju säkert intressant men betänk att tillväxten i stort sett kommer från en sårbar kommandoekonomi med statligt kommenderad monetär expansion och en fastighetsmarknad som passerat allt vad bubbla traditionellt innebär.
Fokus tycks då ha skiftats till de skandinaviska valutorna som ju fortfarande har stått pall i stormen. Norska centralbanken var dock snabbt ute och meddelade att deras vauta skall man inte investera i om man vill behålla sina pengar. Svenska kronan går ju mot strömmen och stärks gentemot övriga viktiga valutor vilket ju kan anses vara rätt otippat med tanke på Svenska kronans historia som slagpåse vid orostider. Rimligt är att förmoda att investerarna vänder sig till det minst dåliga av de olika alternativen just nu och finner kronan som relativt okontroversiell. Sverige är ju däremot och som bekant ett exportberoende land och med en förhållandevis liten ekonomi. Så när det verkligen börjar att skaka så spelar det ingen större roll huruvida vi är världsmästare i statsfinanser eller inte, Svenska kronan kommer att ta stryk och Riksbanken har tidigare visat att den inte är rädd för interventioner.
Vad vill jag säga med det här då? Jo, att detta "valutakrig", som medierna väljer att kalla det, är en evig strävan att skaffa sig komparativa fördelar genom att göra sitt folk fattigare. Som investerare leder ju detta till att du som investerare är tvungen att acceptera centralbankers nyckfulla beslut, baserat på godtyckliga politiska preferenser, kan leda till att dina surt förvärade pengar från en dag till en annan skiftar i värde.
Visst vore det smart om det fanns en valuta som inte hade denna risk? En valuta som inte är beroende av politiska beslut eller monetära expansioner och interventioner. En valuta utan motpartsrisk och som våra politiskt tillsatta beslutsfattare inte kan producera i oändlighet. En verklig valuta som inte bara är en bit papper med siffror på och som inte är beroende av någon annans insats. Vet du vad, denna valuta finns och den heter guld! Denna fantastiska ädelmetall har precis de egenskaper som krävs av en valuta vilket har gjort den till ett betalningsmedel under människanshela kända historia. Det är alltså främst av denna anledning som vi ser näst intill ändlösa prisökningar i guld. Prisökningen av guld skall ses som en värdeminskning av pengar ivrigt påhejat om löften om ytterligare monetära exansioner (läs: inflation) och med tillhörande misstro mot staters och beslutfattares förmåga att hantera något så betydelse som världsekonomi.
I skenet av detta; är guld i en bubbla?

måndag 31 maj 2010

Lite Finansiell humor


Detta fick jag av http://www.usagold.com/ men tänkte att det var värt att visa här också.

Trevlig läsning!

Kurt


OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd;
speciellt från grisar!

tisdag 25 maj 2010

Guld: Lagom i Turbulenta Tider

Den bästa orsaken till att köpa guld just nu finns i följande artikel av Jon D. Markman av Money Morning som visar med några grafer hur gungig börsen har varit de senaste åren. Trots att han pratar mest om USAs S&P 500 är situationen i Sverige OMX ganska nära, fast kanske mer ”lagom” än så länge.

Guld är designat för att vara ganska ”lagom” till skillnaden från när det gäller dagens pengar (t ex. Kronan ner 20 öre mot Dollarn på en dag idag!) och investeringar (OMX är minus 2.4 för hela året just nu). Men när marknaden gungar allt mer är det oftast bra att förankra sin investeringsportfölj i något av substans. Det finns inget som har visat sig vara mer substantiellt eller som har en längre historisk trovärdighet än fysiskt guld.

Har du köpt ditt guld än?

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

onsdag 17 februari 2010

Euro Oro

Det var kanske tur att Sverige tackade nej till Euron.

Mycket tyder på att Euron kommer att gå genom sin eget stresstest med de s.k. PIGS (dvs. Portugal, Italien, Grekland och Spanien) som provkaninerna.
Det ser ut som den medelhavska vanan att ta hand om saker ”mañana” inte fungerar så väl när det gäller en monetär union med mer strikta länder som t.ex. Tyskland, Holland och Belgien.

Euron har rasat mot dollarn sedan Greklands situation tydliggjorts. Inte bara det förutom Spanien, Italien, Portugal och eventuellt Storbritannien står nu i kö, enligt experterna, med för höga skulder jamfört med sina tillgångar och sina intäkter. Det kommer att vara intressant att se hur situationen lösas och om Euron kommer att hålla. Under tiden har guldpriset i Euro nått en till ”All time high” på €818.00.

Några intressanta artiklar om Euro oro:

Först The Economist skriver om “The Sick Men of Europe”.

Sedan i artikeln “The € is falling against the $, should gold [and silver] fall too, or rise with the $?”frågar Julian Phillips samma sak.

Enligt den legendariska guldhandlaren Jim Sinclair och hans kollega ”Trader Dan” Norcini källan till Eurons prisfall och Guldets prisökning är bara rädsla. Om detta kan ni läsa i deras bloggtillägg från den 16:e februari
Gold Hits New All Time High In Euro Terms”.

Till slut har vi ”Gold in Euros is about to go parabolic” skriven av Jordan Roy-Byrne.

“Paper money eventually returns to its intrinsic value - zero.” – Voltaire .

Det känns mer och mer troligt att Voltaire (1694–1778)har fortfarande rätt med sitt påstående.
Är det möjligt att Euros, Dollars, Yen, Rublar osv. kommer så småningom att bli värdelösa eftersom det är för frestande för de flesta makthavarna att lova för mycket?
Då blir det mer nödvändigt att framställa, digitalisera och låna ut ännu mer ”fiat” pengar och försäkra att Voltaires påstående blir sant.

Under tiden är det nog bra att ha lite fysiskt guld i bakfikan eftersom guld har en 5000 år gammalt beprövad ”tendens” att hålla sitt värde speciellt i oroliga tider.

Mvh,

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.