Visar inlägg med etikett finkris. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett finkris. Visa alla inlägg

fredag 14 november 2008

G-20 möte, Ett gyllene tillfälle?

Här finns lite helgläsnings tips:

En av USAs mest respekterade investeringsbrev är ”Money and Markets” av Martin Weiss.
Martin är sonen till Irving Weiss som tjänade en förmögenhet under USA's första depressionen.
Nu finns en artikel där skrivit av sin guld expert Larry Edelson om en möjlig konsekvens för guld priset från helgens G-20 möte: The G-20’s Secret Debt Solution

Också en klar och tydlig grafisk berättelse from Bud Conrad av Casey Research om hur USAs FED har nyligen ändrat sig: What's up Doc?

Trevlig läsning och ha en gyllene helg!

Mvh,

Kurt

Början ¨på nästa vecka kommer vi att lägga upp video:er från vår Tavex Höstens Guld Semiarium som vi höll i samband med Stockholm Gold Fair!

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden. Meningen är att du kan själv bättre reflektera över vad händer i världens ekonomi och agera lite mer medveten. Informationen skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 11 november 2008

Guld börjar damma av sig

och långsamt kliva på sin pedestal igen.

Guld och guld aktier har fått en riktig drabbning under hösten nästan lika som börsen överhuvudtaget, men frågan finns de mer återhämtningskraft kvar framöver hos guld än andra investeringar?

Richard Russell av Dow Theory Letters berättär på första hand om hur sista depressionen kändes och drar några paraleller till hur det känns nu.


Vad betyder det när International Herald Tribune börjar prata om guld och guld aktier?


Vår god vän Krassimir Petrov och sina kollegor visar hur krisets tentakler börjar sträcka sig längre och längre in till USAs och resten av världens ekonomi.

Snart kommer vi lägga upp video:er från vår Tavex Höstens Guld Semiarium som vi höll i samband med Stockholm Gold fair!

Ha en gyllene dag!

Kurt

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvud tanken är att både underhålla samt ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse och agera lite mer medveten. Informationen skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 28 oktober 2008

En gyllende artikel

Idag hos tidningen Stockhom City finns en artikel om Guld och Tavex.

Visst är "City" guld värt?!

Mvh,

Kurt

Ett gyllene tillfället att forma ditt eget åsikt om guld som investering/försäkring. Välkommen till Munchenbryggariet lördag den 8:e november där vi på Tavex kommer att ställa ut på årets Stockholm Gold Fair och mellan 13.00 och 15.00 har vi organiserat höstens Tavex Guld Seminariet. Du som vill delta kan reservera din plats genom att klicka här. Seminariet kostar 300:- och inkluderar både ditt inträde till Stockholm Gold Fair och en 1 grams guldtacka. Mer information om hela dagen kan du läsa här. Välkommen!

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvud tanken är att underhålla men samtidigt ge dig en bredare källa av information om vad som händer på guldmarknaden. Meningen är att du kan då själv reflektera över sin betydelse och agera lite mer medveten. Informationen skall inte tolkas som investeringsråd.

Glöm aldrig att gratis investeringsartiklar är alltid värt mindre än en guldtacka.

måndag 27 oktober 2008

Slut på Gyllene Tider?

Enligt dagens SVD pekar gulds nuvarande pris på att det är ingen bra investering.
Några frågor att fundera över:

* Jämfört med vad?
* Är det bättre som investerare att köpa hög och sälja låg eller vice versa?
* Hur länge kan priset minskar samtidigt tillgång minskar mer och mer?!
(Är guld kanske på rea just nu?)

Några andra funderingar finns nedanför

Varför sjunker guldpriset i de oroliga tider?
Här finns en av de om varför guldpriset är ner men inte ute.

'Investors worldwide are selling everything, including the kitchen sink, and gold is no exception.' — Peter Grandich, Agoracom

Det ser ut som investörer säljer allt som kan säljas som inkluderar just nu guld, men för hur länge kan det sker?

Lite djupare funderingar om hur situationen i USA ser ut just nu:

Dollar och Guld; Svart har blivit vit, men för hur länge?
En väldig intressant artikel när det gäller både dollarns drastisk ökning samt några funderingar bakom kullisserna i guldmarknad. Speciellet är det som skrivs om skillnaden mellan fysiska priset och papperspris. Hur länge kan denna upp och ner situationen håller sig?

Samtidigt kan man läsa i flera tidningar idag att under kommande veckan kommer Centralbankerna att skapa flera krispaketer. Låter det mer som dags att sälja eller köper guld?

Har du köpt ditt guld ännu?

Mvh,

Kurt

Ett gyllene tillfället att forma ditt eget åsikt om guld som investering/försäkring.
Välkommen till Munchenbryggariet lördag den 8:e november där vi på Tavex kommer att ställa ut på årets Stockholm Gold Fair och mellan 13.00 och 15.00 har vi organisierat höstens
Tavex Guld Seminariet.
Du som vill delta kan reservera din plats genom att klicka här.
Seminariet kostar 300:- och inkluderar både ditt inträde till Stockholm Gold Fair och en 1 grams guldtacka. Mer information om hela dagen kan du läsa här. Välkommen!

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvud tanken är att underhålla men samtidigt ge dig en bredare smak av information om vad som händer på guldmarknaden. Meningen är att du kan då själv reflektera över sin betydelse och agera lite mer medveten. Informationen skall inte tolkas som investeringsråd.

Glöm aldrig att gratis investeringsartiklar är alltid värt mindre än en guldtacka.