Visar inlägg med etikett Guld. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Guld. Visa alla inlägg

torsdag 8 september 2011

Ett gott ändamål helgar alla valutakrig?

I svåra tider så flyr investerare i regel till stabila och likvida investeringar. Historiskt sett har US-dollar varit ett attraktivt alternativ när finansmarknaderna gungar likväl som Scweizerfrancen. Självfallet även guld men då banker och analytiker har en tendens att värdera denna metall som en råvara, istället för universellt betalningsmedel vilket det ju egentligen är, så har även denna hanterats styvmoderligt vid recessionshot.

Hur ser det ut nu? Hur agerar en väl informerad och rationell investerare på dagens marknad? USD har ju i teorin en skräpstatus vilket ju snarare gör den till en särskild riskfylld tillgång. Så snart den grå massan blir medveten om detta så finns det rimligtvis ingen ände för hur ointressant den kan bli, särskilt med tanke på att Federal Reserve helt saknar räntevapnet för att stärka dollarn.
Schweizerfrancen då? Ja, den hade ju en hög status fram till för några dagar sedan då den Schweiziska centralbanken fann inflationen på en oroväckande låg nivå (ja, ni läser rätt) och helt enkelt införde ett tak för vad valutan kan vara värd. Det kan ju låta som ett strategiskt korrekt beslut om man står utanför och tittar in i landet men betänk att centralbanken medvetet och på en kvart gjorde sin befolkning knappt 9 % fattigare.
Jaha, där rök Schweizerfrancen som attraktiv tillflyktsort med andra ord. Inte nog med det så rök nog även förtorendet för valutor över lag eftersom om Schweiz kan göra så här, ja, vem kan man då lita på (Schweiz har förvisso gjort detta förut men 1978 kvalificeras inte som modern tid för mig)? Euron? Upplösning nära förestående. Japansk yen? Stärks förvisso men varför satsa på en valuta vars land inte visat nämnvärd tillväxt på ett par decennier. Kinesisk yuan? Ja, det är ju säkert intressant men betänk att tillväxten i stort sett kommer från en sårbar kommandoekonomi med statligt kommenderad monetär expansion och en fastighetsmarknad som passerat allt vad bubbla traditionellt innebär.
Fokus tycks då ha skiftats till de skandinaviska valutorna som ju fortfarande har stått pall i stormen. Norska centralbanken var dock snabbt ute och meddelade att deras vauta skall man inte investera i om man vill behålla sina pengar. Svenska kronan går ju mot strömmen och stärks gentemot övriga viktiga valutor vilket ju kan anses vara rätt otippat med tanke på Svenska kronans historia som slagpåse vid orostider. Rimligt är att förmoda att investerarna vänder sig till det minst dåliga av de olika alternativen just nu och finner kronan som relativt okontroversiell. Sverige är ju däremot och som bekant ett exportberoende land och med en förhållandevis liten ekonomi. Så när det verkligen börjar att skaka så spelar det ingen större roll huruvida vi är världsmästare i statsfinanser eller inte, Svenska kronan kommer att ta stryk och Riksbanken har tidigare visat att den inte är rädd för interventioner.
Vad vill jag säga med det här då? Jo, att detta "valutakrig", som medierna väljer att kalla det, är en evig strävan att skaffa sig komparativa fördelar genom att göra sitt folk fattigare. Som investerare leder ju detta till att du som investerare är tvungen att acceptera centralbankers nyckfulla beslut, baserat på godtyckliga politiska preferenser, kan leda till att dina surt förvärade pengar från en dag till en annan skiftar i värde.
Visst vore det smart om det fanns en valuta som inte hade denna risk? En valuta som inte är beroende av politiska beslut eller monetära expansioner och interventioner. En valuta utan motpartsrisk och som våra politiskt tillsatta beslutsfattare inte kan producera i oändlighet. En verklig valuta som inte bara är en bit papper med siffror på och som inte är beroende av någon annans insats. Vet du vad, denna valuta finns och den heter guld! Denna fantastiska ädelmetall har precis de egenskaper som krävs av en valuta vilket har gjort den till ett betalningsmedel under människanshela kända historia. Det är alltså främst av denna anledning som vi ser näst intill ändlösa prisökningar i guld. Prisökningen av guld skall ses som en värdeminskning av pengar ivrigt påhejat om löften om ytterligare monetära exansioner (läs: inflation) och med tillhörande misstro mot staters och beslutfattares förmåga att hantera något så betydelse som världsekonomi.
I skenet av detta; är guld i en bubbla?

torsdag 21 oktober 2010

Om du äger en bit guld, äger du även en bit av historien. Läs om Tyskland & Wilhelm II




Trots att de kallas tyska mynt är Wilhelmmynten faktiskt från Preussen(Preussen var ett hertigdöme, senare ett konungarike och till sist en delstat i Tyskland).

När Tyskland enades 1871, utropades den preussiske kungen till Tysklands kejsare. Wilhelm II regerade sedan i Tyskland mellan åren 1888 och 1915. Under hans år förvandlades Tyskland från att vara en jordbruksnation till en industrination.

På 1920-talet drabbades Tyskland av den förmodligen värsta inflationen i världshistorien. År 1923 krävdes det över 700.000.000.000 Mark (sedlar) för att kunna köpa en vara som endast kostade en enda Guld-Mark 1914. Under senare delen av 1923 fördubblades priserna varannan timme. En vanlig brödlimpa kostade 2 Miljarder(!) Mark i sedlar. Tyska hemmafruar brände upp sedlarna i sina spisar, för att det helt enkelt var billigare än ved. Under hela denna period bibehöll dock Wilhelmmyntet sitt värde. Varför? Givetvis för att det var gjort av guld. De som hade varit kloka nog att investera i guld på den här tiden, hade ett fullgott skydd mot den hysteriska inflationen och detsamma gäller idag.

Hur uppstod denna ekonomiska katastrof? Det finns ingen enkel förklaring till detta scenario. Delvis har det dock sin förklaring i den tyska regeringens beslut att sluta tillverka myntet Wilhelm II Guld 20 Mark år 1915.

I juli 1914 då Tyskland förklarade krig med Frankrike och 1:a världskriget startade, tog den tyska centralbanken det ödesdigra beslutet att inte koppla landet till guldstandarden längre. Tillverkningen av 20 Marksmyntet, som hade varit ekonomins ryggrad sedan 1871, upphörde definitivt. Guld ersattes av papper och i krigstider lät detta som en bra idé att inte längre behöva backa upp sin valuta med guld. Regeringen kunde låta sedelpressarna gå varma för att finansiera utgifterna. Efter kriget hade Tyskland ett tufft jobb med att återuppbygga sig själv och regeringen höll fast vid policyn att införa allt fler sedlar i ekonomin. Men utan guldet, vars uppgift var att stötta värdet på valutan, kollapsade papperssystemet och gjorde sedlarna fullständigt värdelösa.

På framsidan av myntet kan du se Kung Wilhelm II:s högra sida med skriften WILHELM II DEUTSHCER KAISER KÖNIG V PREUSSEN som betyder "Tysk kejsare och kung av Preussen"

På baksidan av myntet ser man det tyska riksvapnet, en örn med krona och skriften DEUTSCHES REICH, årtal och 20 Mark.

På kanten av myntet är det skrivet; GOTT MIT UNS som betyder "Gud med oss"

Nu kan du föra historien vidare i generationer. Köp ett numismatiskt mynt till någon som gåva, eller till dig själv.

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

onsdag 20 oktober 2010

Är guld i en bubbla?




Det börjar spekuleras i om guld är en bubbla nu när priset dalar lite.
(ovan ser ni diagram för priset i SEK/ounce och USD/ounce)

Anledningen till att guldet har gått ner kan vara en reaktion på att börsen har blivit starkare och påverkar valutorna, tex USD. Detta medför att fler säljer guld till att investera i andra mer riskfyllda sparformer. Skillnaden i SEK är inte lika påtaglig som vanligt, och som ni kan se i diagrammet ovan.

Dagens Industri publicerade en artikel för några dagar sedan och förkastade guld som investeringsform. "Guldpriset har fördubblats på tre år och stigit med nästan 25 procent bara i år. Det finns all anledning att fundera över risken för en bubbla."

DI skriver också att "Just oro för inflation är ett klassiskt skäl till att köpa guld. Men att döma av hur inflationsutsikterna prissätts på marknaden är denna oro, trots alla extraordinära insatser från världens centralbanker, högst begränsad."

Hur allvarligt läget är i USA är tydligt om man får läsa vad Infinite Unknown skriver om FED och hur de urholkar USD.

I en artikel som heter The federal reserve is destroying America skriver de "If the Federal Reserve does not move to defend the value of the U.S Dollar we will eventually see a hyper-inflationary collapse and worldwide financial turmoil."

"Peter Schiff recently raised concerns about a hyper-inflationary collapse of the U.S. Dollar, Robert Reich a former Clinton cabinet member believes we are facing a depression and Alan Greenspan the man who caused this whole mess wrote in the Financial Times stating that we are facing the worst financial crisis since World War II. "

"What’s amazing is that the Federal Reserve isn’t even trying to protect the U.S. Dollar because all they care about is saving the power of their private banking cartel. They don’t care about the U.S. Dollar nor do they care about the country itself. They are destroying this country through their actions and there needs to be an investigation into the controllers of this bank."

(http://www.infiniteunknown.net/2008/03/19/the-federal-reserve-is-destroying-america/)

Ytterligare skriver DI "Istället tycks en mer allmän oro, för allt från valuta/handelskrig och skuldkris till geopolitik och dollarkollaps, driva på efterfrågan på guld i egenskap av en värdebeständig tillgång oberoende av såväl staters som företags kreditvärdighet."

Ja, det stämmer, en allmän oro kan man kalla det.

Infinite Unknown har även hittat en artikel av Eric Sprott på Casey Research;
"The conventional wisdom is that gold is in a bubble. It isn’t so. At the just-concluded Casey’s Gold & Resource Summit, Eric Sprott showed a slide showing gold and gold mining shares as a % of global assets. As you can see in the chart, which I am republishing here, gold holdings are currently a fraction of what they’ve been historically.We have a long way to go before gold can be considered fully valued, so sit tight and be right.”



http://www.infiniteunknown.net/2010/10/17/gold-and-gold-mining-shares-as-a-percentage-of-global-assets-or-the-once-in-a-lifetime-ride/

Som vi på Tavex ser det, har inte och kommer inte guldet nå sin topp än på ett tag. Analytiker spår att priset kommer gå upp så högt som till $5000/ounce. (ja, det får vi se, men det som är intressant är att det faktiskt spås detta pris)

Som vi har sagt tidigare så är det bara köpläge på guld nu när det äntligen går ner lite. Utifrån diagrammet i inläggets början ser vi att guldet går ständigt upp, men att under denna fina kurva uppåt går priser upp och ner, som en naturlig konsekvens av sedeltryck och efterfrågan.

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

onsdag 6 oktober 2010

Nu har även media fått grepp om allvaret kring guld och det ekonomiska läget!

Hej,

nu skriver e24 om Fysiskt guld som en het investering for stora placerare.

"nu räcker det inte längre för många investerare att köpa aktier i guldgruvor eller i ETF:er, börshandlade fonder, som placerar i guld. Någon har ju utfärdat den börshandlade fonden, och om den aktören blir en ny Lehman och havererar, riskerar investeringen att bli värdelös. Då spelar det ingen roll hur mycket guldet har stigit i värde."

"Därför har många riktigt rika börjat köpa fysiskt guld."

"Guld ger ingen ränta, ingen utdelning – som aktieutdelning – dess värde bestäms av hur mycket andra människor är beredda att betala för det. Guld är en försäkring mot oväntade och oförutsägbara händelser, så guldpriset beror på hur mycket människor är beredda att betala för säkerhet, säger Habib Nasrallah. "

http://www.e24.se/business/ravaror/guldtackor-hett-bland-rika-placerare_2346583.e24

Ni vet vart vi finns. Handla guld enkelt och säkert hos oss i vår webshop eller i vår butik på Smålandsgatan 9.

Hälsningar
Anna

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

onsdag 22 september 2010

Ta del av artikeln som tar upp diskussionen kring en parabolisk topp på minst $2,500 per ounce – $5,000!

Den lilla skara av guldentusiaster som växt sig större har gjort en parabolisk flytt de senaste åren, precis som sina prognoser om framtidens pris på guld. De är nu uppe i så många som 95 stycken som har uttalat sig, med goda skäl, till varför guld kommer att gå till en parabolisk topp på minst $ 2,500 per ounce – till en ofattbar höjning på $ 5,000 per ounce innan bubblan till slut spricker. Faktum är att majoriteten (55) menar att $ 5,000 eller mer är möjligt...


I den här artikeln identifieras dessa ekonomer, analytiker och finansiella författare och tillhandahåller artiklarnas respektive webbadresser så att du själv kan avgöra logiken i deras resonemang för en sådan parabolisk flytt.

Se länk nedan;
http://www.munknee.com/2010/09/5000-gold-bandwagon-now-includes-these-55-analysts-got-gold/

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

onsdag 15 september 2010

All-time-high för guldet!

Hej alla glada guldhandlare!

På tisdagen kl. 16:45 noterades guldet på 1.267:50 dollar per uns. En ny rekordnivå som fortsätter stiga.

Idag ligger guldet på 1270,90 dollar per uns.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article806241.ece

Eftersom guldpriset mäts i dollar och kronan har stärkts gentemot dollar så har de svenska guldpriserna ännu inte påverkats allt för mycket. Vanligtvis ser man denna effekt i efterhand vilket också förklarar varför vi denna vecka har så mycket att göra på Tavex...

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

måndag 13 september 2010

Guld och prismanipulation

Hej,


det har spekulerats en del om guldpriset och hur/om det manipuleras. Rapporten nedan av Doug Hornig belyser apsekter om hur prismanipulation funkar i praktiken, om några lagar bryts och om USA´s regering är inblandad.

Någon form av manipulation förekommer, men den goda nyheten är att, trots detta så är det alltid utbud och efterfrågan som driver priserna på ädelmetaller, och har gjort det i åtta år nu.

http://www.caseyresearch.com/pdfs/1253891664-GoldPriceManipulated.pdf

Läs gärna rapporten om du är intresserad av detta!


Kom annars in och köp en tacka eller två.

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

tisdag 31 augusti 2010

HQ Bank likviderar

HQ Bank försattes den 30 augusti i likvidation vid Stockholms Tingsrätt. Dagens Industri citerar HQ banks juridiska ombud att "Bankens värdepappers transaktioner uppgick för den sista affärsdagen den 27 augusti 2010 till cirka 16 000 transaktioner till en likvid om cirka 5,1 miljard kronor mot 270 parter. Motsvarande kommer med största sannolikhet att gälla transaktioner i utländska värdepapper, som för sista affärsdagen uppgick till cirka 18 000 transaktioner mot 320 parter.”


Cornucopia, en erkänd bloggare i finansvärlden tar upp hanteringen av privatekonomisk motpartsrisk att ”även om HQ Bank inte alls var den sortens bank, utan främst ägnade sig åt att förvalta förmögna kunders kapital, så sätter den statligt orsakade kraschen för HQ Bank fingret på motpartsrisken vi alla har i våra bankaffärer. Man kan aldrig eliminera motpartsrisken, bara reducera den genom att sprida ut risken på flera aktörer. Banksystemet bygger på att vi litar på att banker inte helt plötsligt skall likvideras av Finansinspektionen.” ”Vad vi nu sett är att Finansinspektionen inte drar sig för att stoppa en bank om de har lust, och det även mitt i en lönehelg.” Cornucopia säger vidare att ”nu sitter folk med extra mycket pengar på sina konton, och en del hade tänkt betala sina räkningar med den nyss inkomna lönen, som i en del fall kom den 27:e, dvs. i fredags. Om HQ Bank nu hade varit en vanlig privatekonomibank så hade rent formellt inga räkningar betalats förrän i går måndag, så alla de som hade fått sin lön den 27:e (bl. a många landstings- och kommunanställda) hade fått se sin lön frysa fast hos banken, och inte kunnat betala sina räkningar, inte kunna fylla på matkontot hos ICA/Coop/Hemköp etc.” Han spekulerar vidare ”kanske fanns det även på riktigt privatpersoner som körde hela sin ekonomi via HQ Bank, vad vet jag? Men det är i allafall ett bra tankeexperiment.”


Både kunder och personal har drabbats. Dagens Industri skriver att personalen drabbas då tvångslikvidationen av HQ Bank slår stenhårt mot de 200 anställda. Yngre medarbetare som ska ha tagit stora lån på konvertiblerna står nu utan jobb och med miljonskulder utan säkerhet. De anställda köpte konvertibler så sent som förra året. Dåvarande vd:n Mikael König och den tidigare tradingchefen Fredrik Crafoord minskade däremot sin riskexponering i god tid. De tillhörde enligt årsredovisningen dem i ledningsgruppen med färre personalkonvertibler i fjol än de andra. Enligt en intervju av TT med Erik Amcoff i Dagens Industri så var svaret på frågan om banken skulle gå omkull att "exakt vad som skulle bli konsekvensen, det vill inte jag spekulera i. Men det är en sådan orolig situation, och därför har likvidatorn bestämt att banken ska vara stängd tills en lösning kan presenteras." Detta gör att kunder blir oroliga och har svårt att bli kopplade till sina aktiemäklare för att kunna få raka besked. En av HQ banks kunder som DN.se talat med berättar att han avvisades direkt i växeln.


Det finns många anledningar till att investera i guld, och det finns många olika sätt att göra det på. En anledning är för att dämpa effekterna av en kollaps av det finansiella systemet, kort- eller långvarig.


Ring oss gärna på 08-678 20 30 eller kom förbi på Smålandsgatan 9 vid Norrmalmstorg för konsultation!

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

onsdag 18 augusti 2010

Hur mycket kostar ett hus i ounce om fem år?

UBS presenterar en rapport om hur mycket ett genomsnittligt hus kan komma att kosta om fem år i USA. Huspriserna har minskat lika mycket som guldet ökar. Om guldet toppar och fastighetspriserna går till botten, kommer ett hus kosta ungefär ca 100 ounces guld år 2015. Det kan ta upp till tio år också men poängen är att vi kan räkna på att ration går lägre det här året, kanske tom avsevärt mycket. Även för den mest kärva budgeten låter 100 onces hanterbart. Se länken nedan;

http://www.lewrockwell.com/orig11/clark-j8.1.1.html

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

måndag 16 augusti 2010

Den senaste historien om guldets framtid...

Igår kom jag över en rapport som var ganska intressant, den visar prisförändringar över tid och visar att guld har haft en uppåtgående trend som började år 2000.

Efterfrågan på guld har under fem år ökat och orsakat att guldpriset dalar då marknader återställer guldpriset till dess traditionella funktion som pengar. Guldfonden Granville Coopers chef Henry Smyth skrev en rapport som blev publicerad förra veckan. Trycket på guldköp menar Smyth ”är globalt och inkluderar nu varje investerare, från centralbanker till individer”. Detta köptryck spänner över marknaderna på pappersguld samt den fysiska marknaden, från terminer, futures och derivatmarknader i New York och London till guldloopar, kedjor, och tackor som säljs i basarerna i Dubai, Mumbai och Shanghai.

Smyth sammanfattar: "Några har efterlyst en officiell omvärdering av guld av centralbankerna för att mildra påfrestningarna på de globala kreditmarknaderna. Jag säger att guldets omvärdering har pågått i 10 år genom kollektiva beslut av miljontals människor över varje tidszon. Detta kommer att ge genomgripande förändringar i det geofinancialla landskapet på ett sätt väldigt få kan föreställa sig. "

Läs gärna Smyths rapport där han presenterar några intressanta diagram om guld. Rapporten är rubricerad som "the recent history of the future of gold" och finns på Granville Coopers webbplats nedan;

http://www.granvillecooper.com/manrep_history.htm


Hälsningar

"GuldAnna"



http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer


This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

onsdag 4 augusti 2010

...en liten uppdatering på priset

I förra inlägget var det lite osäkert om priset på guld skulle fortsätta dala neråt.


Nu publicerar Dagens Industri att priset på guld går stadigt upp, iallafall om vi tittar på de senaste sex dagarna. Se länken nedan;




Hälsningar

"GuldAnna"




"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"


OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själva kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet. Informationen i detta forum ska inte tolkas som investeringsråd






torsdag 29 juli 2010

Guldpriset, vad händer?

Hej kära läsare!

Intresset för guld och företag som säljer guld ökar mer och mer. Nu, mer än någonsin blir vi översvämmade av annonser om hur du kan köpa och sälja guld genom sms, via hemsidor och i små butiker. Men frågan kvarstår hur denna hysteri har uppstått och kommer intresset för guld bestå? Som vi har sett har dollarn sjunkit under en period, och även andra valutor flackar upp och ner. I samma volatila bana går guldpriset just nu. Som ny försäljare och marknadskoordinator på företaget ska jag göra mitt bästa för att ge er intressant och uppdaterad information om vad det är som händer kring detta guldfenomen. Jag, liksom ni, är lika förundrad men också nyfiken på denna ädla metall och dess inverkan på hela världens ekonomi. Guld är bland annat ett alternativ i investeringsportföljen och har nämnts i många sammanhang och analyser. Metallen har även ett gammalt historiskt värde och en vacker metall man kan samla på som hobby.

Under sommaren har vi bland annat hittat ett klipp där ni kan ta del av vad SEB´s chef för råvaruanalys, Bjarne Shieldrop, har för syn på aktuella investeringar i råvaror. Han säger bland annat att guldpriset ligger på historiska nivåer nu och kommer fortsätta att stiga. I kombination med ett oljepris på 70 dollar fatet ger det köpläge för råvaror.
http://newsroom.sebgroup.com/sv/Inlagg/2010/Guld-och-olja-ger-koplage-for-ravaror/

Ett senare daterat klipp när guldpriset går ner säger Ben Davis (CEO of Hinde Capital) i en intervju med CNBC att även om guldet har fallit den senaste månaden, så är det fortfarande "världens första valuta". http://www.cnbc.com/id/15840232/?video=1552984313&play=1

Vad tror Du, kommer guldpriset att gå upp igen eller fortsätter det att sjunka? Och, tycker du/ni man ska köpa när det står lågt eller högt? Nyfiken på vad ni har för kommentarer!

Ha en trevlig helg!

Hälsningar
"GuldAnna"

www.tavex.se

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själva kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet. Informationen i detta forum ska inte tolkas som investeringsråd

torsdag 8 juli 2010

Några intressanta artiklar

Guldpriset har gått ner sedan förra veckan. Två artiklar beskriver lite om varför priset har gått ner och att det på lång sikt är ett bra tecken för guldprisets fortsatta ökning.

Första artikeln "European banks use gold reserves to raise cash" är skriven av Jack Farchay från "Financial Times".

De 380 tonnes of goldswaps som FT skriver om är enligt Jesse (Jesse's café Americian) en "organized looting of soverign wealth" (ett välorganiserat rån av landets värde) som indikerar på en ökad misstro av hela bankssystemet. Jesse menar att det är ett teckan på att vi är ett steg närmare en stor finansiell vändpunkt.

Slutligen finns en artikel att läsa för alla som tror att digitala värdepapper (guldfonder) är detsamma som att köpa fysiskt guld. Artikeln heter "The Seven sins of GLD" skriven av Jeff Nielsen. GLD är en ETF (Exchange Traded Fund) som säljs på The New York Stock Exchange som ger dig möjligheten att köpa guld genom börsen. Men, vad köper du egentligen?

Läs Jeff Nielsens artikel så förstår du varför det är mer och mer populärt att köpa fysiskt guld som du får direkt i handen. Åtminstone är det bra att läsa igenom villkoren i den guldfond där du har dina pengar.

Mvh,

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

tisdag 29 juni 2010

Varför är världens börser på så dåligt humör?

Nedan finns fyra artiklar som pekar på att vår gemensamma ekonomiska framtid inte är så bra som "MSM" skriver. "Main Stream Media" handlar om de flesta vanliga ekonomiska nyhets/infokällor som ibland har en tendens att skriva om "guld och gröna skogar (sorry)" lite längre än de borde.

Först har vi en ganska lång, intensiv och insiktsfull artikel från John Maudlin som är väldigt välkänd i USA och England som en "Fund Manager's Fund Manager". Det betyder att han besitter ett riktigt bra kontaktnät med många bra informationskällor som vi andra inte har tillgång till. Han beskriver ganska objektivt dagens ekonomiska situation i artikeln "Increasing Risk of Double Dip Recession as Leading Economic Indicators Start to Turn"

"Quantitative Easing", dvs processen där man trycker mer pappers- och digitalapengar från ren luft, utvecklar Ambrose Evans Pritchard av Englands"The Daily Telegraph" för att beskriva varför USA bland annat inte har något val än att börja trycka ut ännu mer valuta... I mängder. I sin artikel "RBS tells clients to prepare for monster money printing by Federal Reserve" skriver han om vad The Royal Bank of Scotland ger sina klienter som råd just nu.

Varför är det dags att trycka ut ännu mer pappers och digitala sedlar?
Bill Buckley redaktören för nyhetsbrevet Taipan ger några exemplar i sin artikel:
"Inside the US how bad is it?".

Är det därför världens börser har varit på så dåligt humör nyligen?!

Samtidigt påstår Clive Maund från Sydafrika i sin senaste artikel: "Gold imminent reversal and retreat, Stock bear market developing" att guldpriset kan gå ner i en "utvecklande deflationsspiral" innan priset fortsätter uppåt.

Det är precis därför vi på Tavex AB uppmuntrar dig att ta ditt eget beslut när det är dags för dig att köpa ditt guld.

Mvh,

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

måndag 21 juni 2010

Guld på en ny "All time high"!

Guldpriset nådde ett nytt rekord i fredags på $1258.00/uns (31.1 gr.) och sedan imorse gick det vidare till $1260!

Ambrose Evans Pritchard från "The Times" i sin senaste artikel tror att guldpriset kommer fortsätta stiga eftersom vanliga människor börjar förstå guldets traditionella roll som äkta pengar. Det betyder pengar (inte valuta) som inte kan digitaliseras eller massproduceras. Det betyder också att det inte är guld som stiger i priset, utan att det egentligen är våran valuta som minskar i sitt värde/köpkraft.

Har du köpt ditt guld än?

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

onsdag 2 juni 2010

"Är guld i en bubbla?" och andra nyheter

Läs gärna James Turk av Goldmoney.com senaste artikel som heter
"Is gold in a bubble?" som besvarar frågan om guld blir den senaste bubblan.

Hela artikeln är intressant men något han säger är väldigt viktigt att förstår.
Följande är översatt från sista delen av artikeln:

”Många frågar mig när är det dags att sälja sitt guld? De tänker säkert tillbaka på sista toppen 1980. Jag svarar på frågan genom att säga denna gång kommer du inte sälja ditt guld utan spendera det…"

"In other words, when gold returns to its rightful role at the centre of global commerce - which is the role it held for thousands of years up until the last several decades - then gold's purchasing power will be at its maximum."

"Med andra ord när guld återtar sin rättvisa roll som centrum av globalhandling en roll som guld hade för tusentals år enda tills de senaste decennierna, då kommer guldets köpkraft bli maximalt”.

Andra Nyheter:

Det är väldigt tydligt inom Tavex Koncernen med Estlands och Finlands guldförsäljningsiffror från maj att ”Euro oro” har bidragit till mer än en fördubbling av sina respektive siffror från förra året. När det gäller hur många kilo guld som har blivit sålt är vi nästan tillbaka till hösten 2008s nivåer. Fast de flesta guldtransaktioner nu är av några enstaka mynt och tackor gjort av vanliga människor istället några kilo hit och dit som det var för nästan två år sedan. Kort sagt är det ganska hektiskt här hos Tavex.

Det ser ut som att fler och fler börjar vakna upp och förbereda sig mot risken i att ha allt sitt värde i pappers och digitala pengar/löften. Guld är inte längre bara en investering utan en finansiell försäkring.

Vi här på Smålandsgatan 9 har det relativt lugnt jämfört med våra Finnska och Estniska kollegor. Vi är helt enkelt förvånad över att hur många Svenska medborgare som har valt att antigen inte köpa eller vänta fortfarande på att köpa sitt guld.

Svenska kronan är mer stabil än Euron men visst är den egentligen också ett papperslöfte som påverkas mer och mer av dem stora finansiella krafter som gungar oftare i världen.

Har du köpt ditt guld än?

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

tisdag 25 maj 2010

Guld: Lagom i Turbulenta Tider

Den bästa orsaken till att köpa guld just nu finns i följande artikel av Jon D. Markman av Money Morning som visar med några grafer hur gungig börsen har varit de senaste åren. Trots att han pratar mest om USAs S&P 500 är situationen i Sverige OMX ganska nära, fast kanske mer ”lagom” än så länge.

Guld är designat för att vara ganska ”lagom” till skillnaden från när det gäller dagens pengar (t ex. Kronan ner 20 öre mot Dollarn på en dag idag!) och investeringar (OMX är minus 2.4 för hela året just nu). Men när marknaden gungar allt mer är det oftast bra att förankra sin investeringsportfölj i något av substans. Det finns inget som har visat sig vara mer substantiellt eller som har en längre historisk trovärdighet än fysiskt guld.

Har du köpt ditt guld än?

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

torsdag 20 maj 2010

2010 1oz. Perth Mint Lunar Tigers Slutproducerat!

Nu har vi fått beskedet från Perth Mint att den lovade produktionen av 1 oz. (31.1 gram) 2010 Lunar Tigers har uppnåtts och att de nu är slutsålda. De enda Tigers vi kommer att få från och med nu är från eftermarknaden. Priset har ökat lite redan och kommer säkert öka mer så småningom.

Behöver jag påpeka att det bara är mitten av Maj?!

Det här är bekräftat bevis för oss som förstärker de ryktarna våra kunder har hört och läst om att det börjar bli lite guldbrist därute.

Ha du köpt ditt guld än?

Mvh,

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

onsdag 19 maj 2010

Guld: "All Time Highs" eller bara uppvarmning?

Guld har nyss varit på nya ”All time highs” bland annat i US Dollar (>$1238.00/oz.), Euro (>1000.00€/oz.) och Svenska Kronor (>300:-/gram ). Ett ökat antal av våra kunder som har spekulerade i guld har gjort vinsthemtagningar (1 säljare av ca. 4 köpare på genomsnitt) på sin guldsatsning, men de flesta behåller fortfarande, eller köper mer av denna ädelmetall.

Vi ser allt fler bekräftelser här hos Tavex AB i Stockholm att allt flera vanliga människor börjar ifrågasätta värdet av sina pappers- och digitalpengar, dock med pånyttfödd eller kanske återhämtad klokhet. Till och med har vi hört från flera kunder och läst på flera sajter bland annat Richard Russell ”Dow Theory Letters” om att det börjar bli brist på fysiska guld i Tyskland. Varför?

Därför att en gång till har den senaste finanskrisen (Grekland) blivit löst genom att låna ut/trycka ut mer pengar. Istället för att lösa problemet för en gång skull genom att ta till de hårda tag som behövs och drastiskt skära ner på utgifterna samt uppmuntra befolkningen att spara ordentligt verkar de bestämt sig att åter igen skjuta problemet längre fram i framtiden; nu med 1 Billjon mer papper och digitala Euros…

Undrar du fortfarande varför (enligt The Wall Street Journal) guldpriset i SEK har stigit på genomsnitt 13% per år de senaste 10 åren och att trenden fortfarande går uppåt?!

Allt flera vanliga människor börjar nu fråga allt oftare, om guld kommer att fortsätta uppåt. Samtidigt vågar flera människor besvara denna viktiga fråga själva genom att köpa sin egen guldmyntfot. Efterfrågan av guld har ökat cirka 300% under de senaste två åren enligt vår informella undersökning och när priset har ökat med drygt 40% i SEK så känns det samtidigt som om guld fortfarande kan vara undervärderat.

Vad tycker du?

Mvh,

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

fredag 30 april 2010

Nästa steg Portugal?

Greklands öde är fortfarande oklar, dock är det fortfarande klart att försöka lösa ett finansproblem med mer finans kommer bara skapar ett större problem för framtiden.

Värt också att fundera över är om Grekland är det enda land som har sådana problem...

Enligt Peter Boone and Simon Johnson kommer Portugal snart att ha likadana problem själv.

Då finns det Italien, Spanien, kanske England, osv som kan lida av samma likviditetsproblem så småningom. Hur kommer Euron/Pund ser ut då?

Visst du att Guld i Euro nådde ett nytt "all time high" under veckan?
Ganska nära ett rekord i Dollar
Den enda valutan som fortfarande guld är på rea är i svenska kronor!

Sommaren kommer att bli spännande!

Ha en gyllene Valborg!

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.