Visar inlägg med etikett köp guld. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett köp guld. Visa alla inlägg

fredag 17 september 2010

Guldet! 1280:10!

Jaha, då var det nytt rekord för guldpriset igen...

Dagens Industri skriver "Guld används ofta som en säker tillflyktsort i ekonomiska och politiska orostider".

Jag säger låt dina pengar ta semester för att växa sig starka.

Dagens Industri skriver "Stora offentliga underskott och farhågor om en förnyad nedgång i konjunkturen har lett till att allt fler investerare söker sig till guld."

Jag säger storebror har problem med finanserna, låt inte det hända dig – investera i guld och slipp minustecken i balansräkningen…

http://di.se/

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

fredag 26 mars 2010

När kredit blir skuld

En väldigt intressant artikel av Nathan Martin av www.fedupusa.org som heter "The Most Important chart of the Century".

Har kredit äntligen blivit skuld hos USA?
Vad kan det betyder framöver?
Har du köpt ditt guld?

Trevlig läsning!

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

onsdag 3 februari 2010

När hopp omvandlas till rädsla

Ty Andros är en av dem få som skriver så förståeligt på engelska när det gäller "den andra ekonomiska verkligheten". I hans senaste artikel "When Hope Turns to Fear, Part II" målar han upp en bild om framtiden som nästan är i motsats till den som vi läser och hör dagligen från vanliga nyhetskällor.

Åter igen är det bäst att vi får vår information från många olika källor, reflekterar lite och sedan bestämmer vårt agerande själva.

Trevlig läsning!

Kurt
PS. Om en vecka kommer Jon Jordås, programledare för P1s radioprogram "Plånboken", prata med mig om ett glittrande ämne. Kan ni gissa?

Mer sändningsdetaljer kommer snart.

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

måndag 25 januari 2010

Guld förfalskningar? Relax (för tillfället)

Guldförsäljning fortsätter att expandera och många börjar fundera över sitt första guldköp.

Men...

Hur kan vi veta med säkerhet att det som vi köper är äkta guld?

Doug Horning från Casey Research ger den bästa beskrivningen hittills om det som har hänt, det som kan hända och det som du kan göra när det gäller att köpa ditt eget äkta investeringsguld.

Läs gärna "Dude, is that gold bar for real?" .

Enligt hans forskning kan vi för tillfället andas ut eftersom hittills har marknaden för oss som köper mynt och mindre guldtackor inte blivit påverkade så pass mycket.

Har du köpt ditt guld ännu?

Mvh,

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 12 januari 2010

Nytt År nya finansiella utmaningar?!

God fortsättning!

Nu är helgdagarna slut och 2010 har börjat ordentligt.
Det är intressant att iaktta att vi redan har märkt en stor uppgång av intresse i guld sedan årsskiftet. Många som har funderat länge har nu börjat slå till trotts guldets relativt "höga" pris.

Men återigen, högt jämfört med vad?

Här finns tre artiklar som erbjuder några funderingar om hur guldpriset och världsekonomin kommer att se ut under 2010.

Först ut är Doug Horning från Casey Research med sin senaste artikel "Get Your Gold the Hell Outta Here!" som pratar om HSBC som en av världens största banker och en av dem som lagrar guld för COMEX i New York. HSBC har nu skrivit ett "hemligt" brev till alla sina små guldsparare att de måste hämta sitt guld och hitta en annan plats att lagra det.
Frågan är varför?

Richard Russell har skrivit sin sista 2009 artikel som heter "Learn from the rich man" och påminner oss att inte titta så mycket på guldpriset utan viktigaste är hur mycket guld du äger.

Slutligen har vi Jack Chan med sitt "no nonsense" sätt att visa när det är dags att köpa guld från ett teknikst perspektiv. Kan du gissa vad han säger i sin senaste "This past week in gold"?

Trevlig läsning!

Kurt


OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

torsdag 17 december 2009

Guld och Papper

Här finns två intressanta artiklar som diskuterar balansen (?) mellan guld och papper.

Den första är Peter Schiffs partner John Browne som skriver "Good as Gold".

Den andra kommer från Matterhorn Asset Managements Egon von Greyerz som förklarar att "GOLD IS NOT GOING UP – PAPER MONEY IS GOING DOWN"

Trevlig läsning,

Kurt

GULD!
En glittrande julklapp!
Ge ett livslångt minne och symbol för din kärlek!
Ge något bort av värde!
Guldmynt och tackor har:
- vackra motiv av djur, berömda platser, symboler, människor, m.m.
- historiska anknytningar, från nutidens stater till gamla civilisationer
- Ett bestående försäljningsvärde på guldmarknaden

Besök vår butik vid Norrmalmstorg eller lägg en beställning på www.tavex.se

God Jul önskar TAVEX

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

fredag 4 december 2009

Guldpriset; Vilket håll?

Guldprisets ökning har varit strålande de senaste tre månaderna. I fredags gick det ner lite och sedan dess har det tappat litet av sitt glitter. Frågan är vad som händer framöver. Nedanför finns det flera artiklar med både en långsiktig prognos och den för de närmaste dagarna/veckorna.

De flesta är överens om att trenden är fortfarande uppåt och att den lång förväntade korregeringen kan ha börjat. Alla har bra analytiskt stöd, men som vanligt kan du välja själv vem har rätt.

Första artikeln är från Bob Moriarity från www.321gold.com som skriver "Last week was a top in gold". Än så länge har han rätt.

Nästa artikel är från den välrespekterade analytiker av "Dow Theory Letters" Richard Russell, som skriver om guldets "High Pole Action". Hans storsta budskap är att när trenden är uppåt (som den fortfarande är i guldmarknaden) är marknaden ganska förlåtande om du möjligtvis köper för snabbt.

Den tredje artikeln är från Adam Hamilton från Zeal Investments och besvarar frågan "is gold going parabolic?" Svaret enligt honom är än så länge nej.

Den sista artikeln av Stewart Thompson som heter "The Gold Ocean and The Brain" är en samling av "bullet points" som beskriver på ett ganska bra sätt den stora kampen mellan banksystemet och guldet.

Reklam:
-----------------------------------------------------------------------
Upplev effekten av inflationen. Besök oss och se vad du betalar för 20 kronor från den tiden Sverige förlitade sig på guldmyntfoten. Just nu kan vi erbjuda dig ett begränsat antal OSCAR II 20 kronors guldmynt.

Köp nu till ett förmånligt pris!
------------------------------------------------------------------------

Oavsett vilka artikel du väljer är alla överens att guldruschen inte är över och på sitt värsta tar guldpriset ett litet kort andetag innan det fortsätter att stiga.

Trevlig läsning!


Kurt


GULD!
En glittrande julklapp!
Ge ett livslångt minne och symbol för din kärlek! Ge något bort av värde!
Guldmynt och tackor har:
- vackra motiv av djur, berömda platser, symboler, människor, m.m.
- historiska anknytningar, från nutidens stater till gamla civilisationer
- Ett bestående försäljningsvärde på guldmarknaden

Besök vår butik vid Norrmalmstorg eller lägg en beställning på www.tavex.se

God Jul önskar TAVEX

OBS
: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.


Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.


Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 24 november 2009

Guld hur högt är uppe?

Guldpriset fortsätter öka. Igår var det på en till "all time high" av 1174.00 USD/uns. I svenska kronor finns lite utrymme kvar tills det överstiger mars 2009 kvotering av ca 280:-/gram.

Vad händer och hur länge kan guld fortsätta nå nya rekorder? Självklart har alla en åsikt. Några av dem mest intressanta finns nedanför:

Bill Fleckenstein har lite mer råd om hur länge guldpriset kan fortsätta uppåt i sin artikel:
"How much longer can gold rise?"

Sedan lite mer information om den utvecklande historien om förfalskade banktackor som har dykt upp i bland annat Kina. Kom de från Ft. Knox? Titta på Jim Willies artikel "Zinc Dimes, Tungsten gold & lost interest".

James Turk av http://www.goldmoney.com/ välkomnar oss till "Stage Two of the Gold's Bull Market".

Och för ni som tycker om tekniska förklaringar för vad guldmarknaden håller på med kan titta på Clif Drokes artikel: "GOLD: A "CHANNEL BUSTER" OR A RUNAWAY PARABOLA?"

Trevlig läsning!

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

måndag 16 november 2009

Guld fortfarande på väg upp!

Nu är jag tillbaka efter några spännande veckor. Tavex har varit på några mässor och jag har varit på årets RMG Mining and Minerals Conference.
En del gyllene information finns att fundera på.
Efterfrågan för guld är tillbaka till förra årets nivåer...
När det gäller priset, behöver jag säga något mer?

Vi håller på för fullt med kvartalets GuldRapport som är lite försenad, sorry, men om ni är intresserad av att få den direkt kan ni anmäla er till oss via tavex@tavex.se . Skriv bara "Kvartalsrapport" och vi fixar resten.

Enligt Dr Doom, Marc Faber, kommer vi aldrig att se guld för under $1000 USD per uns (31.1 gram) igen. Starka ord från en stark och klok finansrådgivare.

Guldpriset stiger men enligt Jeff Christian CEO för CPM gruppen i New York för flera anledningar förutom inflation. Mer om detta i novembers Guldrapport.

Ha en gyllene dag!


Kurt


OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

onsdag 4 november 2009

Sista chansen?

Ni är välkommen att besöka vår Tavex montern på Scandinavian Boat Show fram tills söndag den 8:e nov.

Vårt tanke är att "en investeringsportölj utan fysisk investeringsguld är som att åka båt utan flytväst".

Tills jag får chansen att skriva igen får Ni fundera över den följande artikeln från Egon von Greyerz publicerad i Gold Swizerland som heter "Final Warning".

Trevlig segling!

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 13 oktober 2009

Hur mycket guld finns kvar och...

Hur mycket kommer det att kosta?

Visste ni att vi hos Tavex AB redan har sålt slut vår ranson av 1 uns 2010 Lunar Tigers och inte kan få besked när eller om vi kommer att få flera?

Har det något att göra med den följande korta artikeln från Rob Kirby angående "backwardation" (som betyder, kort sagt, den olagliga situationen när det finns mer pappersguld lovat till salu än finns fysiskt guld tillgängligt för leverans)?
Artikeln heter: "Central Banking: A blight on humanity".

Sedan har vi Nickals Larkin från Bloomberg News som skriver om ett ännu mer glittrande pris på guld i sin artikel "Gold may reach $1879.00 USD..."

Och varför?
Bill Fleckenstein besvarar på ett djupare sätt i sin senaste "Your dollars are just monopoly money" (Dina US dollars är bara monopolpengar).

Har du köpt ditt guld än?

Trevlig Läsning!

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att du själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

torsdag 8 oktober 2009

Guldrean är snart slut!

Sveriges krona har haft en bra uppgång under de senaste månaderna. Uppgången har bidragit till att trots guldpriset har ökat till rekordnivåer i USD/Troy uns har priset i SEK/gram varit svagt. Men nu, trots en hyfsatt stark krona, guldpriset börjar öka.
Nedan finns några förklaringar till varför...

Först ut är en artikel i Englands "The Independent" som heter "The dollar tumbles on report of its demise". Det var ju Baron von Bismark som en gång i tiden sa att "Ingenting är bekräftad tills den är förnekad offentligt".

Richard Russell, som skriver ett av USAs mest uppskattade investeringsbrev "Dow Theory Letters", bidrar med "The questions are endless" när det gäller guld mot papper/digitala dollar.

Stewart Thompson börjar skapa ett namn för sig själv genom att "tänka som Banksters" och har några insiktsfulla kommentarer när det gäller guld; "IMF är en netto köpare av guld", dollarn kan ha ett sista rally innan kollapsen, "tecken till en dollarkollaps kommer att nog bli en krasch i derivater" och mycket mer i sin senaste artikel: "Gold: The hour of Power".

Och till sist, John Browne, mest känd som Peter Schiffs partner, ger ett bra överblick av den aktuella situationen i "The Currency Cabal".

Mvh,

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att du själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

torsdag 1 oktober 2009

Dollarn och dess skakiga framtid

Så många bra artiklar finns just nu, men några är verkligen värda att läsa för att bredda ens perspektiv.

Professor Antal Fekete ät tillbaka med "The supply of oxen at the Fed".

Dr. Darryl Robert Schoon påstår att återhämtningen kommer inte bli i form av en "V" eller "W" utan en "C" som i Engelska ordet Coffin (dvs dödskista).

Och sedan räknar ihop Eric Sprott i "Safe harbor no more" alla USAs aktuella skulder och sedan föreslår att Dollarn kommer inte längre vara den trygga hamnen (dvs världens "reservvaluta") som den har varit dem senaste 50 åren.

Som flera har skrivt under dem senaste veckorna kan det vara sant att "den här recessionen är inte din mammas/pappas recession"?

Har du köpt ditt guld ännu?

Trevlig läsning,

Kurt

Guld Presentation i Båstad, det börjar närmare sig:
Tavex AB i ett samarbete med Gårdskampen presenterar"Pengar, guld och din ekonomiska framtid"18.30 – 20.30 den 7:e oktober 2009 i Båstad.
Klick här eller bladdra ner för alla detaljer.

OBS: Den här blogposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över dess betydelse och agera lite mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 22 september 2009

Guld, Pengar och ett stabilt och moralist finanssystem

Visst har pengar några egenskaper och kvaliteter. Det känns som vi börjar glömma bort en av dem - "store of value" (dvs "värdebevarare"). Det betyder att du kan spara dina pengar i några år och sedan kan du köpa lika mycket för dem. Gäller det dollar, kronor, euros, etc. fortfarande?

Här finns några bra artiklar om dessa praktiska och moraliska konsekvenser av pengar som inte håller sitt värde längre:

Den första kommer från Theodore Dalrymple som heter "The moral hazard of Inflation".

Sedan kommer en till lysande artikel från Darryl Robert Schoon som heter "Greenback Gases, Gold & The Coming Shift".

Till slut har Der Speigel en väldig intressant artikel som heter "New York Faces Dramatic Consequences of Crisis" och ger en inte så vacker blick tillbaka på den 1970tals New York City.

Dessa artiklar påminner oss alla att guld kanske har mer att göra med pengar och finans än vi tänkte under de senaste 30 år.

Trevlig läsning!

Kurt

OBS: Den här blogposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över dess betydelse och agera lite mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

fredag 11 september 2009

En glittrande vecka till för guld

Känns det som även Törbjörn Iwarsson från Handelsbanken har ändrat sig i sin senaste gyllene bidrag till Dagens Industri.

Guld har nu ”pussat” 1000.00 USD per uns flera gånger under veckan, senaste imorse och just nyss! De flesta analytiker tror på en glittrande höst för ”that barbarous relic” som John Maynard Keynes en gång döpte guld till.

För några intressanta synpunketer om varför titta på följande Engelska artiklar:

”13 Reasons for a gold breakout” av Jim Willie
Som vanligt om man tittar förbi hans sura kommentarer finns mycket bra underlag till sin argumentering.

För dig som tycker om You Tube finns Max Kaisers senaste kommentarer här

Bob Hoye skriver i en 8 sidor pdf att ”Gold...couldn't be better

Och till slut, kolla på "Guldpriset vid magisk nivå" http://www.di.se/ , på Svenska förstås, av Christopher Jungstedt

Trevlig läsning!

Kurt

PS: Till alla Numismatiker FanatikerJust nu har vi fått in några ”South African Mint Krugerrand Collectors Sets” som innehåller:

· 1 oz. Krugerrand
· ½ oz. Krugerrand
· ¼ oz. Krugerrand
· 1/10 oz Krugerrand

De guldmynt levereras i ett vackert eketui, fodrat med rött siden. Tavex kan nu erbjuda våra kunder mynt präglade år 1994.
Hos Tavex betalar Du bara gängse pris för dessa mynt, Läs mer om Krugerrand och priserna på vår hemsida .
Ring 08 678 20 30 för att beställa dem eller för mer information. Först till kvarn gäller!

Vi söker fortfarande en arbetskamrat! Om du är intresserad av att arbeta med oss hos Tavex här i Stockholm klicka gärna här och läs mer.

OBS: Den här blogposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över dess betydelse och agera lite mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 7 juli 2009

Hur går det egentligen?

Det finns många av er läsare som tänker lite mer långsiktigt och strategiskt.
Att bidra till dina gyllene reflektioner finns det två nya artiklar.

Första artikeln är från den gode professoren Dr. Antal Fekete från Gold Standard University med sin senaste artikel som heter: "Fiat Money in Death Throes".
Han skriver med sitt genomtänkt och enkelt sätt att vi har nu gått för långt med papper/digitala pengar systemet.

Sedan finns Ty Andros med en till artikel som prata om samma ämnet med några andra gyllene vinklar i sin artikel som heter: "Freedom Fest 2009 Special edition The Crack-up Boom".

Både herrar skriver om att vårt pengar system som är baserat på papper och löften kan inte och vill inte hålla i längden. Kan du gissa på ett gyllene alternativ till ett papper/digital baserat system?

Trevlig läsning!

Kurt

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvudtanken är är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

tisdag 3 mars 2009

När konsumenter inte konsumerar

Mer och mer bevis bekräftar en fundemental skift i vårt samhällets beteende. Fler och fler av oss börjar få den ”nya religionen” som låter spara, spara, spara! Trots fallande priser och fortsatt ”sista chans rear” finns det mindre och mindre av oss som vågar köpa något över det som behövs. Kan du gissa hur det kommer att påverka ett samhället som har förvandlat sig under de senaste 30 år från en som producerar allt till en som ser ut som ett stort köpcentrum?
Mycket intressant läsning om trenderna som börjar dyker upp i USA dock säkert kommer att fortsätta vidare till Europa och tom. Sverige.

Är det dags att köpa eller sälja guld?

Självklart de flesta som säljer sitt guld just nu skrattar "hela vägen till banken", men här på Tavex ser vi fortfarande flera som köper än som sälja. Vad kommer trenden bli framöver. Kort sagt, vem vet?! MEN... här finns en ytterliggare bra argument för en fortsatt uppgångstrend från våra vänner i Londons The Bullion Vault.

Samtidigt finns tva glittrande artiklar från Englands The Economist med olika åsikter om världen, börsen och guld.

Den första heter ”Lustre Lost” och föreslå några långsiktiga argument för papper/aktier.

Den andra heter”The attraction of Gold” och titeln kanske säger tillräckligt.

Trevlig läsning och ha en gyllene vecka!

Kurt

Dags att Cover Your Ass-etts?
Förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd