Guldbloggen vänder sig till fritt tänkande individer som litar mer på sin egen förmåga att investera än de råd de får av medier. Guldbloggen innehåller diskussioner och synpunkter på världsekonomin som sträcker sig utöver dagens finansiella system med digitala värdepapper. Vi vill främja kloka diskussioner om andra former av investeringar som till exempel guld.
fredag 16 juli 2010
Förbereder vi för ett finansiellt stormväder eller?
Först:
Tavex börjar köpa gamla guldsmycken.
Vi tänkte att om man ändå har bestämt sig för att inte behålla något av substans i dessa tider kan man åtminstone får bra betalt. Mer information om hur du kan sälja dina gamla guldsmycken finns i länken nedan;
"hur du säljer dina guldsmycken"
Sedan:
Det finns några övertygande artiklar som visar att allt inte är guld och gröna skogar i USA.
På sajten "Business Insider" finns en lättläst artikel med några bilder som heter:
24 Depressing Pieces Of Evidence That Difficult Economic Times Lie Ahead.
Om USA lyder så pass mycket, hur kommer det påverka Sverige?
Ska man verkligen sälja sina gamla smycken?
Kanske dags att köpa några guldmynt eller tackor?!
Trevlig helg,
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själva kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen i detta forum ska inte tolkas som investeringsråd
tisdag 13 juli 2010
"So you think you own gold?"
Han menar också att de flesta investerare inte riktigt vet om de äger fysiskt guld eller inte då det finns en alarmerande okunskap om hur råvarumarknaden fungerar.
I sin artikel redogör han för hur man vet om man verkligen är ägare till fysiskt guld genom att titta på om man är den juridiska ägaren av specifika mynt/tackor och har äganderätten till det guldet. Vissa tror även att de äger sin guldtacka, men i själva verket gör någon annan det. Med detta finns det risker som ökar i en större kris.
Om du inte orkar läsa denna långa artikel kan du alltid komma förbi Tavex och köpa lite fysiskt guld av oss.
Mvh
Anna och Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själva kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
torsdag 8 juli 2010
Några intressanta artiklar
Första artikeln "European banks use gold reserves to raise cash" är skriven av Jack Farchay från "Financial Times".
De 380 tonnes of goldswaps som FT skriver om är enligt Jesse (Jesse's café Americian) en "organized looting of soverign wealth" (ett välorganiserat rån av landets värde) som indikerar på en ökad misstro av hela bankssystemet. Jesse menar att det är ett teckan på att vi är ett steg närmare en stor finansiell vändpunkt.
Slutligen finns en artikel att läsa för alla som tror att digitala värdepapper (guldfonder) är detsamma som att köpa fysiskt guld. Artikeln heter "The Seven sins of GLD" skriven av Jeff Nielsen. GLD är en ETF (Exchange Traded Fund) som säljs på The New York Stock Exchange som ger dig möjligheten att köpa guld genom börsen. Men, vad köper du egentligen?
Läs Jeff Nielsens artikel så förstår du varför det är mer och mer populärt att köpa fysiskt guld som du får direkt i handen. Åtminstone är det bra att läsa igenom villkoren i den guldfond där du har dina pengar.
Mvh,
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
tisdag 29 juni 2010
Varför är världens börser på så dåligt humör?
Först har vi en ganska lång, intensiv och insiktsfull artikel från John Maudlin som är väldigt välkänd i USA och England som en "Fund Manager's Fund Manager". Det betyder att han besitter ett riktigt bra kontaktnät med många bra informationskällor som vi andra inte har tillgång till. Han beskriver ganska objektivt dagens ekonomiska situation i artikeln "Increasing Risk of Double Dip Recession as Leading Economic Indicators Start to Turn"
"Quantitative Easing", dvs processen där man trycker mer pappers- och digitalapengar från ren luft, utvecklar Ambrose Evans Pritchard av Englands"The Daily Telegraph" för att beskriva varför USA bland annat inte har något val än att börja trycka ut ännu mer valuta... I mängder. I sin artikel "RBS tells clients to prepare for monster money printing by Federal Reserve" skriver han om vad The Royal Bank of Scotland ger sina klienter som råd just nu.
Varför är det dags att trycka ut ännu mer pappers och digitala sedlar?
Bill Buckley redaktören för nyhetsbrevet Taipan ger några exemplar i sin artikel:
"Inside the US how bad is it?".
Är det därför världens börser har varit på så dåligt humör nyligen?!
Samtidigt påstår Clive Maund från Sydafrika i sin senaste artikel: "Gold imminent reversal and retreat, Stock bear market developing" att guldpriset kan gå ner i en "utvecklande deflationsspiral" innan priset fortsätter uppåt.
Det är precis därför vi på Tavex AB uppmuntrar dig att ta ditt eget beslut när det är dags för dig att köpa ditt guld.
Mvh,
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
onsdag 23 juni 2010
Guld som laxermedel?!
Viktigare är kanske hans förklaring om varför världens nuvarande system inte håller i längden. Enligt honom är hela världens valutasystem nu baserat på skuld som aldrig kan rensas bort. Precis som din kropp behöver rengöra sig genom att bli av med sitt avfall måste vårt pengasystem förr eller senare, rensa bort sina giftiga skulder.
Har finanssystemet nu blivit "förstoppat" av för mycket "toxic debt"?
Är guld finansystemets ultimata laxermedel?
Hur mår du och vad är långtidskonsevenserna när du kan inte gå på toan?
I artikeln skriver Dr. Fekete (en av världens mest pålästa guru om guld och pengasystemet) att President Nixon med råd av sin finansiella rådgivare Paul Volker (Gissa vem han råder nu!) drog bort möjligheten att växla in dollarn mot guld 1971. Då förlorade finanssystemet och alla världens medborgare möjligheten att bli av med sina skulder en gång för alltid.
Intressant också är hans påstående om hur skuldsystemet utvecklades och hur möjligheten att kriga mer och längre utvecklades samtidigt. Kan det finnas ett samband mellan skuld och makthavarnas förmåga att kriga (oavsett hur vänliga vi människor är mot varandra)?
Har denne "gode doktorn" rätt?
Kan du nämna någon platts i världen där skuldbördan minskar just nu?
Hur mycket vapen finns i världen nu jämfört med under
guldmyntfotens tid?
Hur kommer denna saga att sluta?
Har du köpt ditt guld ännu?
Trevlig läsning!
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
måndag 21 juni 2010
Guld på en ny "All time high"!
Ambrose Evans Pritchard från "The Times" i sin senaste artikel tror att guldpriset kommer fortsätta stiga eftersom vanliga människor börjar förstå guldets traditionella roll som äkta pengar. Det betyder pengar (inte valuta) som inte kan digitaliseras eller massproduceras. Det betyder också att det inte är guld som stiger i priset, utan att det egentligen är våran valuta som minskar i sitt värde/köpkraft.
Har du köpt ditt guld än?
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
torsdag 17 juni 2010
Nuvarande Banksystemet förklarade
När man förstår hur basen till hela världens finanssystem har fullständigt ändrats från tillgång (Guldmyntfoten) till skuld under det senaste hundra åren är det ganska enkelt att förstå varför guld har blivit mer och mer poplulärt.
Mvh,
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
onsdag 9 juni 2010
Guld: Investering eller Pengar
I hans senaste artikel "What You Always Wanted To Know About Gold" talar han ut i ganska enkla termer om varför guld kommer att vara en del av vårt världsekomomiska system igen, förr eller senare (dvs. guld är mycket mer än bara en investering).
Enligt honom (bland fler och fler varje dag) är borttagning av guld fran vårt bank och finanssystem orsaken till allt illa som händer nuförtiden i världens ekonomi.
Risken finns och ökar att vårt nuvarande finanssystem kommer att skaka mer och mer tills det kollapsar inifrån.
Vad tycker du?
Mvh,
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
fredag 4 juni 2010
När det gäller guld, hur högt är "uppe"?
Först: Enligt Richard Milne i The Financial Times "Scandinavia is quietly emerging as Europe's haven" har Scandinavia blivit Europas lugna hav från nutidens finansiella stormar. Heja Sverige!
Sedan: Enligt www.contraryinvestor.com i artikeln "The many faces of gold" har guld (Guldpriset kanske bättre sagt) många ansikter. Med några enkla grafer visar de att trots guldprisets fortsatta flört med sin "all time high" betyder det inte alls att det är en bubbla.
Slutligen: Darryl Robert Schoon går rakt på sak som vanligt med följande kommentar:
"Economics isn't rocket science. It's just common sense and economists don't have any"
dvs. "Ekonomi är inte "rocket science". Det är egentligen bara sunt förnuft och ekonomer har inget".
Dr. Schoon är tillbaka med sina instruktioner om "How to ride a dying elephant" och är övertygad om att vårt närvarande världsfinansiella system är ett döende elefant.
Vad tycker du?
Trevlig läsning och ha en glittrande helg!
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
onsdag 2 juni 2010
"Är guld i en bubbla?" och andra nyheter
"Is gold in a bubble?" som besvarar frågan om guld blir den senaste bubblan.
Hela artikeln är intressant men något han säger är väldigt viktigt att förstår.
Följande är översatt från sista delen av artikeln:
”Många frågar mig när är det dags att sälja sitt guld? De tänker säkert tillbaka på sista toppen 1980. Jag svarar på frågan genom att säga denna gång kommer du inte sälja ditt guld utan spendera det…"
"In other words, when gold returns to its rightful role at the centre of global commerce - which is the role it held for thousands of years up until the last several decades - then gold's purchasing power will be at its maximum."
"Med andra ord när guld återtar sin rättvisa roll som centrum av globalhandling en roll som guld hade för tusentals år enda tills de senaste decennierna, då kommer guldets köpkraft bli maximalt”.
Andra Nyheter:
Det är väldigt tydligt inom Tavex Koncernen med Estlands och Finlands guldförsäljningsiffror från maj att ”Euro oro” har bidragit till mer än en fördubbling av sina respektive siffror från förra året. När det gäller hur många kilo guld som har blivit sålt är vi nästan tillbaka till hösten 2008s nivåer. Fast de flesta guldtransaktioner nu är av några enstaka mynt och tackor gjort av vanliga människor istället några kilo hit och dit som det var för nästan två år sedan. Kort sagt är det ganska hektiskt här hos Tavex.
Det ser ut som att fler och fler börjar vakna upp och förbereda sig mot risken i att ha allt sitt värde i pappers och digitala pengar/löften. Guld är inte längre bara en investering utan en finansiell försäkring.
Vi här på Smålandsgatan 9 har det relativt lugnt jämfört med våra Finnska och Estniska kollegor. Vi är helt enkelt förvånad över att hur många Svenska medborgare som har valt att antigen inte köpa eller vänta fortfarande på att köpa sitt guld.
Svenska kronan är mer stabil än Euron men visst är den egentligen också ett papperslöfte som påverkas mer och mer av dem stora finansiella krafter som gungar oftare i världen.
Har du köpt ditt guld än?
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
måndag 31 maj 2010
Lite Finansiell humor

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd;
speciellt från grisar!
fredag 28 maj 2010
Tekniska tankar om guld
Trevlig läsning!
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.
tisdag 25 maj 2010
Guld: Lagom i Turbulenta Tider
Guld är designat för att vara ganska ”lagom” till skillnaden från när det gäller dagens pengar (t ex. Kronan ner 20 öre mot Dollarn på en dag idag!) och investeringar (OMX är minus 2.4 för hela året just nu). Men när marknaden gungar allt mer är det oftast bra att förankra sin investeringsportfölj i något av substans. Det finns inget som har visat sig vara mer substantiellt eller som har en längre historisk trovärdighet än fysiskt guld.
Har du köpt ditt guld än?
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.
torsdag 20 maj 2010
2010 1oz. Perth Mint Lunar Tigers Slutproducerat!
Behöver jag påpeka att det bara är mitten av Maj?!
Det här är bekräftat bevis för oss som förstärker de ryktarna våra kunder har hört och läst om att det börjar bli lite guldbrist därute.
Ha du köpt ditt guld än?
Mvh,
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
onsdag 19 maj 2010
Guld: "All Time Highs" eller bara uppvarmning?
Vi ser allt fler bekräftelser här hos Tavex AB i Stockholm att allt flera vanliga människor börjar ifrågasätta värdet av sina pappers- och digitalpengar, dock med pånyttfödd eller kanske återhämtad klokhet. Till och med har vi hört från flera kunder och läst på flera sajter bland annat Richard Russell ”Dow Theory Letters” om att det börjar bli brist på fysiska guld i Tyskland. Varför?
Därför att en gång till har den senaste finanskrisen (Grekland) blivit löst genom att låna ut/trycka ut mer pengar. Istället för att lösa problemet för en gång skull genom att ta till de hårda tag som behövs och drastiskt skära ner på utgifterna samt uppmuntra befolkningen att spara ordentligt verkar de bestämt sig att åter igen skjuta problemet längre fram i framtiden; nu med 1 Billjon mer papper och digitala Euros…
Undrar du fortfarande varför (enligt The Wall Street Journal) guldpriset i SEK har stigit på genomsnitt 13% per år de senaste 10 åren och att trenden fortfarande går uppåt?!
Allt flera vanliga människor börjar nu fråga allt oftare, om guld kommer att fortsätta uppåt. Samtidigt vågar flera människor besvara denna viktiga fråga själva genom att köpa sin egen guldmyntfot. Efterfrågan av guld har ökat cirka 300% under de senaste två åren enligt vår informella undersökning och när priset har ökat med drygt 40% i SEK så känns det samtidigt som om guld fortfarande kan vara undervärderat.
Vad tycker du?
Mvh,
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.
fredag 30 april 2010
Nästa steg Portugal?
Värt också att fundera över är om Grekland är det enda land som har sådana problem...
Enligt Peter Boone and Simon Johnson kommer Portugal snart att ha likadana problem själv.
Då finns det Italien, Spanien, kanske England, osv som kan lida av samma likviditetsproblem så småningom. Hur kommer Euron/Pund ser ut då?
Visst du att Guld i Euro nådde ett nytt "all time high" under veckan?
Ganska nära ett rekord i Dollar
Den enda valutan som fortfarande guld är på rea är i svenska kronor!
Sommaren kommer att bli spännande!
Ha en gyllene Valborg!
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.
onsdag 14 april 2010
Guld: Investering eller Försäkring
Hans senaste artikel "Professor Fekete and The Armageddon Signal" skriver han bland annat om "kriget mellan västerländerna och guld".
Intressant också är alla böcker han har skrivit om som är väldigt svåra att hitta/köpa... Varför?
Glöm inte: På torsdag den 15:e april, kl 13.50-14.20, hosAktiespararnas Stora Aktie- och Fond dagen i Jönköping kommer jag att presentera ”Guld som investering eller försäkring?”
Det finns några få biljetter kvar till denna glittrande presentation utan kostnad.
Först till kvarn (genom att kontakta oss via tavex@tavex.se ) gäller.
Mvh,
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.
onsdag 7 april 2010
Fysiskt Guld hos Aktiespararnas årsstämma, Jönköping!
Aktiespararnas Stora Aktie- och Fond dagen i Jönköping
kommer Kurt Larsson, försäljningschef på Tavex AB, en av Nordens största guldmynt- /tackor handlare, presentera ”Guld som investering eller försäkring?”
Nu har vi nöjet att erbjuda 50 biljetter till denna glittrande presentation utan kostnad.
Först till kvarn (genom att kontakta oss via tavex@tavex.se ) gäller.
Välkommen!
Kurt
tisdag 6 april 2010
Vi bjuder på litet gyellene tekniska blaha och Dr. Doom som talar ut
Här finns en teknisk uppdatering av en rapport han gjorde i november.
Sedan finns en video från "Dr. Doom" Marc Faber när det gäller 2010, Kina och guld.
Ha en glittrande vecka.
Mvh,
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.
fredag 4 december 2009
Guldpriset; Vilket håll?
Guldprisets ökning har varit strålande de senaste tre månaderna. I fredags gick det ner lite och sedan dess har det tappat litet av sitt glitter. Frågan är vad som händer framöver. Nedanför finns det flera artiklar med både en långsiktig prognos och den för de närmaste dagarna/veckorna.
De flesta är överens om att trenden är fortfarande uppåt och att den lång förväntade korregeringen kan ha börjat. Alla har bra analytiskt stöd, men som vanligt kan du välja själv vem har rätt.
Första artikeln är från Bob Moriarity från www.321gold.com som skriver "Last week was a top in gold". Än så länge har han rätt.
Nästa artikel är från den välrespekterade analytiker av "Dow Theory Letters" Richard Russell, som skriver om guldets "High Pole Action". Hans storsta budskap är att när trenden är uppåt (som den fortfarande är i guldmarknaden) är marknaden ganska förlåtande om du möjligtvis köper för snabbt.
Den tredje artikeln är från Adam Hamilton från Zeal Investments och besvarar frågan "is gold going parabolic?" Svaret enligt honom är än så länge nej.
Den sista artikeln av Stewart Thompson som heter "The Gold Ocean and The Brain" är en samling av "bullet points" som beskriver på ett ganska bra sätt den stora kampen mellan banksystemet och guldet.
Reklam:
-----------------------------------------------------------------------
Upplev effekten av inflationen. Besök oss och se vad du betalar för 20 kronor från den tiden Sverige förlitade sig på guldmyntfoten. Just nu kan vi erbjuda dig ett begränsat antal OSCAR II 20 kronors guldmynt.
Köp nu till ett förmånligt pris!
------------------------------------------------------------------------
Oavsett vilka artikel du väljer är alla överens att guldruschen inte är över och på sitt värsta tar guldpriset ett litet kort andetag innan det fortsätter att stiga.
Trevlig läsning!
Kurt
GULD!
En glittrande julklapp!
Ge ett livslångt minne och symbol för din kärlek! Ge något bort av värde!
Guldmynt och tackor har:
- vackra motiv av djur, berömda platser, symboler, människor, m.m.
- historiska anknytningar, från nutidens stater till gamla civilisationer
- Ett bestående försäljningsvärde på guldmarknaden
Besök vår butik vid Norrmalmstorg eller lägg en beställning på www.tavex.se
God Jul önskar TAVEX
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.