Visar inlägg med etikett finans. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett finans. Visa alla inlägg

torsdag 13 augusti 2009

Hösten kommer snart

Hejsan!

Hoppas ni har haft en avkopplande sommar. Jag har tagit det lungt och laddat upp för en spännande höst. Här på Tavex börjar vi arbeta för fullt. Vi har under denna vecka fått in ett antal nya guldmynt, bland annat det minnesmynt av Selma Lagerlöf som Riksbanken präglade för att fira hennes 150-årsdagen födelse och ett antal ryska guldrubler. De sistnämnda är mycket uppskattade, eftersom en stor del av dessa försvann eller förstördes i samband med den ryska revolutionen, andra världskriget och det vanstyre som rådde under kommunismen. Detta betyder att de är till glädje för både myntsamlare och vanliga guldinvesterare.

Också under sommaren, medan andra har haft det bra i solen har våra vänner hos Axier skrivit en längre rapport om guld som kan vara av intresse för Guldbloggens besökare. Rapporten är på 30 sidor, och är som vanligt mycket omfattande. Har Du intresse av denna, ladda ned den här eller kontakta Axier på info@axier.se för att få ta del av denna.

Vi arbetar vidare med vårt Augusti månadsbrev, och har Du inte anmält Dig till detta så maila tavex@tavex.se så ser vi till att Du får ta del av dessa i framtiden. Som vanligt kommer vi att beskriva våra tankar kring guld-och finansmarknaderna men också beskriva ett av de nya mynten som vi har fått in.

Vi söker en arbetskamrat!
Om du är intresserad av att arbeta med oss hos Tavex här i Stockholm klicka gärna här och läs mer. Tack! Tavex Team

OBS: Den här blogposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över dess betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 7 juli 2009

Hur går det egentligen?

Det finns många av er läsare som tänker lite mer långsiktigt och strategiskt.
Att bidra till dina gyllene reflektioner finns det två nya artiklar.

Första artikeln är från den gode professoren Dr. Antal Fekete från Gold Standard University med sin senaste artikel som heter: "Fiat Money in Death Throes".
Han skriver med sitt genomtänkt och enkelt sätt att vi har nu gått för långt med papper/digitala pengar systemet.

Sedan finns Ty Andros med en till artikel som prata om samma ämnet med några andra gyllene vinklar i sin artikel som heter: "Freedom Fest 2009 Special edition The Crack-up Boom".

Både herrar skriver om att vårt pengar system som är baserat på papper och löften kan inte och vill inte hålla i längden. Kan du gissa på ett gyllene alternativ till ett papper/digital baserat system?

Trevlig läsning!

Kurt

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvudtanken är är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

onsdag 24 juni 2009

Bästa tid att köpa guld

Sommartider hej, hej!

Enligt Casey Research och "Big Gold" är juni en av dem bästa månader i hela året att köpa guld!

Ha en gyllene sommar!

Kurt

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.

Huvudtanken är är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

onsdag 27 maj 2009

Vår känslan för hur länge?

Enligt "Chart of the day" har vinsterna för Standard & Poors 500 medlemmar dykat ner mer än någonsin...



Vad betyder denna graf för våra investeringar (speciellt de i pappers och digitala form) framåt?



Har du köpt ditt guld ännu?



Mvh,



Kurt



OBS alla Perth Mint ”Lunar” samlare!Nu har vi ett begränsade antal kompletta ”Lunar” mynt serier från Perth Mint. Om du har intresse i att köpa alla 14 ett oz mynt från år 1996-2009 hör av dig till oss på tavex@tavex.se eller ring på 08 678 20 30


Tavex guld har nu en silverkant. Genom AS Tavid, Tavex ABs moderbolag erbjuder vi nu också investeringssilver. Vi följer i vårt moderbolags fotsteg och agerar nu som agent för de av er som önskar investera i silver i kvantiteter överstigande 100,000 kronor. Är Du intresserad av att veta mer om detta, kontakta oss på mail tavex@tavex.se eller telefon 08-678 20 30.


OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

fredag 15 maj 2009

"The Economist" spårar stora förändringar i Banksystemet

Enligt en Special Report i "The Economist" som heter "Birth pains" spårar Buttonwood ett nytt världs ekonomiskasystem. Men under de turbulenta tider mellan nu och då är det kanske smart att ha lite fysiskt guld i din bakfika?!

Trevlig läsning och trevlig helg,

Kurt

OBS alla Perth Mint ”Lunar” samlare!
Nu har vi ett begränsade antal kompletta ”Lunar” mynt serier från Perth Mint. Om du har intresse i att köpa alla 14 ett oz mynt från år 1996-2009 hör av dig till oss oss på tavex@tavex.se eller ring på 08 678 20 30

Tavex guld har nu en silverkant
Genom AS Tavid, Tavex ABs moderbolag erbjuder vi nu också investeringssilver. Vi följer i vårt moderbolags fotsteg och agerar nu som agent för de av er som önskar investera i silver i kvantiteter överstigande 100,000 kronor. Är Du intresserad av att veta mer om detta, kontakta oss på mail tavex@tavex.se eller telefon 08-678 20 30.

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

fredag 8 maj 2009

Guld och förtroendet för Bankerna

Här finns två artiklar på Svenska som hör verkligen ihop när det gäller att bevara dina pengars värde!

Första är skrivit av Christina Lindqvist Sjöström från E24 som heter: Fler småsparare köper guld inehåller ett intervju vi hade några dagar sedan.

Den andra är från Svenska Dagbladets Erik Nordlund och heter Allmänheten tappar förtroendet för bankerna.

Till slut finns en intressant Engelsk artikel av Adrian Douglas som heter "Big money moving into gold and silver options" och borde orsaka några funderingar om vad händer med guld och silver priset under dem närmaste 60 dagar. Har du köpt ditt guld ännu?

Trevlig läsning och ha en gyllene helg!

Kurt

Hur mycket längre är Guld fortfarande på rea?
Guldpriset har gått ner de senaste veckorna, men för gått eller för sista tillfället?
Det finns fortfarande lite tid kvar att förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB

Tavex guld har nu en silverkant
Tavex AB erbjuder nu också silver. Vi följer i vårt moderbolags fotsteg och agerar nu som agent för de av er som önskar investera i silver i kvantiteter överstigande 100,000 kronor.
Är Du intresserad av att veta mer om detta, kontakta oss på mail tavex@tavex.se eller telefon 08-678 20 30.

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

onsdag 6 maj 2009

En kort historik om Guldkartellen

James Turk grundare av GoldMoney och "Freemarket Gold & Money Report" skriver om det som händer bakom kulliserna i guldmarknaden och världsekonomin. Enligt honom finns det många makthavare som riskerar världens finanssystem för att hålla ner guldpriset.

Tänk om Mr. Turk har bara halften rätt...

Har du köpt ditt guld ännu?

Mvh,

Kurt

Guld fortfarande på rea! Guldpriset har gått ner de senaste dagarna, men för gått eller för sista tillfället? Det finns fortfarande tid att förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

onsdag 29 april 2009

Förfalskat investeringsguld?

En bra artikel av Doug Hornig av Casey Research som heter: "All that glitters..." när det gäller dina chanser att köpa oäkta guld.

Kort sagt är det, än så länge, väldigt sällan att det är värt det att förfalska investeringsguldmynt. Lite mer risk finns med tackor men oftast på de 1 kg tackor och större. Annars har det inte varit värt bekymmret att förfalska dem heller. Hos Tavex har vi inte sätt en 1kg tacka på länge.

Risken ökar när det gäller nusmismatiska mynt, men hos Tavex fokuserar vi inte på denna marknad. Självklart finns det risk överallt dock än så länge för er som har köpt investeringsguld är det "ganska" säkert att du har köpt äkta varor.

Finns fortfarande tid att köpa lite till också!

Mvh,

Kurt

Guld fortfarande på rea! Guldpriset har gått ner de senaste dagarna, men för gått eller för sista tillfället? Det finns fortfarande tid att förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

onsdag 22 april 2009

Obligationer eller guld?

Styrräntan sänktes som väntat under gårdagen .

Sänkningen var 0,50 % vilket var i linje med vad marknaden hade förväntat sig.
Trots sänkningen har kronan stärkts mot dollarn och guld knappast rörde sig, vilket är något överraskande.

Nu får du nästan samma avkastning från en statsobligation som du får av en guldmynt eller tacka, men vilket kan man lita mest på framöver?

Erik Forsell, Axier Equities och Kurt Larsson, Tavex

Guld fortfarande på rea! Guldpriset har gått ner de senaste dagarna, men för gått eller för sista tillfället?Förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

måndag 20 april 2009

Mer att läsa om guld

Vi vill tipsa våra läsare om att en av våra samarbetspartner Axier Equities har skrivit en intressant rapport om guld här under våren.

Du kan finna den på deras hemsida .

De tar bland annat upp fakta om guldproduktionen i världen, hur pass mycket guldmynt som sålts runt om i världen och de problem som det varit med att få fram sådana, främst från det amerikanska myntverket US Mint. Det finns också en intressant förklaring kring detta.

Trevlig läsning,

Kurt

Guld fortfarande på rea! Guldpriset har gått ner de senaste dagarna, men för gått eller för sista tillfället?Förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

fredag 16 januari 2009

Blir det bättre 2009…

Av Erik Forsell, Axier Equities för Tavex AB

Det var nog mer än en placerare som jublade på nyårsafton, som sade att nu kan det bara bli bättre, kanske tillhörde Du också dem? En av dem som tror att det räddningspaket som den nye presidenten Barak Obama drar i gång kommer att rädda världen?

Börsen började upp och allt såg återigen rosenrött ut under de första dagarna på året, men det visade sig ganska snabbt att det inte är så, att det finns litet för mycket som talar emot en snabb återhämtning av världens ekonomier.

Dessa kan vi inte göra så pass mycket åt, inte i dag och inte ensamma, men vi kan däremot agera för att rädda den egna ekonomin. Vi återkommer till våra tankar länge ned.
Oro i Israel och i Palestina får oljepriserna att leka jojo, medan Ukraina ena dagen skall slå på gas för leverans till Europa, medan de i nästa stund säger nej, vilket får även detta pris att agera som ett flipperspel. Banker som slagit igen, eller tvingats bli uppköpta blev under förra året mer eller mindre vardagsmat för oss alla att läsa om. I december gjorde Swedbank en nyemission och det blev långt ifrån fulltecknad, istället tvingades bland annat Folksam in för att stödköpa aktier med pensionsspararnas pengar. Undrar hur det kommer att påverka pensionerna för en del sparare att Folksam köpte aktier i Swedbank till en kurs som låg långt över marknadskursen.

Senast i måndags fick jag ett mail från en av de olika fondkommissionärerna som varnade för att det var ytterligare banker som skulle kunna förväntas behöva be sina aktieägare om pengar.
Att placerare tappade förtroendet för aktier var Swedbank emellertid inte ensamma om, världens börser upplevde ett fritt fall som aldrig tidigare skådats, inte ens 1929 när alla trodde att ekonomierna skulle gå under. I dag finns det de som säger att vi har ytterligare femtioprocentiga fall att se fram emot, att börsen återigen skall halveras. Detta stöds av World Economic Forum som i en ny rapport varnar för en för nya bottennivåer och att Kina som alla hoppas skall rädda världen spås krascha. Redan för ett år sedan varnade denna organisation för kraftiga fall, men det var få som lade större vikt vid vad som sades då, nu då det är för sent börjar de lyssna.

Under de senaste dagarna har vi sett på nyheterna att företag på företag väljer att varsla personal, inte bara småföretag, utan börsnoterade företag Alfa Laval, Telia, New Wave, Hexagon osv har meddelat tusentals anställda att deras tjänster inte längre kommer behövas. Enligt Arbetsförmedlingen har antalet inskrivna ökat med nästan 18 procent det senaste året. Skrämmande, men tack och lov inte lika många som i USA från vilka vi i fredags såg att det rapporterades om ytterligare 524,000 nyanmälda arbetslösa. Det talas redan nu om att siffrorna kommer att stiga till en miljon per rapporteringstillfälle. Under denna kris skall en helt nytillträdd president försöka sig på att skapa fyra miljoner nya arbetstillfällen. Lycka till, jag är glad att jag inte har dennes arbete, det kommer bli tufft, och jag tror snarast att denne i bästa fall kommer att kunna rädda lika många arbetstillfällen, att skapa nya blir svårare.

Att skapa nytt lär vi nog få se runt om i världen, vi lär se en riktigt knepig situation med pengar och värdet på dessa. Först lånar staterna upp massvis, vilket används som understöd och för att betala mat för dagen för den del av befolkningen som behöver det, alternativt för att stoppa in i de svarta hål som bankerna skapat. Som en effekt av detta ser vi att bankerna inte kan låna ut pengar till småföretag som är de som faktiskt är det som kan rädda ekonomin. Som en följd av detta blir det svårare att producera och att nyanställa, vilket gör att scenarion med fallande BNP tillväxt ser mer än sannolika ut. Samtidigt har en stor del av befolkningen i västvärlden spenderat kommande löner, som de nu inte får in. De har alltså lån de inte kan betala av, i alla fall inte om inte värdet på dessa minskar kraftigt.

Därmed är det dags för Centralbankerna att minska värdet på valutan (mer korrekt på de lån dessa tagit) för att ”rädda” sin befolkning. Det ironiska är, att de räddar befolkningen med deras egna pengar, som finns placerade i räntebärande papper då många inte ser andra alternativ, sedan skrivs värdena ned genom inflation vilket innebär att de lurar sina egna medborgare igen.
Jag vet vad som skyddar mot inflation, mot klåfingriga regeringar som inte kan hålla fingrarna i styr från mina pengar, och jag vet vad som fortfarande, efter 6,000 år efterfrågas. Gör Du det?


Vare sig Du gör det eller inte så anser jag att ett besök på http://www.tavex.se/ är något Du ta Dig tid till. Där kan Du dessutom anmäla Dig till Tavex eget månadsbrev så att Du aldrig missar viktig information om guld.

Erik Forsell, Axier Equities för Tavex AB

En gyllene start på 2009 Förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 21 oktober 2008

Guldbrist i Nord Amerika

Lite guld tillgång information från Ron Kirby från dagens Financial Sense Market Wrap-up artikeln: Derivatives Disclosure

I fall att de ändra den idag kopierade jag följande om guldbrist i Nord Amerika just nu:

”In the case of precious metals pricing today; the cost of procuring physical precious metal has radically decoupled from the fraudulently derived futures price of the same. In a conversation I had with one of Canada’s largest physical, retail bullion dealers last Friday – here’s a summary of what he told me:
As a long time and valued customer of the Royal Canadian Mint, he has been told that the Mint is not accepting ANY orders for gold or silver coin for at least 3 months – and no guarantees then either.
Gold:
- There are zero one ounce gold bars in North America at wholesale – period.
- Same thing for 10 oz gold bars.
- Some kilo gold bars are available at wholesale but in highly limited supply at prices starting at 5% over spot [COMEX price].
- He is currently receiving a couple of hundred calls per day for small gold [one ounce denominations] and has no product to sell. “

Hur mycket tid har vi kvar här i Sverige?

Har du köpt ditt guld ännu?

Mvh,

Kurt

Ett gyllene tillfället för att lära dig lite mer om guld.
Välkommen till Munchenbryggariet lördag den 8:e november där vi på Tavex kommer att ställa ut på årets Stockholm Gold Fair och mellan 13.00 och 15.00 har vi organisierat höstens Tavex Guld Seminariet.
Du som vill delta kan reservera din plats genom att clicka här .
Seminariet kostar 300:- och inkluderar både ditt inträde till Stockholm Gold Fair och en
1 grams guldtacka. Mer information om hela dagen kan du läsa här. Välkommen!

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvud tanken är att både underhålla samt ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse och agera lite mer medveten. Informationen skall inte tolkas som investeringsråd.

måndag 20 oktober 2008

Ett gyllene tillfället för att lära dig lite mer om guld.

Välkommen till Munchenbryggariet lördag den 8:e november där vi på Tavex kommer att ställa ut på årets Stockholm Gold Fair och mellan 13.00 och 15.00 har vi organisierat höstens Tavex Guld Seminariet.
Du som vill delta kan reservera din plats genom att clicka här .

Seminariet kostar 300:- och inkluderar både ditt inträde till Stockholm Gold Fair och en 1 grams guldtacka. Mer information om hela dagen kan du läsa här. Välkommen!

Oense på högsta nivå. av William Engdahl
Här finns en elegant beskrivning av skillnaden mellan Europas och USAs svar till finanskriset. http://www.321gold.com/editorials/engdahl/engdahl102008.html .

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.Huvud tanken är att både underhålla samt ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse och agera lite mer medveten. Informationen skall inte tolkas som investeringsråd.

onsdag 15 oktober 2008

Inflation, deflation, gold och pengar

Hur kommer framtiden ser ut?
Många s.k. säkra obligationer har plötsligt blivit värdelösa medan samtidigt börjar Centralbankerna låna och trycka ut mer pengar i större mängder än någonsin.
Vem kommer att vinna denna inflations/deflations kamp, kortsiktigt och långsiktigt?
Svaret kommer att definitivt påverka dina pengars köpkraft.

Här finss tre bra artiklar skrivit av tre välkända inom guld branschen som ger lite mer insyn till det som händer just nu och hur konsekvenserna kan ser ut.

Har du köpt ditt guld ännu?

Alex Wallenwein: Why Gold Is Dropping When It Shouldn't?- and what it all means

Gary North: Keynesianism's Last Stand

Aden Sisters: Financial History in the making

Trevlig läsning,

Kurt

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvud tanken är att både underhålla samt ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse och agera lite mer medveten. Informationen skall inte tolkas som investeringsråd.

måndag 22 september 2008

Gyllande tider

Hej!

Det här brevet innehåller information om både guldmarknaden och Tavex. Tanken är att ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden men det är inte menat som investeringsråd.

Största nyheten under förra veckan är att guldpriset i onsdags gick upp med mer än 10%. Några orsaker till detta kan bland annat vara:

Central bankerna skapar ett koordinerat likviditets åtagande:
http://money.cnn.com/2008/09/18/news/international/central_banks_liquidity/index.htm?postversion=2008091809 . Flera av världens centrala banker har skapat ett samarbete för att öka korttidslånemarknaden och för att öka likviditeten i den globala finansiella marknaden. Många i börsvärlden tycker att det känns som ytterligare en desperat åtgärd. Vad tycker du?

AIG får 85 miljarder dollar i form av ett nödlån från USAs Federal Reserve
http://www.cnbc.com/id/26737942 . AIG är ett av dem största försäkringsbolagen och ”för stort för att misslyckas”. Frågan dyker redan upp om 85 miljarder räcker för dem och är detta sista gången?

USAs Securities and Exchange Commission (SEC) och Engelska Financial Services Authority dvs landets finansinspektion förbereder blankningsförbud.
http://online.wsj.com/article/SB122178234612954617.html?mod=googlenews_wsj
Frågan är varför det behövs så drastiska begränsningar i en ”free marketplace”?
Och sedan stod det att läsa i DN i fredags: ”Banker får stöd av staten”
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=829996
Enligt DN ska Svenska Staten nu bidra med upp till 150 miljarder kronor till banksystemet. ”Bankerna kan använda bostadsobligationer som säkerhet”. Är det inte samma sak som USA och England var tvungna att göra? Visst sa Allistair Darling och Hank Paulson att deras banksystem var starka också?

Tills sist: Nyheter från Tavex AB.
Till slut vill jag presentera mig. Jag heter Kurt Larsson och har ansvar för försäljning och marknadsföring för Tavex AB. Trots mitt namn kommer jag ursprungligen från New York. Mitt intresse i världsekonomi och guldmarknaden sträcker sig tillbaka till mitten av 70- talet. Jag kommer att lägga ut lite information om det som händer i världsekonomin och hur det kan eller har påverkat guldmarknaden på en regelbunden bas framöver.
Informationen är inte menad som investeringsråd men mer som underhållning.


Ha en gyllene vecka,

Kurt
Tavex AB