Guldbloggen vänder sig till fritt tänkande individer som litar mer på sin egen förmåga att investera än de råd de får av medier. Guldbloggen innehåller diskussioner och synpunkter på världsekonomin som sträcker sig utöver dagens finansiella system med digitala värdepapper. Vi vill främja kloka diskussioner om andra former av investeringar som till exempel guld.
torsdag 16 december 2010
Överlämning och några andra saker...
Ha en underbar jul och ett gott nytt år! :)
Hälsningar
Anna
Psst... jag passade på att lägga upp några julerbjudanden på hemsidan! Missa inte det kära bloggläsare. ;) Och, kom gärna in och hälsa på mina kollegor på vårt nyrenoverade kontor vid Norrmalmstorg... det blev jättefint!
Vill ni läsa nyhetsbrevet jag skickade ut häromdagen klickar ni på länken nedan; http://www.tavex.se/popFile.php?file=55.
Vill ni själva registrera er för nyhetsuppdateringar kan ni göra det på vår hemsida http://www.tavex.se/index.php?main=25.
torsdag 25 november 2010
USA´s dollarkrash och ett guldpris på 5,803 USD. Är det möjligt år 2012?
Klippet är en påhittad berättelse om att dollarkrashen är möjlig år 2012, samt att guldpriset skulle då hamna på 5,803 USD... Ett klipp för dig som är magstark.
http://vidsynt.wordpress.com/2010/11/24/the-day-the-dollar-died/
View with discretion ;) !
Vi erbjuder gratis konsultation på vårt kontor på Smålandsgatan 9 vid Norrmalmstorg. Hör av dig till oss om du vill veta mer om guld som investering på tavex@tavex.se!
Hälsningar
Anna
"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"
Disclaimer
This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.
torsdag 18 november 2010
Är guld beständigt över tid?
Så länge vi har turbulenta ekonomiska tider med; QE2 paket, PIIGS länder som nästan kollapsar, bankkriser här och var och valutakrig som knappt är lösta att "se fram emot"...så kommer investerare att köpa guld som en säkrare form av investering än valuta/andra tillgångsslag. Det i sin tur kommer kommer hålla priset beständigt eller stiga än mer...
PIIGS länderna
Irland och Portugal kommer snart att sitta med varsitt räddningspaket. Det kan Europa hantera. Det stora testet kommer när Spanien ber om hjälp. ”Det vill man helst inte tänka på, men det är en tidsfråga”, säger Pär Magnusson, chefsanalytiker på Royal Bank of Scotland.
http://www.e24.se/makro/varlden/spanien-det-riktigt-stora-orosmolnet_2440889.e24
Förstörelse av dollarn
Whenever you go to an airport, you hear an announcement about the “terror alert”: it’s yellow, it’s red, it’s orange, whatever. The color code is linked to “intelligence” flowing into Washington at the moment, whatever alleged plot is being hatched by our enemies abroad. But the reality is that America’s deadliest enemies aren’t hunkered down in some cave in Afghanistan: they’re right here in our midst, in the Imperial capital itself, Washington, D. C. Because the biggest threat to our national security isn’t military – it’s economic.
http://original.antiwar.com/justin/2010/11/04/the-biggest-threat-to-america/
Valutakrig
Finanskrisen svetsade samman världen. I dag har samförståndet ersatts av nationalism och G20-ländernas ledare pressar den egna valutan med risk för konjunkturoro och fallande börser som följd.
http://www.va.se/nyheter/2010/10/08/rustar-for-valutakrig/index.xml
Vad tror ni om guld och dess beständighet över tid?
Vi erbjuder gratis konsultation på vårt kontor på Smålandsgatan 9 vid Norrmalmstorg.
Hör av dig till oss om du vill veta mer om guld som investering på tavex@tavex.se!
"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"
Disclaimer
This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.
måndag 8 november 2010
Guldpriset slår nytt rekord i USD...priset går upp även i svenska kronor!
Detta gör såklart att investerare återigen börjar köpa råvaror vilket i sin tur höjer guldpriset.
I kombination med ett ökat guldpris och att sek har försvagats gentemot dollarn gör att guldpriserna i Sverige stiger.
Passa på att köpa ditt guld nu innan det ökar i pris ytterligare.
Hälsningar "GuldAnna"
http://www.tavex.se/
"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"
Disclaimer This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.
fredag 29 oktober 2010
Guldläget just nu!

Här ser vi hur guldet har förändrats under 3månader. Guldet är den blåa linjen och olja den röda. Till synes en stark uppgång på 3månader. Om man ser på den senaste veckan ser det lite annorlunda ut (ett tapp på 1,5% enheter från v.43) vilket har olika förklaringar. Detta kan du läsa om längre ner. Förklaringen syftar framförallt på dippen som ni ser inträffade i vecka 43…

DI skrev förra veckan (v43) att köpintresset på råvarumarknaderna har varit dämpat. En stärkt dollar har lagt sordi över handeln och vikande tendenser på börserna i Asien har bidragit till att pressa ned även råvarorna.
Dollarn har stärkts mot euron och yenen och viktiga hållpunkter för den fortsatta valutautvecklingen är denna veckas Fomc-möte och dessförinnan ytterligare statistik som ger ledtrådar kring konjunkturutvecklingen.
Vidare är det fortfarande en påtaglig oro gällande PIGS ländernas utveckling. Att Sveriges ekonomi går relativt bättre än omvärldens gör att Riksbanken höjer reporäntan vilket leder till en starkare krona gentemot dollarn t.ex.
I artikeln nedan från Privata Affärer kan du läsa mer om de faktorer som generellt påverkar guldpriset så att du kan bilda dig en egen uppfattning. Observera att artikeln är från mars men den beskriver på ett bra sätt hur t.ex. dollarkursen styr guldpriset.
"En starkare dollar brukar, förenklat, leda till ett lägre guldpris när placerare med guldpositioner får mindre betalt i lokal valuta när guldinvesteringarna ska växlas in."
Artikeln belyser även Kina och Indien som starka faktorer för guldprisets utveckling "I både Kina och Indien drivs guldkonsumtionen av efterfrågan på smycken från en allt rikare befolkning. Samtidigt investerar många indier och kineser fortfarande sina pengar i guld hellre än någonting annat. Guld har stor symbolisk betydelse och representerar stabilitet och status i en osäker värld."
"Guldpriset påverkas även av säsongsvariationer i takt med regionala högtider och kulturella mönster."
http://www.privataaffarer.se/ravaror/201003/dollarkursen-styr-guldpriset/index.xml
Hälsningar
"GuldAnna"
http://www.tavex.se/
"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"
Disclaimer
This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.
onsdag 20 oktober 2010
Är guld i en bubbla?


Det börjar spekuleras i om guld är en bubbla nu när priset dalar lite.
(ovan ser ni diagram för priset i SEK/ounce och USD/ounce)
Anledningen till att guldet har gått ner kan vara en reaktion på att börsen har blivit starkare och påverkar valutorna, tex USD. Detta medför att fler säljer guld till att investera i andra mer riskfyllda sparformer. Skillnaden i SEK är inte lika påtaglig som vanligt, och som ni kan se i diagrammet ovan.
Dagens Industri publicerade en artikel för några dagar sedan och förkastade guld som investeringsform. "Guldpriset har fördubblats på tre år och stigit med nästan 25 procent bara i år. Det finns all anledning att fundera över risken för en bubbla."
DI skriver också att "Just oro för inflation är ett klassiskt skäl till att köpa guld. Men att döma av hur inflationsutsikterna prissätts på marknaden är denna oro, trots alla extraordinära insatser från världens centralbanker, högst begränsad."
Hur allvarligt läget är i USA är tydligt om man får läsa vad Infinite Unknown skriver om FED och hur de urholkar USD.
I en artikel som heter The federal reserve is destroying America skriver de "If the Federal Reserve does not move to defend the value of the U.S Dollar we will eventually see a hyper-inflationary collapse and worldwide financial turmoil."
"Peter Schiff recently raised concerns about a hyper-inflationary collapse of the U.S. Dollar, Robert Reich a former Clinton cabinet member believes we are facing a depression and Alan Greenspan the man who caused this whole mess wrote in the Financial Times stating that we are facing the worst financial crisis since World War II. "
"What’s amazing is that the Federal Reserve isn’t even trying to protect the U.S. Dollar because all they care about is saving the power of their private banking cartel. They don’t care about the U.S. Dollar nor do they care about the country itself. They are destroying this country through their actions and there needs to be an investigation into the controllers of this bank."
(http://www.infiniteunknown.net/2008/03/19/the-federal-reserve-is-destroying-america/)
Ytterligare skriver DI "Istället tycks en mer allmän oro, för allt från valuta/handelskrig och skuldkris till geopolitik och dollarkollaps, driva på efterfrågan på guld i egenskap av en värdebeständig tillgång oberoende av såväl staters som företags kreditvärdighet."
Ja, det stämmer, en allmän oro kan man kalla det.
Infinite Unknown har även hittat en artikel av Eric Sprott på Casey Research;
"The conventional wisdom is that gold is in a bubble. It isn’t so. At the just-concluded Casey’s Gold & Resource Summit, Eric Sprott showed a slide showing gold and gold mining shares as a % of global assets. As you can see in the chart, which I am republishing here, gold holdings are currently a fraction of what they’ve been historically.We have a long way to go before gold can be considered fully valued, so sit tight and be right.”

http://www.infiniteunknown.net/2010/10/17/gold-and-gold-mining-shares-as-a-percentage-of-global-assets-or-the-once-in-a-lifetime-ride/
Som vi på Tavex ser det, har inte och kommer inte guldet nå sin topp än på ett tag. Analytiker spår att priset kommer gå upp så högt som till $5000/ounce. (ja, det får vi se, men det som är intressant är att det faktiskt spås detta pris)
Som vi har sagt tidigare så är det bara köpläge på guld nu när det äntligen går ner lite. Utifrån diagrammet i inläggets början ser vi att guldet går ständigt upp, men att under denna fina kurva uppåt går priser upp och ner, som en naturlig konsekvens av sedeltryck och efterfrågan.
Hälsningar
"GuldAnna"
http://www.tavex.se/
"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"
Disclaimer
This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.
onsdag 6 oktober 2010
Nu har även media fått grepp om allvaret kring guld och det ekonomiska läget!
nu skriver e24 om Fysiskt guld som en het investering for stora placerare.
"nu räcker det inte längre för många investerare att köpa aktier i guldgruvor eller i ETF:er, börshandlade fonder, som placerar i guld. Någon har ju utfärdat den börshandlade fonden, och om den aktören blir en ny Lehman och havererar, riskerar investeringen att bli värdelös. Då spelar det ingen roll hur mycket guldet har stigit i värde."
"Därför har många riktigt rika börjat köpa fysiskt guld."
"Guld ger ingen ränta, ingen utdelning – som aktieutdelning – dess värde bestäms av hur mycket andra människor är beredda att betala för det. Guld är en försäkring mot oväntade och oförutsägbara händelser, så guldpriset beror på hur mycket människor är beredda att betala för säkerhet, säger Habib Nasrallah. "
http://www.e24.se/business/ravaror/guldtackor-hett-bland-rika-placerare_2346583.e24
Ni vet vart vi finns. Handla guld enkelt och säkert hos oss i vår webshop eller i vår butik på Smålandsgatan 9.
Hälsningar
Anna
http://www.tavex.se/
"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"
Disclaimer
This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.
onsdag 25 augusti 2010
Det kommande årtiondet, några tips på vägen...
Nedan kan du läsa vad Dough Horney från Casey research skrivit om de 10 mest förekommande misstagen investerare gör idag och hur du själv kan undvika att göra dem själv...
http://www.caseyresearch.com/articles/3587/the-10-biggest-mistakes-investors-must-avoid-in-the-coming-decade/
Ha en underbar dag!
Hälsningar
"GuldAnna"
http://www.tavex.se/
"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"
Disclaimer
This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.
onsdag 18 augusti 2010
Hur mycket kostar ett hus i ounce om fem år?
http://www.lewrockwell.com/orig11/clark-j8.1.1.html
Hälsningar
"GuldAnna"
http://www.tavex.se/
"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"
Disclaimer
This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.
måndag 16 augusti 2010
Den senaste historien om guldets framtid...
Efterfrågan på guld har under fem år ökat och orsakat att guldpriset dalar då marknader återställer guldpriset till dess traditionella funktion som pengar. Guldfonden Granville Coopers chef Henry Smyth skrev en rapport som blev publicerad förra veckan. Trycket på guldköp menar Smyth ”är globalt och inkluderar nu varje investerare, från centralbanker till individer”. Detta köptryck spänner över marknaderna på pappersguld samt den fysiska marknaden, från terminer, futures och derivatmarknader i New York och London till guldloopar, kedjor, och tackor som säljs i basarerna i Dubai, Mumbai och Shanghai.
Smyth sammanfattar: "Några har efterlyst en officiell omvärdering av guld av centralbankerna för att mildra påfrestningarna på de globala kreditmarknaderna. Jag säger att guldets omvärdering har pågått i 10 år genom kollektiva beslut av miljontals människor över varje tidszon. Detta kommer att ge genomgripande förändringar i det geofinancialla landskapet på ett sätt väldigt få kan föreställa sig. "
Läs gärna Smyths rapport där han presenterar några intressanta diagram om guld. Rapporten är rubricerad som "the recent history of the future of gold" och finns på Granville Coopers webbplats nedan;
http://www.granvillecooper.com/manrep_history.htm
Hälsningar
"GuldAnna"
http://www.tavex.se/
"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"
Disclaimer
This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.
onsdag 4 augusti 2010
...en liten uppdatering på priset
torsdag 29 juli 2010
Guldpriset, vad händer?
Intresset för guld och företag som säljer guld ökar mer och mer. Nu, mer än någonsin blir vi översvämmade av annonser om hur du kan köpa och sälja guld genom sms, via hemsidor och i små butiker. Men frågan kvarstår hur denna hysteri har uppstått och kommer intresset för guld bestå? Som vi har sett har dollarn sjunkit under en period, och även andra valutor flackar upp och ner. I samma volatila bana går guldpriset just nu. Som ny försäljare och marknadskoordinator på företaget ska jag göra mitt bästa för att ge er intressant och uppdaterad information om vad det är som händer kring detta guldfenomen. Jag, liksom ni, är lika förundrad men också nyfiken på denna ädla metall och dess inverkan på hela världens ekonomi. Guld är bland annat ett alternativ i investeringsportföljen och har nämnts i många sammanhang och analyser. Metallen har även ett gammalt historiskt värde och en vacker metall man kan samla på som hobby.
Under sommaren har vi bland annat hittat ett klipp där ni kan ta del av vad SEB´s chef för råvaruanalys, Bjarne Shieldrop, har för syn på aktuella investeringar i råvaror. Han säger bland annat att guldpriset ligger på historiska nivåer nu och kommer fortsätta att stiga. I kombination med ett oljepris på 70 dollar fatet ger det köpläge för råvaror.
http://newsroom.sebgroup.com/sv/Inlagg/2010/Guld-och-olja-ger-koplage-for-ravaror/
Ett senare daterat klipp när guldpriset går ner säger Ben Davis (CEO of Hinde Capital) i en intervju med CNBC att även om guldet har fallit den senaste månaden, så är det fortfarande "världens första valuta". http://www.cnbc.com/id/15840232/?video=1552984313&play=1
Vad tror Du, kommer guldpriset att gå upp igen eller fortsätter det att sjunka? Och, tycker du/ni man ska köpa när det står lågt eller högt? Nyfiken på vad ni har för kommentarer!
Ha en trevlig helg!
Hälsningar
"GuldAnna"
www.tavex.se
"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själva kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet. Informationen i detta forum ska inte tolkas som investeringsråd
fredag 16 juli 2010
Förbereder vi för ett finansiellt stormväder eller?
Först:
Tavex börjar köpa gamla guldsmycken.
Vi tänkte att om man ändå har bestämt sig för att inte behålla något av substans i dessa tider kan man åtminstone får bra betalt. Mer information om hur du kan sälja dina gamla guldsmycken finns i länken nedan;
"hur du säljer dina guldsmycken"
Sedan:
Det finns några övertygande artiklar som visar att allt inte är guld och gröna skogar i USA.
På sajten "Business Insider" finns en lättläst artikel med några bilder som heter:
24 Depressing Pieces Of Evidence That Difficult Economic Times Lie Ahead.
Om USA lyder så pass mycket, hur kommer det påverka Sverige?
Ska man verkligen sälja sina gamla smycken?
Kanske dags att köpa några guldmynt eller tackor?!
Trevlig helg,
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själva kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen i detta forum ska inte tolkas som investeringsråd
tisdag 13 juli 2010
"So you think you own gold?"
Han menar också att de flesta investerare inte riktigt vet om de äger fysiskt guld eller inte då det finns en alarmerande okunskap om hur råvarumarknaden fungerar.
I sin artikel redogör han för hur man vet om man verkligen är ägare till fysiskt guld genom att titta på om man är den juridiska ägaren av specifika mynt/tackor och har äganderätten till det guldet. Vissa tror även att de äger sin guldtacka, men i själva verket gör någon annan det. Med detta finns det risker som ökar i en större kris.
Om du inte orkar läsa denna långa artikel kan du alltid komma förbi Tavex och köpa lite fysiskt guld av oss.
Mvh
Anna och Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själva kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
torsdag 8 juli 2010
Några intressanta artiklar
Första artikeln "European banks use gold reserves to raise cash" är skriven av Jack Farchay från "Financial Times".
De 380 tonnes of goldswaps som FT skriver om är enligt Jesse (Jesse's café Americian) en "organized looting of soverign wealth" (ett välorganiserat rån av landets värde) som indikerar på en ökad misstro av hela bankssystemet. Jesse menar att det är ett teckan på att vi är ett steg närmare en stor finansiell vändpunkt.
Slutligen finns en artikel att läsa för alla som tror att digitala värdepapper (guldfonder) är detsamma som att köpa fysiskt guld. Artikeln heter "The Seven sins of GLD" skriven av Jeff Nielsen. GLD är en ETF (Exchange Traded Fund) som säljs på The New York Stock Exchange som ger dig möjligheten att köpa guld genom börsen. Men, vad köper du egentligen?
Läs Jeff Nielsens artikel så förstår du varför det är mer och mer populärt att köpa fysiskt guld som du får direkt i handen. Åtminstone är det bra att läsa igenom villkoren i den guldfond där du har dina pengar.
Mvh,
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
tisdag 29 juni 2010
Varför är världens börser på så dåligt humör?
Först har vi en ganska lång, intensiv och insiktsfull artikel från John Maudlin som är väldigt välkänd i USA och England som en "Fund Manager's Fund Manager". Det betyder att han besitter ett riktigt bra kontaktnät med många bra informationskällor som vi andra inte har tillgång till. Han beskriver ganska objektivt dagens ekonomiska situation i artikeln "Increasing Risk of Double Dip Recession as Leading Economic Indicators Start to Turn"
"Quantitative Easing", dvs processen där man trycker mer pappers- och digitalapengar från ren luft, utvecklar Ambrose Evans Pritchard av Englands"The Daily Telegraph" för att beskriva varför USA bland annat inte har något val än att börja trycka ut ännu mer valuta... I mängder. I sin artikel "RBS tells clients to prepare for monster money printing by Federal Reserve" skriver han om vad The Royal Bank of Scotland ger sina klienter som råd just nu.
Varför är det dags att trycka ut ännu mer pappers och digitala sedlar?
Bill Buckley redaktören för nyhetsbrevet Taipan ger några exemplar i sin artikel:
"Inside the US how bad is it?".
Är det därför världens börser har varit på så dåligt humör nyligen?!
Samtidigt påstår Clive Maund från Sydafrika i sin senaste artikel: "Gold imminent reversal and retreat, Stock bear market developing" att guldpriset kan gå ner i en "utvecklande deflationsspiral" innan priset fortsätter uppåt.
Det är precis därför vi på Tavex AB uppmuntrar dig att ta ditt eget beslut när det är dags för dig att köpa ditt guld.
Mvh,
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
onsdag 23 juni 2010
Guld som laxermedel?!
Viktigare är kanske hans förklaring om varför världens nuvarande system inte håller i längden. Enligt honom är hela världens valutasystem nu baserat på skuld som aldrig kan rensas bort. Precis som din kropp behöver rengöra sig genom att bli av med sitt avfall måste vårt pengasystem förr eller senare, rensa bort sina giftiga skulder.
Har finanssystemet nu blivit "förstoppat" av för mycket "toxic debt"?
Är guld finansystemets ultimata laxermedel?
Hur mår du och vad är långtidskonsevenserna när du kan inte gå på toan?
I artikeln skriver Dr. Fekete (en av världens mest pålästa guru om guld och pengasystemet) att President Nixon med råd av sin finansiella rådgivare Paul Volker (Gissa vem han råder nu!) drog bort möjligheten att växla in dollarn mot guld 1971. Då förlorade finanssystemet och alla världens medborgare möjligheten att bli av med sina skulder en gång för alltid.
Intressant också är hans påstående om hur skuldsystemet utvecklades och hur möjligheten att kriga mer och längre utvecklades samtidigt. Kan det finnas ett samband mellan skuld och makthavarnas förmåga att kriga (oavsett hur vänliga vi människor är mot varandra)?
Har denne "gode doktorn" rätt?
Kan du nämna någon platts i världen där skuldbördan minskar just nu?
Hur mycket vapen finns i världen nu jämfört med under
guldmyntfotens tid?
Hur kommer denna saga att sluta?
Har du köpt ditt guld ännu?
Trevlig läsning!
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
måndag 21 juni 2010
Guld på en ny "All time high"!
Ambrose Evans Pritchard från "The Times" i sin senaste artikel tror att guldpriset kommer fortsätta stiga eftersom vanliga människor börjar förstå guldets traditionella roll som äkta pengar. Det betyder pengar (inte valuta) som inte kan digitaliseras eller massproduceras. Det betyder också att det inte är guld som stiger i priset, utan att det egentligen är våran valuta som minskar i sitt värde/köpkraft.
Har du köpt ditt guld än?
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
torsdag 17 juni 2010
Nuvarande Banksystemet förklarade
När man förstår hur basen till hela världens finanssystem har fullständigt ändrats från tillgång (Guldmyntfoten) till skuld under det senaste hundra åren är det ganska enkelt att förstå varför guld har blivit mer och mer poplulärt.
Mvh,
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
måndag 14 juni 2010
Bara en dröm?!
Följande artiklarna var för bra för att inte lägga upp för lite måndags morgon skratt.
Får vi bjuda på: "U.S. Economy Grinds To Halt As Nation Realizes Money Just A Symbolic, Mutually Shared Illusion"?
Kanske värt att titta lite närmare på investeringsguld ändå...
Sedan för ni som är intresserad om att läsa något vettigt om katastrofen i Mexikanska Golfen har "The Onion" skrivt följande om flöden från BPs huvudkontor.
Trevlig läsning,
Kurt
OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.
Informationen härinne och speiellt från "The Onion" skall inte tolkas som investeringsråd