Jaha, då var det nytt rekord för guldpriset igen...
Dagens Industri skriver "Guld används ofta som en säker tillflyktsort i ekonomiska och politiska orostider".
Jag säger låt dina pengar ta semester för att växa sig starka.
Dagens Industri skriver "Stora offentliga underskott och farhågor om en förnyad nedgång i konjunkturen har lett till att allt fler investerare söker sig till guld."
Jag säger storebror har problem med finanserna, låt inte det hända dig – investera i guld och slipp minustecken i balansräkningen…
http://di.se/
Hälsningar
"GuldAnna"
http://www.tavex.se/
"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"
Disclaimer
This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.
Guldbloggen vänder sig till fritt tänkande individer som litar mer på sin egen förmåga att investera än de råd de får av medier. Guldbloggen innehåller diskussioner och synpunkter på världsekonomin som sträcker sig utöver dagens finansiella system med digitala värdepapper. Vi vill främja kloka diskussioner om andra former av investeringar som till exempel guld.
Visar inlägg med etikett hyperinflation. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hyperinflation. Visa alla inlägg
fredag 17 september 2010
torsdag 16 september 2010
En bloggläsares funderingar...vad händer vid en dollarkrash?

Jag har fått en förfrågan att ta upp några intressanta frågor från en trogen bloggläsare. Nedan kan ni ta del av denna dialog.
1.Hur kommer en dollarkrash påverka det svenska spot priset på guld?
En dollarkrash kommer med säkerhet att påverka spotpriset på guld, och det med råge. Priset kommer att stiga till skyhöga nivåer och tilliten till valuta kommer att försvinna... Alla spotpriser utgår ifrån dollar och vi tror då att huvudvalutan kommer bli guld.
2.Varför skrivs det så lite om den svenska valutan i jämförelse med diskussionen om guldpriset i USD/EUR och andra valutor.
Huvudvalutorna är dollar och euro och den tredje är GBP. Det mesta utgår ifrån dessa större valutor.
3.Hur sätter ni spotpriset på Tavex idag? Är det alltid relation till spotpriset på guld i USD konverterat till SEK, utifrån USD/SEK kursen? Har Tavex andra faktorer i åtanke såsom spotpriset i euro?
Vi sätter priset på guld utifrån Reuters system och världsmarknadspriset i kombination med världspriserna på valuta där vi alltid utgår ifrån USD som världsmarknadspris. Spotpriset på EUR är samma som spotpriset i USD.
4.Om man ur ett längre perspektiv leker med tanken att USD går in i hyperinflation med ett EUR samarbete då borde inte guld prissättas i USD utan i andra valutor. Vad har Tavex för tankar på den punkten?
Det kommer isåfall bli en ny valuta som ersätter USD/EUR vid en hyperinflation i Europa.
Ja det var lite mer information från Tavex. Hör gärna av er till oss om andra funderingar.
Jag passar även på att länka till Krassimir Petrov och hans föreläsning om hyperinflation och Money Demand http://www.petrovfinancial.com/?p=929.
Han ger ut många intressanta artiklar och hintar kring guld och den finansiella världen och har varit vår främsta talare vid seminarier världen över.
Ha en bra dag!
Hälsningar
"GuldAnna"
http://www.tavex.se/
"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"
Disclaimer
This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.
Etiketter:
Finanskris,
guldpris utveckling,
Guldpriset,
hyperinflation,
investering,
valuta,
världsekonomi
måndag 8 juni 2009
Inflation eller Hyperinflation
Här finns en artikel från vår vän Paul Tunstain grundare av Londons "Bullion vault" som heter "The First Steps to Hyper-Inflation" och beskriver på ett enkelt sätt två alternativ som kan sker från alla papperspengar som trycks ut just nu.
Tavex guld har nu en silverkant. Genom AS Tavid, Tavex ABs moderbolag erbjuder vi nu också investeringssilver. Vi följer i vårt moderbolags fotsteg och agerar nu som agent för de av er som önskar investera i silver i kvantiteter överstigande 100,000 kronor. Är Du intresserad av att veta mer om detta, kontakta oss på mail tavex@tavex.se eller telefon 08-678 20 30.
OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
Tavex guld har nu en silverkant. Genom AS Tavid, Tavex ABs moderbolag erbjuder vi nu också investeringssilver. Vi följer i vårt moderbolags fotsteg och agerar nu som agent för de av er som önskar investera i silver i kvantiteter överstigande 100,000 kronor. Är Du intresserad av att veta mer om detta, kontakta oss på mail tavex@tavex.se eller telefon 08-678 20 30.
OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
Etiketter:
Guld,
guldmynt,
guldtacka,
guldtackor,
hyperinflation,
inflation,
pengar,
tavex
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)