Visar inlägg med etikett guld till salu. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett guld till salu. Visa alla inlägg

onsdag 14 april 2010

Guld: Investering eller Försäkring

Nu har Dr. Darrel Robert Schoon skrivit lite mer om varför guld kan bli mer än en investering.
Hans senaste artikel "Professor Fekete and The Armageddon Signal" skriver han bland annat om "kriget mellan västerländerna och guld".

Intressant också är alla böcker han har skrivit om som är väldigt svåra att hitta/köpa... Varför?

Glöm inte: På torsdag den 15:e april, kl 13.50-14.20, hosAktiespararnas Stora Aktie- och Fond dagen i Jönköping kommer jag att presentera ”Guld som investering eller försäkring?”
Det finns några få biljetter kvar till denna glittrande presentation utan kostnad.

Först till kvarn (genom att kontakta oss via tavex@tavex.se ) gäller.

Mvh,

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

fredag 26 mars 2010

När kredit blir skuld

En väldigt intressant artikel av Nathan Martin av www.fedupusa.org som heter "The Most Important chart of the Century".

Har kredit äntligen blivit skuld hos USA?
Vad kan det betyder framöver?
Har du köpt ditt guld?

Trevlig läsning!

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

onsdag 3 februari 2010

När hopp omvandlas till rädsla

Ty Andros är en av dem få som skriver så förståeligt på engelska när det gäller "den andra ekonomiska verkligheten". I hans senaste artikel "When Hope Turns to Fear, Part II" målar han upp en bild om framtiden som nästan är i motsats till den som vi läser och hör dagligen från vanliga nyhetskällor.

Åter igen är det bäst att vi får vår information från många olika källor, reflekterar lite och sedan bestämmer vårt agerande själva.

Trevlig läsning!

Kurt
PS. Om en vecka kommer Jon Jordås, programledare för P1s radioprogram "Plånboken", prata med mig om ett glittrande ämne. Kan ni gissa?

Mer sändningsdetaljer kommer snart.

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 12 januari 2010

Nytt År nya finansiella utmaningar?!

God fortsättning!

Nu är helgdagarna slut och 2010 har börjat ordentligt.
Det är intressant att iaktta att vi redan har märkt en stor uppgång av intresse i guld sedan årsskiftet. Många som har funderat länge har nu börjat slå till trotts guldets relativt "höga" pris.

Men återigen, högt jämfört med vad?

Här finns tre artiklar som erbjuder några funderingar om hur guldpriset och världsekonomin kommer att se ut under 2010.

Först ut är Doug Horning från Casey Research med sin senaste artikel "Get Your Gold the Hell Outta Here!" som pratar om HSBC som en av världens största banker och en av dem som lagrar guld för COMEX i New York. HSBC har nu skrivit ett "hemligt" brev till alla sina små guldsparare att de måste hämta sitt guld och hitta en annan plats att lagra det.
Frågan är varför?

Richard Russell har skrivit sin sista 2009 artikel som heter "Learn from the rich man" och påminner oss att inte titta så mycket på guldpriset utan viktigaste är hur mycket guld du äger.

Slutligen har vi Jack Chan med sitt "no nonsense" sätt att visa när det är dags att köpa guld från ett teknikst perspektiv. Kan du gissa vad han säger i sin senaste "This past week in gold"?

Trevlig läsning!

Kurt


OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 13 oktober 2009

Hur mycket guld finns kvar och...

Hur mycket kommer det att kosta?

Visste ni att vi hos Tavex AB redan har sålt slut vår ranson av 1 uns 2010 Lunar Tigers och inte kan få besked när eller om vi kommer att få flera?

Har det något att göra med den följande korta artikeln från Rob Kirby angående "backwardation" (som betyder, kort sagt, den olagliga situationen när det finns mer pappersguld lovat till salu än finns fysiskt guld tillgängligt för leverans)?
Artikeln heter: "Central Banking: A blight on humanity".

Sedan har vi Nickals Larkin från Bloomberg News som skriver om ett ännu mer glittrande pris på guld i sin artikel "Gold may reach $1879.00 USD..."

Och varför?
Bill Fleckenstein besvarar på ett djupare sätt i sin senaste "Your dollars are just monopoly money" (Dina US dollars är bara monopolpengar).

Har du köpt ditt guld än?

Trevlig Läsning!

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att du själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.