Hej,
nu skriver e24 om Fysiskt guld som en het investering for stora placerare.
"nu räcker det inte längre för många investerare att köpa aktier i guldgruvor eller i ETF:er, börshandlade fonder, som placerar i guld. Någon har ju utfärdat den börshandlade fonden, och om den aktören blir en ny Lehman och havererar, riskerar investeringen att bli värdelös. Då spelar det ingen roll hur mycket guldet har stigit i värde."
"Därför har många riktigt rika börjat köpa fysiskt guld."
"Guld ger ingen ränta, ingen utdelning – som aktieutdelning – dess värde bestäms av hur mycket andra människor är beredda att betala för det. Guld är en försäkring mot oväntade och oförutsägbara händelser, så guldpriset beror på hur mycket människor är beredda att betala för säkerhet, säger Habib Nasrallah. "
http://www.e24.se/business/ravaror/guldtackor-hett-bland-rika-placerare_2346583.e24
Ni vet vart vi finns. Handla guld enkelt och säkert hos oss i vår webshop eller i vår butik på Smålandsgatan 9.
Hälsningar
Anna
http://www.tavex.se/
"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"
Disclaimer
This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.
Guldbloggen vänder sig till fritt tänkande individer som litar mer på sin egen förmåga att investera än de råd de får av medier. Guldbloggen innehåller diskussioner och synpunkter på världsekonomin som sträcker sig utöver dagens finansiella system med digitala värdepapper. Vi vill främja kloka diskussioner om andra former av investeringar som till exempel guld.
Visar inlägg med etikett investering. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett investering. Visa alla inlägg
onsdag 6 oktober 2010
torsdag 16 september 2010
En bloggläsares funderingar...vad händer vid en dollarkrash?

Jag har fått en förfrågan att ta upp några intressanta frågor från en trogen bloggläsare. Nedan kan ni ta del av denna dialog.
1.Hur kommer en dollarkrash påverka det svenska spot priset på guld?
En dollarkrash kommer med säkerhet att påverka spotpriset på guld, och det med råge. Priset kommer att stiga till skyhöga nivåer och tilliten till valuta kommer att försvinna... Alla spotpriser utgår ifrån dollar och vi tror då att huvudvalutan kommer bli guld.
2.Varför skrivs det så lite om den svenska valutan i jämförelse med diskussionen om guldpriset i USD/EUR och andra valutor.
Huvudvalutorna är dollar och euro och den tredje är GBP. Det mesta utgår ifrån dessa större valutor.
3.Hur sätter ni spotpriset på Tavex idag? Är det alltid relation till spotpriset på guld i USD konverterat till SEK, utifrån USD/SEK kursen? Har Tavex andra faktorer i åtanke såsom spotpriset i euro?
Vi sätter priset på guld utifrån Reuters system och världsmarknadspriset i kombination med världspriserna på valuta där vi alltid utgår ifrån USD som världsmarknadspris. Spotpriset på EUR är samma som spotpriset i USD.
4.Om man ur ett längre perspektiv leker med tanken att USD går in i hyperinflation med ett EUR samarbete då borde inte guld prissättas i USD utan i andra valutor. Vad har Tavex för tankar på den punkten?
Det kommer isåfall bli en ny valuta som ersätter USD/EUR vid en hyperinflation i Europa.
Ja det var lite mer information från Tavex. Hör gärna av er till oss om andra funderingar.
Jag passar även på att länka till Krassimir Petrov och hans föreläsning om hyperinflation och Money Demand http://www.petrovfinancial.com/?p=929.
Han ger ut många intressanta artiklar och hintar kring guld och den finansiella världen och har varit vår främsta talare vid seminarier världen över.
Ha en bra dag!
Hälsningar
"GuldAnna"
http://www.tavex.se/
"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"
Disclaimer
This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.
Etiketter:
Finanskris,
guldpris utveckling,
Guldpriset,
hyperinflation,
investering,
valuta,
världsekonomi
onsdag 29 april 2009
Förfalskat investeringsguld?
En bra artikel av Doug Hornig av Casey Research som heter: "All that glitters..." när det gäller dina chanser att köpa oäkta guld.
Kort sagt är det, än så länge, väldigt sällan att det är värt det att förfalska investeringsguldmynt. Lite mer risk finns med tackor men oftast på de 1 kg tackor och större. Annars har det inte varit värt bekymmret att förfalska dem heller. Hos Tavex har vi inte sätt en 1kg tacka på länge.
Risken ökar när det gäller nusmismatiska mynt, men hos Tavex fokuserar vi inte på denna marknad. Självklart finns det risk överallt dock än så länge för er som har köpt investeringsguld är det "ganska" säkert att du har köpt äkta varor.
Finns fortfarande tid att köpa lite till också!
Mvh,
Kurt
Guld fortfarande på rea! Guldpriset har gått ner de senaste dagarna, men för gått eller för sista tillfället? Det finns fortfarande tid att förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB
OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
Kort sagt är det, än så länge, väldigt sällan att det är värt det att förfalska investeringsguldmynt. Lite mer risk finns med tackor men oftast på de 1 kg tackor och större. Annars har det inte varit värt bekymmret att förfalska dem heller. Hos Tavex har vi inte sätt en 1kg tacka på länge.
Risken ökar när det gäller nusmismatiska mynt, men hos Tavex fokuserar vi inte på denna marknad. Självklart finns det risk överallt dock än så länge för er som har köpt investeringsguld är det "ganska" säkert att du har köpt äkta varor.
Finns fortfarande tid att köpa lite till också!
Mvh,
Kurt
Guld fortfarande på rea! Guldpriset har gått ner de senaste dagarna, men för gått eller för sista tillfället? Det finns fortfarande tid att förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB
OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
Etiketter:
finans,
Guld,
guldmynt,
guldtacka,
guldtackor,
guldtackor pengar,
investering,
investeringsguld,
tavex
fredag 16 januari 2009
Blir det bättre 2009…
Av Erik Forsell, Axier Equities för Tavex AB
Det var nog mer än en placerare som jublade på nyårsafton, som sade att nu kan det bara bli bättre, kanske tillhörde Du också dem? En av dem som tror att det räddningspaket som den nye presidenten Barak Obama drar i gång kommer att rädda världen?
Börsen började upp och allt såg återigen rosenrött ut under de första dagarna på året, men det visade sig ganska snabbt att det inte är så, att det finns litet för mycket som talar emot en snabb återhämtning av världens ekonomier.
Dessa kan vi inte göra så pass mycket åt, inte i dag och inte ensamma, men vi kan däremot agera för att rädda den egna ekonomin. Vi återkommer till våra tankar länge ned.
Oro i Israel och i Palestina får oljepriserna att leka jojo, medan Ukraina ena dagen skall slå på gas för leverans till Europa, medan de i nästa stund säger nej, vilket får även detta pris att agera som ett flipperspel. Banker som slagit igen, eller tvingats bli uppköpta blev under förra året mer eller mindre vardagsmat för oss alla att läsa om. I december gjorde Swedbank en nyemission och det blev långt ifrån fulltecknad, istället tvingades bland annat Folksam in för att stödköpa aktier med pensionsspararnas pengar. Undrar hur det kommer att påverka pensionerna för en del sparare att Folksam köpte aktier i Swedbank till en kurs som låg långt över marknadskursen.
Senast i måndags fick jag ett mail från en av de olika fondkommissionärerna som varnade för att det var ytterligare banker som skulle kunna förväntas behöva be sina aktieägare om pengar.
Att placerare tappade förtroendet för aktier var Swedbank emellertid inte ensamma om, världens börser upplevde ett fritt fall som aldrig tidigare skådats, inte ens 1929 när alla trodde att ekonomierna skulle gå under. I dag finns det de som säger att vi har ytterligare femtioprocentiga fall att se fram emot, att börsen återigen skall halveras. Detta stöds av World Economic Forum som i en ny rapport varnar för en för nya bottennivåer och att Kina som alla hoppas skall rädda världen spås krascha. Redan för ett år sedan varnade denna organisation för kraftiga fall, men det var få som lade större vikt vid vad som sades då, nu då det är för sent börjar de lyssna.
Under de senaste dagarna har vi sett på nyheterna att företag på företag väljer att varsla personal, inte bara småföretag, utan börsnoterade företag Alfa Laval, Telia, New Wave, Hexagon osv har meddelat tusentals anställda att deras tjänster inte längre kommer behövas. Enligt Arbetsförmedlingen har antalet inskrivna ökat med nästan 18 procent det senaste året. Skrämmande, men tack och lov inte lika många som i USA från vilka vi i fredags såg att det rapporterades om ytterligare 524,000 nyanmälda arbetslösa. Det talas redan nu om att siffrorna kommer att stiga till en miljon per rapporteringstillfälle. Under denna kris skall en helt nytillträdd president försöka sig på att skapa fyra miljoner nya arbetstillfällen. Lycka till, jag är glad att jag inte har dennes arbete, det kommer bli tufft, och jag tror snarast att denne i bästa fall kommer att kunna rädda lika många arbetstillfällen, att skapa nya blir svårare.
Att skapa nytt lär vi nog få se runt om i världen, vi lär se en riktigt knepig situation med pengar och värdet på dessa. Först lånar staterna upp massvis, vilket används som understöd och för att betala mat för dagen för den del av befolkningen som behöver det, alternativt för att stoppa in i de svarta hål som bankerna skapat. Som en effekt av detta ser vi att bankerna inte kan låna ut pengar till småföretag som är de som faktiskt är det som kan rädda ekonomin. Som en följd av detta blir det svårare att producera och att nyanställa, vilket gör att scenarion med fallande BNP tillväxt ser mer än sannolika ut. Samtidigt har en stor del av befolkningen i västvärlden spenderat kommande löner, som de nu inte får in. De har alltså lån de inte kan betala av, i alla fall inte om inte värdet på dessa minskar kraftigt.
Därmed är det dags för Centralbankerna att minska värdet på valutan (mer korrekt på de lån dessa tagit) för att ”rädda” sin befolkning. Det ironiska är, att de räddar befolkningen med deras egna pengar, som finns placerade i räntebärande papper då många inte ser andra alternativ, sedan skrivs värdena ned genom inflation vilket innebär att de lurar sina egna medborgare igen.
Jag vet vad som skyddar mot inflation, mot klåfingriga regeringar som inte kan hålla fingrarna i styr från mina pengar, och jag vet vad som fortfarande, efter 6,000 år efterfrågas. Gör Du det?
Vare sig Du gör det eller inte så anser jag att ett besök på http://www.tavex.se/ är något Du ta Dig tid till. Där kan Du dessutom anmäla Dig till Tavex eget månadsbrev så att Du aldrig missar viktig information om guld.
Erik Forsell, Axier Equities för Tavex AB
En gyllene start på 2009 Förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB
OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.
Det var nog mer än en placerare som jublade på nyårsafton, som sade att nu kan det bara bli bättre, kanske tillhörde Du också dem? En av dem som tror att det räddningspaket som den nye presidenten Barak Obama drar i gång kommer att rädda världen?
Börsen började upp och allt såg återigen rosenrött ut under de första dagarna på året, men det visade sig ganska snabbt att det inte är så, att det finns litet för mycket som talar emot en snabb återhämtning av världens ekonomier.
Dessa kan vi inte göra så pass mycket åt, inte i dag och inte ensamma, men vi kan däremot agera för att rädda den egna ekonomin. Vi återkommer till våra tankar länge ned.
Oro i Israel och i Palestina får oljepriserna att leka jojo, medan Ukraina ena dagen skall slå på gas för leverans till Europa, medan de i nästa stund säger nej, vilket får även detta pris att agera som ett flipperspel. Banker som slagit igen, eller tvingats bli uppköpta blev under förra året mer eller mindre vardagsmat för oss alla att läsa om. I december gjorde Swedbank en nyemission och det blev långt ifrån fulltecknad, istället tvingades bland annat Folksam in för att stödköpa aktier med pensionsspararnas pengar. Undrar hur det kommer att påverka pensionerna för en del sparare att Folksam köpte aktier i Swedbank till en kurs som låg långt över marknadskursen.
Senast i måndags fick jag ett mail från en av de olika fondkommissionärerna som varnade för att det var ytterligare banker som skulle kunna förväntas behöva be sina aktieägare om pengar.
Att placerare tappade förtroendet för aktier var Swedbank emellertid inte ensamma om, världens börser upplevde ett fritt fall som aldrig tidigare skådats, inte ens 1929 när alla trodde att ekonomierna skulle gå under. I dag finns det de som säger att vi har ytterligare femtioprocentiga fall att se fram emot, att börsen återigen skall halveras. Detta stöds av World Economic Forum som i en ny rapport varnar för en för nya bottennivåer och att Kina som alla hoppas skall rädda världen spås krascha. Redan för ett år sedan varnade denna organisation för kraftiga fall, men det var få som lade större vikt vid vad som sades då, nu då det är för sent börjar de lyssna.
Under de senaste dagarna har vi sett på nyheterna att företag på företag väljer att varsla personal, inte bara småföretag, utan börsnoterade företag Alfa Laval, Telia, New Wave, Hexagon osv har meddelat tusentals anställda att deras tjänster inte längre kommer behövas. Enligt Arbetsförmedlingen har antalet inskrivna ökat med nästan 18 procent det senaste året. Skrämmande, men tack och lov inte lika många som i USA från vilka vi i fredags såg att det rapporterades om ytterligare 524,000 nyanmälda arbetslösa. Det talas redan nu om att siffrorna kommer att stiga till en miljon per rapporteringstillfälle. Under denna kris skall en helt nytillträdd president försöka sig på att skapa fyra miljoner nya arbetstillfällen. Lycka till, jag är glad att jag inte har dennes arbete, det kommer bli tufft, och jag tror snarast att denne i bästa fall kommer att kunna rädda lika många arbetstillfällen, att skapa nya blir svårare.
Att skapa nytt lär vi nog få se runt om i världen, vi lär se en riktigt knepig situation med pengar och värdet på dessa. Först lånar staterna upp massvis, vilket används som understöd och för att betala mat för dagen för den del av befolkningen som behöver det, alternativt för att stoppa in i de svarta hål som bankerna skapat. Som en effekt av detta ser vi att bankerna inte kan låna ut pengar till småföretag som är de som faktiskt är det som kan rädda ekonomin. Som en följd av detta blir det svårare att producera och att nyanställa, vilket gör att scenarion med fallande BNP tillväxt ser mer än sannolika ut. Samtidigt har en stor del av befolkningen i västvärlden spenderat kommande löner, som de nu inte får in. De har alltså lån de inte kan betala av, i alla fall inte om inte värdet på dessa minskar kraftigt.
Därmed är det dags för Centralbankerna att minska värdet på valutan (mer korrekt på de lån dessa tagit) för att ”rädda” sin befolkning. Det ironiska är, att de räddar befolkningen med deras egna pengar, som finns placerade i räntebärande papper då många inte ser andra alternativ, sedan skrivs värdena ned genom inflation vilket innebär att de lurar sina egna medborgare igen.
Jag vet vad som skyddar mot inflation, mot klåfingriga regeringar som inte kan hålla fingrarna i styr från mina pengar, och jag vet vad som fortfarande, efter 6,000 år efterfrågas. Gör Du det?
Vare sig Du gör det eller inte så anser jag att ett besök på http://www.tavex.se/ är något Du ta Dig tid till. Där kan Du dessutom anmäla Dig till Tavex eget månadsbrev så att Du aldrig missar viktig information om guld.
Erik Forsell, Axier Equities för Tavex AB
En gyllene start på 2009 Förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB
OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.
tisdag 25 november 2008
2009, Ett gyllene tillfälle i ett "förlorade" år?
Enligt SEB och många andra kommer nästa året bli mer och mer "förlorade".
BDI
Kurt
OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.Huvud tanken är att både underhålla samt ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse och agera lite mer medveten. Informationen skall inte tolkas som investeringsråd.
BDI
Just nu är det tvärstopp i nästan alla branscher och prognoser från många respekterade indikatorer ser väldigt dåligt ut. Kanske en av de mest trovärdiga framtidsindikator är det sk BDI (Baltic Dry Index).
BDI är en av världens bästa ledande indikatorer för framtids affärer . BDI indexet mätas genomsnitt pris det kostar att hyra ett stort lastfartyg för att frakta råvaror runt världen per dygn. Enligt grafen är det tydligt att priserna har rasat. Bankerna litar inte på varannans lånepapper som innebär att just nu att det är väldigt svårt att låna pengar med syftet av att frakta gods mellan olika kontinenter. Resultatet är att nästan ingenting fraktas över havet just nu, där ca 90% av allting brukar transporteras. Om inga råvaror fraktas nu vad betyder det för nya tillverkninga produkter och arbetsbehov framöver?
Vart är guldpriserna på väg?
Dave Galland av Casey Research diskuterar möjligheten av $600.00/oz. Guld. Kort sagt, är det definitivt möjligt att guld priset kan rasa ner yttligare, men risken enligt Herr Galland är förmodligen mer på uppsidan än på nedsidan.
BDI är en av världens bästa ledande indikatorer för framtids affärer . BDI indexet mätas genomsnitt pris det kostar att hyra ett stort lastfartyg för att frakta råvaror runt världen per dygn. Enligt grafen är det tydligt att priserna har rasat. Bankerna litar inte på varannans lånepapper som innebär att just nu att det är väldigt svårt att låna pengar med syftet av att frakta gods mellan olika kontinenter. Resultatet är att nästan ingenting fraktas över havet just nu, där ca 90% av allting brukar transporteras. Om inga råvaror fraktas nu vad betyder det för nya tillverkninga produkter och arbetsbehov framöver?
Vart är guldpriserna på väg?
Dave Galland av Casey Research diskuterar möjligheten av $600.00/oz. Guld. Kort sagt, är det definitivt möjligt att guld priset kan rasa ner yttligare, men risken enligt Herr Galland är förmodligen mer på uppsidan än på nedsidan.
UrbanSurvival
George Ure "The Peoples Economist" har ritat en bra graf som visar var vi kan vara just nu när det gäller vår utvecklande ekonomiska situation. Han har på något sätt frågat guld själv och guldets svar var följande:
George Ure "The Peoples Economist" har ritat en bra graf som visar var vi kan vara just nu när det gäller vår utvecklande ekonomiska situation. Han har på något sätt frågat guld själv och guldets svar var följande:
Ha en gyllene dag!
Kurt
OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.Huvud tanken är att både underhålla samt ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse och agera lite mer medveten. Informationen skall inte tolkas som investeringsråd.
onsdag 15 oktober 2008
Inflation, deflation, gold och pengar
Hur kommer framtiden ser ut?
Många s.k. säkra obligationer har plötsligt blivit värdelösa medan samtidigt börjar Centralbankerna låna och trycka ut mer pengar i större mängder än någonsin.
Vem kommer att vinna denna inflations/deflations kamp, kortsiktigt och långsiktigt?
Svaret kommer att definitivt påverka dina pengars köpkraft.
Här finss tre bra artiklar skrivit av tre välkända inom guld branschen som ger lite mer insyn till det som händer just nu och hur konsekvenserna kan ser ut.
Har du köpt ditt guld ännu?
Alex Wallenwein: Why Gold Is Dropping When It Shouldn't?- and what it all means
Gary North: Keynesianism's Last Stand
Aden Sisters: Financial History in the making
Trevlig läsning,
Kurt
OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvud tanken är att både underhålla samt ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse och agera lite mer medveten. Informationen skall inte tolkas som investeringsråd.
Många s.k. säkra obligationer har plötsligt blivit värdelösa medan samtidigt börjar Centralbankerna låna och trycka ut mer pengar i större mängder än någonsin.
Vem kommer att vinna denna inflations/deflations kamp, kortsiktigt och långsiktigt?
Svaret kommer att definitivt påverka dina pengars köpkraft.
Här finss tre bra artiklar skrivit av tre välkända inom guld branschen som ger lite mer insyn till det som händer just nu och hur konsekvenserna kan ser ut.
Har du köpt ditt guld ännu?
Alex Wallenwein: Why Gold Is Dropping When It Shouldn't?- and what it all means
Gary North: Keynesianism's Last Stand
Aden Sisters: Financial History in the making
Trevlig läsning,
Kurt
OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvud tanken är att både underhålla samt ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse och agera lite mer medveten. Informationen skall inte tolkas som investeringsråd.
måndag 29 september 2008
Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex.
Tanken är att ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse. Informationen är inte menat som investeringsråd.
Kommer USAs $700 miljarder ”Bailout” göra Finanskrisen slut?
http://www.321gold.com/editorials/schiff/schiff092908.html
Hur kan man lösa ett utlåningsproblem genom att låna mera pengar? Är att låna $700 miljarder US Dollar för att köpa upp dåliga lån papper för att ”rädda systemet” mer en kommentar om USAs ledarnas ekonomiska kunskap elle om hur svagt och skakigt Banksystemet har blivit?
Om bankerna själva inte litar på varandra, varför ska vi lita på dem?
I många artiklar om ekonomi står det nu att banker är tveksamma att låna ut pengar till varandra. Politiker säger därför att banksystemet måste stödjas med skattepengar för att undvika en kollaps. Om du redan tvingas att riskera dina skattepengar för att stödja ett system som riskerar att kollapsa, vill du även riskera resten av dina pengar som du har sparat och investerat i samma system?
"The message coming from our money-market traders is that nothing's working," said Padhraic Garvey, the Amsterdam-based head of investment-grade debt strategy at ING Bank.
"Banks are not dealing with one another and the situation has gotten worse… "
”Inget är bekräftat tills det är offentligt förnekat” Baron von Bismarck
Hur många gånger har vi hört under det senaste året att bank systemet, dvs. dina pengar, är hur säkra som helst? Både från politiskt- och näringslivs håll har vi hört det. Men om vi tittar på dagens tidningar och nyheter, stämmer det?
Ekonomiska cykler inträffar regelbundet både kort- och långsiktigt. Ibland är det verkligen värt att lita på våra ledare (t ex. köpa aktier i början av 80 talet) och ibland är det värt att lita på något lite mer reellt (t ex. att köpa guld och råvaror på 70 talet).
Frågan är vad är mest pålitligt nu?
Guld som försäkring, investering eller spekulation?
Varför köper man investeringsguld egentligen?
Investeringsguld kanske är tråkigt som investering och det är meningen!
Enligt experterna är meningen med att ha guld i din portfölj att det är den mest pålitliga, varaktiga kärnan och ”borde” representera cirka 10% av din portföljs värde i goda tider och upp till 30% i tider när ekonomin är mer tveksam.
Guldets roll är att försäkra att du kommer att ha någonting kvar om ekonomin blir tuffare. Sedan kan du fördela resten av dina pengar mellan kontanter, obligationer, aktier och kanske t.o.m. optioner beroende på hur stor risk du vill ta. Om du vill tjäna mycket pengar på din investering är guld sällan det bästa sättet. Då kanske det är bättre att köpa guld aktier eller spekulera i optioner. Investering i guld gör att du kan sova lugnare. Hur bra sover du?
Fler och fler bestämmer sig för guld
Sedan förra veckans ekonomiska nyheter har vi märkt en markant ökning av kunder som vill köpa guld. Många av de som har köpt guld under de senaste två veckorna har köpt för första gången. Nästan alla har på olika sätt sagt att de vill känna sig lite tryggare i de oroliga tider som vi har hamnat i. Har du köpt ditt guld ännu?
Glöm inte: Informationen ovanpå är inte menad som investeringsråd men mer som underhållning. Investera dina pengar i bara de investeringar som du själv kan stå för.
Slutligen: Tavex kommer att ställa ut på Stockholm Gold Fair, 7-8 november, hos Munchenbryggeriet. Mer detaljer kommer inom kort.
Tanken är att ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse. Informationen är inte menat som investeringsråd.
Kommer USAs $700 miljarder ”Bailout” göra Finanskrisen slut?
http://www.321gold.com/editorials/schiff/schiff092908.html
Hur kan man lösa ett utlåningsproblem genom att låna mera pengar? Är att låna $700 miljarder US Dollar för att köpa upp dåliga lån papper för att ”rädda systemet” mer en kommentar om USAs ledarnas ekonomiska kunskap elle om hur svagt och skakigt Banksystemet har blivit?
Om bankerna själva inte litar på varandra, varför ska vi lita på dem?
I många artiklar om ekonomi står det nu att banker är tveksamma att låna ut pengar till varandra. Politiker säger därför att banksystemet måste stödjas med skattepengar för att undvika en kollaps. Om du redan tvingas att riskera dina skattepengar för att stödja ett system som riskerar att kollapsa, vill du även riskera resten av dina pengar som du har sparat och investerat i samma system?
"The message coming from our money-market traders is that nothing's working," said Padhraic Garvey, the Amsterdam-based head of investment-grade debt strategy at ING Bank.
"Banks are not dealing with one another and the situation has gotten worse… "
”Inget är bekräftat tills det är offentligt förnekat” Baron von Bismarck
Hur många gånger har vi hört under det senaste året att bank systemet, dvs. dina pengar, är hur säkra som helst? Både från politiskt- och näringslivs håll har vi hört det. Men om vi tittar på dagens tidningar och nyheter, stämmer det?
Ekonomiska cykler inträffar regelbundet både kort- och långsiktigt. Ibland är det verkligen värt att lita på våra ledare (t ex. köpa aktier i början av 80 talet) och ibland är det värt att lita på något lite mer reellt (t ex. att köpa guld och råvaror på 70 talet).
Frågan är vad är mest pålitligt nu?
Guld som försäkring, investering eller spekulation?
Varför köper man investeringsguld egentligen?
Investeringsguld kanske är tråkigt som investering och det är meningen!
Enligt experterna är meningen med att ha guld i din portfölj att det är den mest pålitliga, varaktiga kärnan och ”borde” representera cirka 10% av din portföljs värde i goda tider och upp till 30% i tider när ekonomin är mer tveksam.
Guldets roll är att försäkra att du kommer att ha någonting kvar om ekonomin blir tuffare. Sedan kan du fördela resten av dina pengar mellan kontanter, obligationer, aktier och kanske t.o.m. optioner beroende på hur stor risk du vill ta. Om du vill tjäna mycket pengar på din investering är guld sällan det bästa sättet. Då kanske det är bättre att köpa guld aktier eller spekulera i optioner. Investering i guld gör att du kan sova lugnare. Hur bra sover du?
Fler och fler bestämmer sig för guld
Sedan förra veckans ekonomiska nyheter har vi märkt en markant ökning av kunder som vill köpa guld. Många av de som har köpt guld under de senaste två veckorna har köpt för första gången. Nästan alla har på olika sätt sagt att de vill känna sig lite tryggare i de oroliga tider som vi har hamnat i. Har du köpt ditt guld ännu?
Glöm inte: Informationen ovanpå är inte menad som investeringsråd men mer som underhållning. Investera dina pengar i bara de investeringar som du själv kan stå för.
Slutligen: Tavex kommer att ställa ut på Stockholm Gold Fair, 7-8 november, hos Munchenbryggeriet. Mer detaljer kommer inom kort.
Etiketter:
bank,
ekonomi,
Finanskris,
Guld,
investering,
investeringsguld,
pengar
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)