Enligt DN idag från Nordnet och i en intervju med Alessandro Svensson från J.P. Morgan (i pappersversionen) tror svenskar på aktier och börsen på rekordnivåer... igen.
Det är intressant när det gäller en bakgrund som är, minst sagt, fortfarande osäker. Några intressanta exempel av pågående turbulens finns i USA när det gäller FED Orförandet Ben Bernanke och Cliff Drokes uppfattning av orsaken till Depressionen. Samt i Italien där en historia om 135 miljarder dollar i obligationer ställer flera frågor än kan besvaras, speciellt i Asien där pengarna fortfarande finns!
Är det riktigt klokt att börja satsa allt på papper och digitala investeringar i dagens läge eller kanske köpa (åtminstonde litet av) något med mer substans?
Ditt val.
Kurt
PS Tack Claes för länken!
OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvudtanken är är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
Trevlig Läsning!
Guldbloggen vänder sig till fritt tänkande individer som litar mer på sin egen förmåga att investera än de råd de får av medier. Guldbloggen innehåller diskussioner och synpunkter på världsekonomin som sträcker sig utöver dagens finansiella system med digitala värdepapper. Vi vill främja kloka diskussioner om andra former av investeringar som till exempel guld.
Visar inlägg med etikett obligationer. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett obligationer. Visa alla inlägg
onsdag 1 juli 2009
Svenskar tror på börsen igen!?
Etiketter:
federal reserve,
Guld,
guldmynt,
guldtacka,
guldtackor,
obligationer,
pengar,
tavex
onsdag 22 april 2009
Obligationer eller guld?
Styrräntan sänktes som väntat under gårdagen .
Sänkningen var 0,50 % vilket var i linje med vad marknaden hade förväntat sig.
Trots sänkningen har kronan stärkts mot dollarn och guld knappast rörde sig, vilket är något överraskande.
Nu får du nästan samma avkastning från en statsobligation som du får av en guldmynt eller tacka, men vilket kan man lita mest på framöver?
Erik Forsell, Axier Equities och Kurt Larsson, Tavex
Guld fortfarande på rea! Guldpriset har gått ner de senaste dagarna, men för gått eller för sista tillfället?Förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB
OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
Sänkningen var 0,50 % vilket var i linje med vad marknaden hade förväntat sig.
Trots sänkningen har kronan stärkts mot dollarn och guld knappast rörde sig, vilket är något överraskande.
Nu får du nästan samma avkastning från en statsobligation som du får av en guldmynt eller tacka, men vilket kan man lita mest på framöver?
Erik Forsell, Axier Equities och Kurt Larsson, Tavex
Guld fortfarande på rea! Guldpriset har gått ner de senaste dagarna, men för gått eller för sista tillfället?Förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB
OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd
Etiketter:
finans,
Guld,
guldmynt,
guldtacka,
guldtackor pengar,
obligationer,
ränta,
tavex
måndag 20 oktober 2008
Ett gyllene tillfället för att lära dig lite mer om guld.
Välkommen till Munchenbryggariet lördag den 8:e november där vi på Tavex kommer att ställa ut på årets Stockholm Gold Fair och mellan 13.00 och 15.00 har vi organisierat höstens Tavex Guld Seminariet.
Du som vill delta kan reservera din plats genom att clicka här .
Seminariet kostar 300:- och inkluderar både ditt inträde till Stockholm Gold Fair och en 1 grams guldtacka. Mer information om hela dagen kan du läsa här. Välkommen!
Oense på högsta nivå. av William Engdahl
Här finns en elegant beskrivning av skillnaden mellan Europas och USAs svar till finanskriset. http://www.321gold.com/editorials/engdahl/engdahl102008.html .
OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.Huvud tanken är att både underhålla samt ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse och agera lite mer medveten. Informationen skall inte tolkas som investeringsråd.
Du som vill delta kan reservera din plats genom att clicka här .
Seminariet kostar 300:- och inkluderar både ditt inträde till Stockholm Gold Fair och en 1 grams guldtacka. Mer information om hela dagen kan du läsa här. Välkommen!
Oense på högsta nivå. av William Engdahl
Här finns en elegant beskrivning av skillnaden mellan Europas och USAs svar till finanskriset. http://www.321gold.com/editorials/engdahl/engdahl102008.html .
OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.Huvud tanken är att både underhålla samt ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse och agera lite mer medveten. Informationen skall inte tolkas som investeringsråd.
Etiketter:
Börs,
ekonomi,
finans,
Finanskris,
Guld,
investeringsguld,
lånekris,
obligationer,
pengar,
SEB,
Stockholm Gold Fair,
tavex
tisdag 14 oktober 2008
Guld och Börsskottet
Är det här ett lånekris eller något djupare?
Här finns tre artiklar som ställer frågan om ”finanskriset är mer än financiellt”. Första är en artikel ur SvD idag som representerar flesta bankers problem med obligationer och sina värde. Sedan kommer två artiklar från Professor Antal Fetke som är berömd som grundare av ”Gold University”. Han påstår att många års räntesänkningar på obligationer har gjort dem värdelösa och att Finanskriset är bara marknadens erkännande av denna situationen och bevisar det äkta värde av obligationerna.
Obligationer äter SEB:s kapital
TROUBLED ASSET RELIEF PROGRAM (TARP)
THE GOLD STANDARD STRIKES BACK…
Hur kan man lösa ett lånekris genom att låna ut mer pengar?
Gårdagens börsskott över hela världen tolkas av många som början av slutet till finanskriset. Men frågan är varifrån kommer alla dessa pengar som ska skottas in till systemet från dem olika länder? Antigen kommer mest av Dollars, Euros, Kronor, Pund, osv. från nya statsobligationer eller genom att Centrala banker tryckas upp färska pengar i mängder. Hur kommer en sån lösning påverka källan till problemmet som är för mycket utlånade pengar? Kan någon säger ordet ”inflation”?!
Har du köpt ditt guld ännu?
Mvh,
Kurt
www.tavex.se
OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex.
Tanken är att ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse. Informationen ska inte tolkas som investeringsråd.
Här finns tre artiklar som ställer frågan om ”finanskriset är mer än financiellt”. Första är en artikel ur SvD idag som representerar flesta bankers problem med obligationer och sina värde. Sedan kommer två artiklar från Professor Antal Fetke som är berömd som grundare av ”Gold University”. Han påstår att många års räntesänkningar på obligationer har gjort dem värdelösa och att Finanskriset är bara marknadens erkännande av denna situationen och bevisar det äkta värde av obligationerna.
Obligationer äter SEB:s kapital
TROUBLED ASSET RELIEF PROGRAM (TARP)
THE GOLD STANDARD STRIKES BACK…
Hur kan man lösa ett lånekris genom att låna ut mer pengar?
Gårdagens börsskott över hela världen tolkas av många som början av slutet till finanskriset. Men frågan är varifrån kommer alla dessa pengar som ska skottas in till systemet från dem olika länder? Antigen kommer mest av Dollars, Euros, Kronor, Pund, osv. från nya statsobligationer eller genom att Centrala banker tryckas upp färska pengar i mängder. Hur kommer en sån lösning påverka källan till problemmet som är för mycket utlånade pengar? Kan någon säger ordet ”inflation”?!
Har du köpt ditt guld ännu?
Mvh,
Kurt
www.tavex.se
OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex.
Tanken är att ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse. Informationen ska inte tolkas som investeringsråd.
Etiketter:
Börs,
Finanskris,
Guld,
investeringsguld,
lånekris,
obligationer,
pengar,
SEB,
tavex
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)