Visar inlägg med etikett piigs länder. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett piigs länder. Visa alla inlägg

torsdag 18 november 2010

Är guld beständigt över tid?

Som vi alla vet stiger priset på guld av en försvagning av dollarn, men det stiger även av efterfrågan...

Så länge vi har turbulenta ekonomiska tider med; QE2 paket, PIIGS länder som nästan kollapsar, bankkriser här och var och valutakrig som knappt är lösta att "se fram emot"...så kommer investerare att köpa guld som en säkrare form av investering än valuta/andra tillgångsslag. Det i sin tur kommer kommer hålla priset beständigt eller stiga än mer...

PIIGS länderna
Irland och Portugal kommer snart att sitta med varsitt räddningspaket. Det kan Europa hantera. Det stora testet kommer när Spanien ber om hjälp. ”Det vill man helst inte tänka på, men det är en tidsfråga”, säger Pär Magnusson, chefsanalytiker på Royal Bank of Scotland.

http://www.e24.se/makro/varlden/spanien-det-riktigt-stora-orosmolnet_2440889.e24

Förstörelse av dollarn
Whenever you go to an airport, you hear an announcement about the “terror alert”: it’s yellow, it’s red, it’s orange, whatever. The color code is linked to “intelligence” flowing into Washington at the moment, whatever alleged plot is being hatched by our enemies abroad. But the reality is that America’s deadliest enemies aren’t hunkered down in some cave in Afghanistan: they’re right here in our midst, in the Imperial capital itself, Washington, D. C. Because the biggest threat to our national security isn’t military – it’s economic.

http://original.antiwar.com/justin/2010/11/04/the-biggest-threat-to-america/

Valutakrig
Finanskrisen svetsade samman världen. I dag har samförståndet ersatts av nationalism och G20-ländernas ledare pressar den egna valutan med risk för konjunkturoro och fallande börser som följd.

http://www.va.se/nyheter/2010/10/08/rustar-for-valutakrig/index.xml

Vad tror ni om guld och dess beständighet över tid?


Vi erbjuder gratis konsultation på vårt kontor på Smålandsgatan 9 vid Norrmalmstorg.
Hör av dig till oss om du vill veta mer om guld som investering på tavex@tavex.se!

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer
This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

måndag 13 september 2010

Guldrush!

Veckans affärer (VA) publicerar en artikel där det visat sig att analytiker förutspår en ökning av guldpriset med flera hundra dollar. Detta beror främst på den globala ekonomins utveckling då en större osäkerhet kring den amerikanska ekonomin och de så kallade Piigs-länderna gör att priset stiger. Per Storm, vd på Raw Materials Group säger att ” en samlad analytikerkår spår att guldpriset hamnar mellan 1500-2000 dollar de närmsta åren och att priset kan komma att ligga runt 1600 dollar per uns mot slutet av året”. Jörgen Kennemar, råvaruanalytiker på Swedbank menar att ” fortsatt osäkerhet i skuldtyngda länder tyder på fortsatt uppgång för guldet. Stora hedgefonder och pensionsstiftelser söker sig till guldmarknaden för att få en säker och trygg avkastning. Vi kan också se att flera asiatiska centralbanker vill ha mer guld för att minska sin dollarexponering”.

http://www.va.se/nyheter/2010/09/08/guldruschen-fortsatter/


Mmmm...det blir spännande att se utfallet av denna analys!

I diagrammet nedan, kan ni utläsa hur guldpriset gått de senaste 30 dagarna. Glöm inte att det är när priset är lågt som det kan vara en fördel att köpa ;)




Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

Labels: fysiskt guld, Guld, guld köp, guld tackor, Guldpriset