Visar inlägg med etikett tackor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tackor. Visa alla inlägg

torsdag 25 november 2010

USA´s dollarkrash och ett guldpris på 5,803 USD. Är det möjligt år 2012?

Nedan kan ni se ett klipp från Vidsynt´s blogg. Bloggen tar upp frågor kring ekonomi, politik, banker och media.

Klippet är en påhittad berättelse om att dollarkrashen är möjlig år 2012, samt att guldpriset skulle då hamna på 5,803 USD... Ett klipp för dig som är magstark.

http://vidsynt.wordpress.com/2010/11/24/the-day-the-dollar-died/

View with discretion ;) !


Vi erbjuder gratis konsultation på vårt kontor på Smålandsgatan 9 vid Norrmalmstorg. Hör av dig till oss om du vill veta mer om guld som investering på tavex@tavex.se!

Hälsningar
Anna

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

torsdag 18 november 2010

Är guld beständigt över tid?

Som vi alla vet stiger priset på guld av en försvagning av dollarn, men det stiger även av efterfrågan...

Så länge vi har turbulenta ekonomiska tider med; QE2 paket, PIIGS länder som nästan kollapsar, bankkriser här och var och valutakrig som knappt är lösta att "se fram emot"...så kommer investerare att köpa guld som en säkrare form av investering än valuta/andra tillgångsslag. Det i sin tur kommer kommer hålla priset beständigt eller stiga än mer...

PIIGS länderna
Irland och Portugal kommer snart att sitta med varsitt räddningspaket. Det kan Europa hantera. Det stora testet kommer när Spanien ber om hjälp. ”Det vill man helst inte tänka på, men det är en tidsfråga”, säger Pär Magnusson, chefsanalytiker på Royal Bank of Scotland.

http://www.e24.se/makro/varlden/spanien-det-riktigt-stora-orosmolnet_2440889.e24

Förstörelse av dollarn
Whenever you go to an airport, you hear an announcement about the “terror alert”: it’s yellow, it’s red, it’s orange, whatever. The color code is linked to “intelligence” flowing into Washington at the moment, whatever alleged plot is being hatched by our enemies abroad. But the reality is that America’s deadliest enemies aren’t hunkered down in some cave in Afghanistan: they’re right here in our midst, in the Imperial capital itself, Washington, D. C. Because the biggest threat to our national security isn’t military – it’s economic.

http://original.antiwar.com/justin/2010/11/04/the-biggest-threat-to-america/

Valutakrig
Finanskrisen svetsade samman världen. I dag har samförståndet ersatts av nationalism och G20-ländernas ledare pressar den egna valutan med risk för konjunkturoro och fallande börser som följd.

http://www.va.se/nyheter/2010/10/08/rustar-for-valutakrig/index.xml

Vad tror ni om guld och dess beständighet över tid?


Vi erbjuder gratis konsultation på vårt kontor på Smålandsgatan 9 vid Norrmalmstorg.
Hör av dig till oss om du vill veta mer om guld som investering på tavex@tavex.se!

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer
This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

onsdag 25 augusti 2010

Det kommande årtiondet, några tips på vägen...

Under de ekonomiskt osäkra tider som vi har sett på investeringsmarknaden kan investerare upptäcka att deras bästa drag inte är att alltid se till den bästa investeringen med bästa värde, utan helt enkelt undvika oseriösa och kostsamma misstag.


Nedan kan du läsa vad Dough Horney från Casey research skrivit om de 10 mest förekommande misstagen investerare gör idag och hur du själv kan undvika att göra dem själv...


http://www.caseyresearch.com/articles/3587/the-10-biggest-mistakes-investors-must-avoid-in-the-coming-decade/

Ha en underbar dag!

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

måndag 9 februari 2009

Vad håller vi på med?

Två nya inlägg som visar USAs fortsatt vansinnighet i att låna och trycka upp ännu mer pengar. Problemmet med att det finns så mycket utlånade och tryckta pengar finns redan.

Första inlägget kommer från Peter Schiff med sin senaste intervju: ”Unmitigated Disaster”.

Den andra visar att det faktiskt finns yngre människor som gräver bakom kulliserna och begripper det som pågår. Nafaul Sanaullah skriver om Guldets framtid i sin artiker som förstås kallas ”The future of Gold”.

Artikeln handlar mest om hur denne bedömer att situationen kommer påverka guldpriset. Den var så pass bra att den är publicerades på den väldigt uppskattade Mises Institutes webbsida.

Frågan är hur mycket annorlunda är det som händer i USA är mot det som händer i Europas och Nordens maktkorridorer just nu?

Ha en gyllene dag!

Kurt

En gyllene start på 2009 Förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

torsdag 5 februari 2009

Guldmarknaden i Sverige och Finland

Följande är en konversation mellan Kurt Larsson, försäljningsdirektör på Tavex AB och Paavo Pauklin, som är affärsutvecklingschef för det finska systerbolaget, Tavex OY Finland om den nuvarande finansiella situationen och investeringsguld i sina länder.

Kurt: Jag har en känsla av att våra kunder nu är ganska nöjda eftersom guldpriset formligen rusat uppåt. Jag tror att de har köpt det grundinnehav de behöver för att säkra sitt kapital, och att allt det guld som dessa nu köper är för att de – precis som vi – ser att det fortfarande finns en stor uppgångspotential på guldpriset.

Jag tror att de regelbundna kunderna nu köper för att öka sitt kapital, inte för att skydda detta. Samtidigt så känns det som vi har en hel del att göra, resten av befolkningen, säg 97 procent av denna, som ännu inte fått upp ögonen för guld och varför de skall köpa denna metall. Vad tror Du Paavo, hur är det i Finland?

Paavo: Min förhoppning är att den process vi varit del av under de senaste två åren har varit ett gradvis uppvaknande. Kanske är det så att de riktiga entusiasterna redan har köpt sitt guld men det finns fortfarande mycket folk som har gott om kontanta medel. I Finland märker vi att dessa håller på att komma till insikt om guldets fördelar.

Kurt: Jag håller med!! Frågan är bara hur vi kan få dem att nå denna insikt med den begränsade marknadsföringsbudget vi har att arbeta med.

Paavo: Tretonsguldsfrågan är…. Vad är det som kommer att få dem att komma till insikt?

Kurt: Det svenska pensionssystemet håller på att börja fallera. Det finns en hel del press på detta just nu, och i Sverige är pensionerna att betrakta som heliga. Frågan är bara hur pass ”heliga” de är? Är detta tillräckligt skrämmande för att genomsnittssvensken skall bli tillräckligt upprörd för att agera?

Paavo: Min huvudfråga är emellertid – är problemet att de inte känner till att guld är ett utmärkt sätt att bevara sitt capital på eller är det stora problemet att folk inte är tillräckligt rädda ännu?

Kurt: Det där är en mycket bra fråga. Här i Sverige märker jag detta varje dag då jag talar med kunder. Är det samma sak i Finland, är det rädslan för default i de finansiella systemen det som får folk att köpa guld även hos Er?

Paavo: Rädsla och besvikelse över “systemet”. Det stora problemet är att många av de större investerarna i Finland tenderar att räkna för mycket. Under det gånga året har de räknat och räknat om igen. Under tiden har de förlorat i alla fall 30 till 40 procent av sitt kapital medan vi ser hur guldet har stigit med lika mycket. Ibland undrar jag vad som krävs för att de skall komma till insikt.

Kurt: Hur är det med personer mellan 30 och 50, de som varit yrkesarbetande hela sitt liv och som ännu är för unga för att gå i pension? De förlorade ju mycket av sitt kapital under september och oktober förra året, och det känns som det kommer ta ett bra tag innan de fått tillbaka detta, och ännu längre innan de fått tillbaka det justerat för penningvärdesförsämringen. Hur når vi dem?

Paavo: Om de har förlorat sina pengar så är de kanske inte några potentiella kunder i alla fall. Allvarligt talat, om de forfarande har pengar kvar så bör de kanske fundera på “Om detta inte är slutet, så blir det kanske ännu värre framöver”. Våra politiska och finansiella ledare fortsätter att kasta andra människors pengar i svarta hål, det ser vi senast i dagarna i samband med att regeringen går ut och lovar stöd till banker. Det märkliga är att de trycker en hel del nya pengar och lånar resten för att sedan låna dem vidare till företag som så uppenbart inte klarat av att hantera sina egna pengar. Det låter som business as usual, eller egentligen värre än så, eftersom det knappast för oss framåt utan vi får det sämre som en följd av denna situation.

Kurt: Så, hur får vi dem att lyssna? De flesta jag talat med, inklusive mina egna släktingar, vill vänta med att sälja sina aktier till dess att de är uppe på samma kurs som de köpte den för. (till exempel: hur pass många som köpte Ericsson år 2000, som fortfarande väntar på att den skall upp till justerade 860 SEK? Den siffran är inte inflationsjusterad) Vad händer om de inte ändrar sitt beteende innan dess att inflationen gör detta handlingsförfarande värdelöst eller det att de blir för gamla för att kunna njuta av frukterna av ett långt livs arbete?

Jag ser mer och mer på vårt arbete som vi på Tavex gör som en bro där vi hjälper folk med att förstå hur deras kapital och livsstil hotas av den pågående finansiella situationen. Det enda sättet att få det att fungerar är att sprida guld till dessa personer så att det åter börjar cirkulera igen. Detta är ett steg tillbaka till den roll guldet spelade då vår civilisation grundlades. Kom ihåg att det är först under de senaste tre fyra generationerna som vi började räkna på hur pass mycket guld vi kunde köpa för våra papperspengar!

Det är ändå den lätta delen, det svåra, den viktigare uppgiften är att nå alla de som ännu inte har nått insikten om att vi nu står inför ett paradigmskifte, att vi måste gå i från spendera till att spara. Att gå från städig tillväxt till en period av försvar och finansiell överlevnad är inte lätt, särskilt inte när det påverkar Din identitet, den Du har blivit, fel. De sägs att det inte går att bota en alkoholist innan denne inser att denne är en alkoholist, och mina erfarenheter säger mig att vi står inför samma problem med dem som lever över sina tillgångar, de som tvingas låna för att kunna fortsätta finansiera sin konsumtion.

Paavo: Det verkar som om folk lever på hoppet, som de sätter en alltför stor tilltro till detta under dåliga tider. De verkar vilja spela och ta alltför stora risker, och vågar inte ens medge detta för sig själva. De fortsätter med det som brukade generera pengar åt dem förut utan att inse att förutsättningarna har ändrats.

Kurt: Vi människor är vanedjur Paavo, ”den sista striden” och allt det där. Du nämner hopp, vet Du att en av de största byggnaderna i Stockholms förorter är Tipstjänsts huvudkontor i Sundbyberg. Den byggdes av vinster som skapats av andra människors hopp. Det bekräftar verkligen det som Du säger.

Paavo: Du har rätt Kurt, hoppet är det sista som överger människan, på gott och ont. I dagens finansiella klimat så tror jag att det ställer till det för de flesta människor. Ekonomi är inte en stege som leder till stjärnorna, det är en berg- och dalbana. 15 års tillväxt, 1½ års nedgång och sedan ytterligare 20 års tillväxt? Jag tror inte på det, jag säger att det är omöjligt.

Det verkar som de flesta tror att det är igen dags att ge sig in och köpa nu, att det håller på att vända och att de därför skall kunna pricka in botten exakt. Detta utan att förstå att de behöver utbildning för detta, att de flesta av oss saknar den erfarenhet som krävs för detta. Alla vill vara smarta och göra det stora klippet. Fast det som allt mer stör deras förhoppningar är dagens ekonomiska realitet.

Som Du skrev härom veckan, tillväxt har sin tid, och det finns en tid för att bevara och skydda. Visst, de stora professionella aktörerna kan tjäna stora pengar nästan hela tiden, men de flesta av oss är inte proffs. De flesta av oss är sådana att vi vill kunna känna oss trygga och sova gott på nätterna.

Kurt: Och… hur pass gott sover dessa spekulanter om nätterna i dag?


Om Du är intresserad av mer information om guld som en alternativ men värdebeständig investering, eller har några idéer om hur vi kan nå flera människor med vårt gyllene meddelande, kontakta då oss på tavex@tavex.se, besök vår hemsida http://www.tavex.se/ eller ring oss på 08-678 20 30 för att boka en personlig konsultation. Paavo Paulkin nås på e-mail paavo@tavex.fi eller på telefon +358 968 149 149

Disclaimer: Denna bloggpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 3 februari 2009

Oxens År och God fortsättning!


Kinesiskt nyår leder till all-time-high på guldpriset
I förra veckan noterade vi att guldpriset, mätt i svenska kronor,
noterade sitt högsta pris någonsin, 244 SEK per gram. En av orsakerna
till detta är det kinesiska nyåret, men självklart finns det en hel del
andra underliggande faktorer, bland annat de makrohändelser vi väljer att
skriva om på denna blogg.

'
Det kinesiska nyåret, Chung Fat Choy, är kinesernas allra viktigaste och
största helg. Den infaller vid den andra nymånen efter vintersolståndet,
vilket inträffar någon gång under perioden 21 januari - 19 februari.
Variationen beror på att den kinesiska kalenderns månader inte är lika
långa som i vår gregorianska kalender.

Råttans år, som enligt den kinesiska kalendern avslutades den 25 januari
har nu ersatts av Oxens (eller Buffelns år). För oss som är intresserade
av guld har detta en speciell betydelse, eftersom det australiensiska
myntverket, Perth Mint, har gett it en särskild serie, Lunar-serien där
motiven på guldmynten är hämtade från den kinesiska kalendern.
I veckan som kommer kan Tavex erbjuda sina kunder dessa mynt samt de populära China Panda mynt också under en begränsad period, de brukar vara populära. Du beställer dem från E-handelsbutiken, eller genom ett personligt besök på Smålandsgatan 9 i Stockholm.

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

torsdag 29 januari 2009

Vem (eller vad) kan man lita på?

Bankerna?
En svart vecka för bankerna minst sagt. Det är väl svårt att undgå vad som hänt i banksektorn världen över. Sverige är inget undantag där bankaktier sedan årsskiftet mer eller mindre faller fritt. Vi kommer att titta litet närmare på dessa, och se vad som händer.

Bankerna har handlats ned kraftig endast 23 dagar in på det nya året, och inte minst sedan de toppade 2007. Swedbank är ner -90 procent, SEB A -87 procent, Nordea -68 procent och Handelsbanken A -65 procent på ungefär två år. Stockholmsbörsens bankindex (SX-4010 Bank) (bestående av ovanstående banker) har tappat ca 75 procent sedan toppen i april 2007.

De svenska bankerna pressades ned till nya bottennivåer, och SEB som är den stora förloraren sjönk med tjugofem procent. Aktien handlas nu till 1995 års kurser, drygt 34 SEK. Det är tack och lov inte lika illa som en del utländska banker, men det är oroväckande då aktiekursen på bankerna faller fritt. Aktiekursen är ju att betrakta som värdet av placerarnas förväntningar, och sjunker förtroendet för dessa så pass kraftigt så bör man fundera på hur agera med de likvida medel som finns idag. Vi återkommer om detta längre ned.

Om fallet i SEB var illa, så var det ännu värre i Royal Bank of Scotland, RBS, som i veckan redogjorde för den största förlusten i brittisk företagshistoria. Aktien föll med två tredjedelar och den brittiska staten har ökat sin ägarandel till 70 procent. Därmed har Storbritannien tvingades sjösätta sitt andra räddningspaket för banksektorn på tre månader. Observera, det finns i dag ett antal aktieindexobligationer med mera som getts ut av denna bank. En rekommendation är att alltid se över vem utgivaren av dessa är innan de tecknas. Det är just oron kring den svårvärderade obligationsportföljen som gjorde att aktien rasade efter RBS miljardnedskrivningar.

Även danska banker har problem, och i helgen presenterades Stödpaket II till bankerna upp i Danmark. SHB har utlåning i både Danmark och Storbritannien. Nordea har en fjärdedel av sin utlåning i Danmark och dessutom en stor exponering mot rederinäringen. Nordea finner Du en analys på här http://www.axier.se/includes/comment_view.php?commentid=21382

Nordea sitter enligt rykten illa till i rederilån och Handelsbanken har inte bara förlorat på Sundqvist utan också lånat ut massor med pengar till den kraschade stötfångartillverkaren Plastal. Swedbank blöder i Baltikum, de pengar som tillfördes banken i december är snart historia, och det talas om att SEB står på tur för nyemission, vilket de emellertid inte är ensamma om, det talas om att hälften av bankerna i Europa skall göra sådana. Hur trovärdiga dessa rykten är eller inte det vet vi i dag inte men däremot funderar regeringen och Mats Odell på om inte staten skall gå in med pengar till de svaga svenska bankerna för att på detta sätt stärka det finansiella systemet. Skulle staten gå in med pengar kommer det naturligtvis att ställas krav, liknade de restriktioner som finns i garantiprogrammet Odell påstår sig redan ha varit i kontakt med svenska institutioner angående eventuella initiativ för att förbättra bankernas utlåningskapacitet och förbereder nu en resa till Förenade Arabemiraten för att sondera intresset för dem där.

Dagens KBW Bank Index har fram till idag fallit med -78,51 procent sedan toppen 2007. Under samma tid, cirka 2 år efter det att kraschen började 1929, hade New York City Bank index tappat -78,09 procent, eller med andra ord ungefär lika mycket under samma tidsperiod. Det skulle dock visa sig att NYCBI totalt skulle falla med -89,06 procent innan botten var nådd nio månader senare.Om historien skulle upprepa sig så är bankerna långt ifrån billiga idag. Om vi översätter detta till Stockholmsbörsens Bankindex så har vi fortfarande en fallhöjd på ca 60 procent att se fram emot. Botten kan med dessa tecken förväntas komma först under hösten. Intressantare är emellertid att NYCBI knappt rörde sig efter det att de bottnat ur. Drygt 20 år senare (1951) så låg NYCBI kvar och harvade på samma nivåer, och det var inte förrän 1973 som dessa återtagit vad de förlorat. Det tog alltså 40 år eller två generationer att ta sig tillbaka till ruta ett.

Har Du likvida medel i dag, se till att det inte finns exponerade med mer än 500,000 SEK på en och samma bank. Kontrollera dessutom att de konton Du har omfattas av den statliga insättningsgarantin. Ett varningens ord bara, om de svenska bankerna inte har pengar, och den svenska staten försöker ragga kapital från utlanden, var kommer de pengar från som skall skydda spararna om en eller flera av bankerna fallerar?


England, Reykjavik på Thamesen?
I morse skrev den brittiska tidningen The Telegraph om det vi så länge sett fram emot. Tidningen framförde en svidande kritik mot den brittiska regeringen och förklarade att de ansåg att den premiärministern Gordon Brown har fört Storbritannien till gränsen av konkurs.

Journalisten Iain Martin spår dessutom att eftermälet av Brown i historieböckerna kommer att vara vanhedrande.Under oktober månad var den brittiske premiärministern mäkta stolt över att denne räddat världen. Han misslyckades emellertid med att rädda banker, vilket var tanken. Endast tre månader efter det att den brittiska regeringen stoppat in ofattbara 37 MILJARDER PUND i finansväsendet ser vi dem inte längre. Pengarna är helt enkelt borta.

Hur har de då lyckats med detta? Tja, de har till exempel köpt bankaktier, vilket Ni som läser det som jag skrivit här förut, inte är att betrakta som en särskilt bra affär. Ett av de bolag som de köpt aktier i är Royal Bank of Scotland, som har skulder på 1,8 triljoner, tre gånger så mycket som hela den brittiska statsskulden. Tillgångssidan ser ut att vara stor, hela 1,9 triljoner, men eftersom detta är till stor del fiktiva värden, eftersom dessa utgör av tillgångar i andra finansiella företag. Värdet på bankens egna kapital är nog numera negativt.

Gissa vem det är som kommer att få betala för detta? Knappast politikerna, dessa kommer i slutändan förpassas vidare eller få gå i pension, och den enda trösten för de brittiska skattebetalarna är att dessa kommer att vara betydligt mindre värda inom kort och att denne knappast kommer att ha råd att bosätta sig i en dyr villa i Spanien eftersom pundet kommer att bli allt mindre värt.

Tycker Du att siffrorna låter höga? Jag blir rädd då jag ser detta, den brittiska statsskulden ligger i dag på 630 miljarder pund, 43 procent av deras BNP (Bruttonationalprodukt) och det är ännu värre än vad det ser ut. Den brittiska regeringen har nämligen använt sig av en del trick för att se till att det ser ut som de bidragit med än mindre än de gjort (och då har de skyfflat pengar över bankerna). De har använt sig av olika lösningar, bland annat borgensåtaganden och ”garantier” vilket betyder att de har ansvaret för bankernas skulder även om det vid första anblicken inte ser så ut. Vi talar om ett svart hål.

Författaren jämför nu Storbrittanien med Island, vars valuta eroderade under förra året. På Tavex insåg vi detta tidigt och valde att sluta med att växla Isländska kronor, men vem hade trott att Europas finanscentrum skulle urgröpa värdet på The Old Lady, den brittiska Riksbanken, Bank of England, som under decennier ansetts vara en av de mest solida motparterna i världen?

Intressant nog är det "The Bank of England" som har ansvar för att starta det "Fractional Reserve Banking" systemet 1694 som håller på att kollapsa just nu.

Om artikeln var hårt skriven, vilket emellertid var helt befogat, så är kommentarerna till denna ännu värre. Fortfarande befogade, fortfarande mycket välskrivna men inte det som den brittiska regeringen velat att deras väljare skulle kommentera. Det talas om revolution, om Ponzi schemes, pyramidspel, det talas om Margaret Thatcher, som knappast var en av de mest populäraste premiärministrarna landet haft. Märkligt nog vill läsarna ha henne tillbaka, men hon var trots allt en dam som med sina hårda nypor visade att det gick att vända det sjunkande skeppet som Storbritannien var då. Hårt arbete är vad som kommer att krävas just nu och sparsamhet.

Det är kanske lika bra att Du själv läser hela artikeln eller vad säger Du? Du hittar den här, http://www.telegraph.co.uk/comment/columnists/iainmartin/4295219/Gordon-Brown-brings-Britain-to-the-edge-of-bankruptcy.html

Både jag och Kurt ser fram emot att ta del av vad Du anser om det som The Telegraph skrivit, speciellt när det gäller hur det kan påverka guldpriset.


"In Gold We Trust"
Vi anser fortfarande, trots den kraftfulla uppgången på guldpriserna att sådana här saker visar på att Du kan sova betydligt bättre om Du fyllt madrassen med guld än med papperspengar.

Maila gärna till Kurt eller kom förbi Tavex-kontoret på Smålandsgatan 9.

Erik Forsell, Axier Equities AB

Frilansskribent för Tavex AB

En gyllene start på 2009 Förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

fredag 16 januari 2009

Blir det bättre 2009…

Av Erik Forsell, Axier Equities för Tavex AB

Det var nog mer än en placerare som jublade på nyårsafton, som sade att nu kan det bara bli bättre, kanske tillhörde Du också dem? En av dem som tror att det räddningspaket som den nye presidenten Barak Obama drar i gång kommer att rädda världen?

Börsen började upp och allt såg återigen rosenrött ut under de första dagarna på året, men det visade sig ganska snabbt att det inte är så, att det finns litet för mycket som talar emot en snabb återhämtning av världens ekonomier.

Dessa kan vi inte göra så pass mycket åt, inte i dag och inte ensamma, men vi kan däremot agera för att rädda den egna ekonomin. Vi återkommer till våra tankar länge ned.
Oro i Israel och i Palestina får oljepriserna att leka jojo, medan Ukraina ena dagen skall slå på gas för leverans till Europa, medan de i nästa stund säger nej, vilket får även detta pris att agera som ett flipperspel. Banker som slagit igen, eller tvingats bli uppköpta blev under förra året mer eller mindre vardagsmat för oss alla att läsa om. I december gjorde Swedbank en nyemission och det blev långt ifrån fulltecknad, istället tvingades bland annat Folksam in för att stödköpa aktier med pensionsspararnas pengar. Undrar hur det kommer att påverka pensionerna för en del sparare att Folksam köpte aktier i Swedbank till en kurs som låg långt över marknadskursen.

Senast i måndags fick jag ett mail från en av de olika fondkommissionärerna som varnade för att det var ytterligare banker som skulle kunna förväntas behöva be sina aktieägare om pengar.
Att placerare tappade förtroendet för aktier var Swedbank emellertid inte ensamma om, världens börser upplevde ett fritt fall som aldrig tidigare skådats, inte ens 1929 när alla trodde att ekonomierna skulle gå under. I dag finns det de som säger att vi har ytterligare femtioprocentiga fall att se fram emot, att börsen återigen skall halveras. Detta stöds av World Economic Forum som i en ny rapport varnar för en för nya bottennivåer och att Kina som alla hoppas skall rädda världen spås krascha. Redan för ett år sedan varnade denna organisation för kraftiga fall, men det var få som lade större vikt vid vad som sades då, nu då det är för sent börjar de lyssna.

Under de senaste dagarna har vi sett på nyheterna att företag på företag väljer att varsla personal, inte bara småföretag, utan börsnoterade företag Alfa Laval, Telia, New Wave, Hexagon osv har meddelat tusentals anställda att deras tjänster inte längre kommer behövas. Enligt Arbetsförmedlingen har antalet inskrivna ökat med nästan 18 procent det senaste året. Skrämmande, men tack och lov inte lika många som i USA från vilka vi i fredags såg att det rapporterades om ytterligare 524,000 nyanmälda arbetslösa. Det talas redan nu om att siffrorna kommer att stiga till en miljon per rapporteringstillfälle. Under denna kris skall en helt nytillträdd president försöka sig på att skapa fyra miljoner nya arbetstillfällen. Lycka till, jag är glad att jag inte har dennes arbete, det kommer bli tufft, och jag tror snarast att denne i bästa fall kommer att kunna rädda lika många arbetstillfällen, att skapa nya blir svårare.

Att skapa nytt lär vi nog få se runt om i världen, vi lär se en riktigt knepig situation med pengar och värdet på dessa. Först lånar staterna upp massvis, vilket används som understöd och för att betala mat för dagen för den del av befolkningen som behöver det, alternativt för att stoppa in i de svarta hål som bankerna skapat. Som en effekt av detta ser vi att bankerna inte kan låna ut pengar till småföretag som är de som faktiskt är det som kan rädda ekonomin. Som en följd av detta blir det svårare att producera och att nyanställa, vilket gör att scenarion med fallande BNP tillväxt ser mer än sannolika ut. Samtidigt har en stor del av befolkningen i västvärlden spenderat kommande löner, som de nu inte får in. De har alltså lån de inte kan betala av, i alla fall inte om inte värdet på dessa minskar kraftigt.

Därmed är det dags för Centralbankerna att minska värdet på valutan (mer korrekt på de lån dessa tagit) för att ”rädda” sin befolkning. Det ironiska är, att de räddar befolkningen med deras egna pengar, som finns placerade i räntebärande papper då många inte ser andra alternativ, sedan skrivs värdena ned genom inflation vilket innebär att de lurar sina egna medborgare igen.
Jag vet vad som skyddar mot inflation, mot klåfingriga regeringar som inte kan hålla fingrarna i styr från mina pengar, och jag vet vad som fortfarande, efter 6,000 år efterfrågas. Gör Du det?


Vare sig Du gör det eller inte så anser jag att ett besök på http://www.tavex.se/ är något Du ta Dig tid till. Där kan Du dessutom anmäla Dig till Tavex eget månadsbrev så att Du aldrig missar viktig information om guld.

Erik Forsell, Axier Equities för Tavex AB

En gyllene start på 2009 Förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

måndag 12 januari 2009

Guldinvestering lockar i osäkra tider

Här finns en artikel på Svenska om guld som kommer från Helsingfors och har några citat från Tavex Finska kollega Paavo Pauklin. Artikeln heter "Guldinvestering lockar i osäkra tider".

Trevlig läsning!

Kurt

En gyllene start på 2009 Förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

torsdag 8 januari 2009

GATA om försäljningen av Centralbanks Guld

Att Bank of England och Sveriges Riksbank säljer sitt guld kanske spela inte så stor roll i det hela, annu...

Här finns en intressant perspektiv om detta ämne från CHRIS POWELL, Secretary/TreasurerGold Anti-Trust Action Committee Inc. i sin artikel: "Central banks don't mind any amount of loss in gold". Men för hur länge till?

Mvh,

Kurt

Har du köpt ditt guld ännu?

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

måndag 5 januari 2009

Obligationer, Den sista bubbel?

Här finns några nyårs artiklar som har att göra med säkerheten av den säkraste pappersinvestering; US Treasuries.

Först från John Brown som är Peter Schiffs kollega skriver om "Bonds in 2009; a tough call".

Sedan har vi Sy Harding som skriver "Be wary of US Treasury Bonds in 2009".

Om obligationer krascher under 2009 finns det en investering som har en ännu bättre historik att hålla sitt värde under ekonomiska kriser? Kan du gissa?

En till artikel som bidra några unika "out of the box" förklaringar när det gäller den pågående deflation/inflation debatt är Jim Willeys senaste "False diagnosis of deflation".

Trevlig läsning och god fortsättning!

Kurt

Starta ditt år med en gyllene investering som behåller sitt värde i fortsatt turbulenta tider.

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

tisdag 30 december 2008

Årets sista dag manar till eftertanke…

Slutet av december är ett av de få kvarvarande tillfällen då vi tar tid att reflektera över det som har hänt under det gångna året.

Vid detta årsskifte kommer säkert fler av oss att äntligen se över sina investeringsportföljer och upptäcka att monumentala förändringar av värdet skett under året. Förändringen kommer att påverka var och en av oss, bland annat genom hur vår livsstil kommer att förändras och hur samhället kommer att fungera framöver. Det är dags att ta ett djupt andetag, och reflektera över det som vi hittills bara läst om, sett på TV och pratat om.

Är vi på väg tillbaka till en tid där allt, oavsett vad våra ledare gör, kommer svart att blir svart och vit blir vit igen? Skall vårt sätt att leva över våra tillgångar (dvs ur balans med den naturliga rytmen) kommer att återställa sig i balans? För alla av oss som har vant vid med en värld där ”svart har blivit vit” kommer förändringen att bli utmanande till det yttersta. Redan nu finns mer och mer bevis att processen bara har börjat.

Till exempel, mer och mer skrivs om ”Bailout Fatigue”. Kortfattat betyder ”Bailout Fatigue” att våra ledare öser så mycket pengar över oansvariga och misskötta banker och företag. Så pass mycket pengar används till detta att vanliga människor inte längre kan lita på vare sig ”systemet” eller på våra ledare.

Allt fler börjar se fördelen med ”att spara för sämre tider”. Du som läser denna blogg funderar säkert över var du kan spara dina pengar säkrast.
å ett historiskt sätt har vi redan ett bra svar.

När tiderna blir så deppiga att vanliga folk inte längre litar på systemet brukar vi för eller senare vända oss till Gud och guld. Under de senaste 5,000 år har människan under svåra tider satsat på guld för att trygga sin praktiska överlevnad och sökt oss till den andliga vägen för allting annat. Kommer den närmaste framtiden blir annorlunda?

Under hösten har vi på Tavex märkt en tredubbling av guldförsäljning trots priset har varit ganska stabilt. Kan det ha någoting att göra med att fler och fler obligationer, t ex. US Treasuries betala lika mycket (lite dvs ingenting) i ränta som guld?

Flera ekonomiska ”experter” fruktar deflation mer än inflation. Att köpa och äga sådana pappersobligationer som minskar i värde, och knappt ger någon avkastning är inte en vinnande affär. Hur lång tid behöver du fundera över om det är bättre att äga såna stadsobligationer eller några guldmynt eller tackor?

Vi på Tavex hoppas att du starta 2009 på ett gyllene sätt.

Gått Nytt År!

Kurt

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

torsdag 18 december 2008

Gold, last man standing….

Av Erik Forsell, Axier Equities AB

Att det just nu pågår en finansiell kris har knappast undgått någon, Stockholmsbörsen har backat med ofattbara 42 procent, medan det amerikanska Dow Jones-indexet noteras 35 procent lägre än för ett år sedan. Oljan har rasat från sin toppnotering kring 140 USD och ligger just nu och harvar nära 40.00 USD per barrel. Zinkpriset har backat med 75 procent sedan toppen för två år sedan vilket lett till att ett företag som Boliden inte kommer att kunna redovisa vinst ett tag framöver. Priset på nickel har gått från 54,000 USD per ton till under 10,000 USD/ton. Kopparpriserna har fallit med nästan två tredjedelar, ja listan kan göras hur lång som helst.

Jag kritiseras ofta för min positiva inställning till guld, vissa personer anser att den ibland är litet för positiv. Jag anser att så inte är fallet. I dag noteras priset på guld till 876 USD, vilket förvisso är lägre än den toppnotering som fanns under våren så priset var 20 procent högre. I gengäld har priset på den amerikanska dollarn stigit kraftigt, vilket gjort att den som lyssnade till mig och Kurt under våren fortfarande är en vinnare.

Just det, hade guldet betett sig på samma sätt som basmetallerna hade vi sett hur priset på detta rasat till ned mot 350 USD dollar per ounce. Priset ligger istället på 876 dollar Vi ser återigen att guldet är det bästa sättet att bevara värdet på sitt kapital i denna finansiella härdsmälta. Vi är av den uppfattningen att detta kommer att fortgå under våren och kommer att vara runt på ett antal olika seminarium, företagsträffar och presentationer där vi talar mer om detta.

Vill Du vara säker på att Du får en chans att lyssna på detta, skicka ett mail till Kurt på kurt.larsson@tavex.se så kommer Du att få ta del av de mail vi skickar ut om guld, guldmarknaden samt inbjudningar till de öppna seminariumen.

Av Erik Forsell, Axier Equities AB för Guldbloggen och Tavex AB

Kan Du gissa vad årets Julklapp är? Några ledtrådar...

Vad är det som bland annat:
• ”Glittrar” även under de mörkraste tider
• Aldrig går sönder
• Alltid är modernt
• Kan säljs vid behovet
• Har ett känt värde över hela världen
• Kan inte skapas på konstgjord väg eller virtualiseras
• Som sedan 6000 år har varit det bästa sättet att bevara värdet på Din förmögenhet
• Som är skattefritt? Enligt EU:s direktiv är det momsfritt
• Kan levereras direkt över disk eller via värdepost från Tavex AB
• Visar Din omsorg för Dina närmastes och Dina egna investeringar

Har Du gissat vad julens mest uppskattade paket innehåller ännu?

God Jul önskar vi på Tavex

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd