Visar inlägg med etikett marknad. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett marknad. Visa alla inlägg

måndag 4 oktober 2010

Lite om guldmarknaden i världen och en djupdykning i Stockholm

Nedan presenterar jag vad Cornucopia tar upp i sin blogg om guldpriset, dollarindex, USD och SEK. Han visar riktigt intressanta grafer kring guldpriset och hur det går upp i stadig takt, men hur i samma takt dollarindex rasar.




Han säger "det väsentliga här är att detta säger en hel del om USA och deras valuta USD. Trots allt snack om återhämtning så fortsätter dollarindex att rasa, DXY blå staplar ovan. Ganska precis lika stabilt ras som vi ser uppgång för guldet. För oss svenskar så fortsätter istället guldet att falla i pris, trots medias rubriker om prisrekord."Se graf nedan.




Han säger vidare " För alla som nu tjatar om bubbla i guldet så finns en högst ovetenskaplig anekdotisk undersökning på Zero Hedge, där man ute på New Yorks gator inte kunde hitta några som helst tecken på en bubbla i guldet. Det talar snarare för att vi befinner oss i fas två av en bubbla, dvs när lite bredare aktörer ackumulerar. Detsamma gäller i Sverige. Vi överöses inte med uppmaningar om att köpa guld från diverse mer eller mindre skumma aktörer. Däremot överöses vi med reklam, inklusive på radio, för att sälja vårt skräpguld..."

http://cornucopia.cornubot.se/

Förra veckan tog jag mig friheten att gå ut i kylan på Stockholms gator och torg för att utforska vad svensken tycker om guld som investeringsform. Mer konkret undersökte jag bland annat om det var medvetna om att de kan köpa guld som sparform, vad de tycker är viktigt när de investerar samt vad anledningen är till att de inte köpt guld som investeringsform.

Jag fick fram en hel del intressanta svar och det visar sig att 76% av de tillfrågade är medvetna om guld som en alternativ sparform, men att 50% av dessa saknar kunskap guld, hur de ska gå tillväga och varför.

91% av de som kom från finanssektorn, dvs bankmän är också medvetna om guld som investeringsform men 38% av dessa saknar kunskap om hur man faktiskt köper fysiskt investeringsguld.

...

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

tisdag 13 juli 2010

"So you think you own gold?"

Erik Townsend (privat investerare baserad i Hong Kong) har skrivit en artikel som heter "So you think you own gold?" publiserad på hemsidan "Financial Sense". Han skriver att en vanligt förekommande anledning till varför investerare väljer att investera i guld är att de har tappat förtroendet för de pengasystem och skuldsatta regeringar som står bakom dem.

Han menar också att de flesta investerare inte riktigt vet om de äger fysiskt guld eller inte då det finns en alarmerande okunskap om hur råvarumarknaden fungerar.

I sin artikel redogör han för hur man vet om man verkligen är ägare till fysiskt guld genom att titta på om man är den juridiska ägaren av specifika mynt/tackor och har äganderätten till det guldet. Vissa tror även att de äger sin guldtacka, men i själva verket gör någon annan det. Med detta finns det risker som ökar i en större kris.

Om du inte orkar läsa denna långa artikel kan du alltid komma förbi Tavex och köpa lite fysiskt guld av oss.

Mvh

Anna och Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer på guldmarknaden så att Ni själva kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd