Visar inlägg med etikett sälj guld. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett sälj guld. Visa alla inlägg

torsdag 17 december 2009

Guld och Papper

Här finns två intressanta artiklar som diskuterar balansen (?) mellan guld och papper.

Den första är Peter Schiffs partner John Browne som skriver "Good as Gold".

Den andra kommer från Matterhorn Asset Managements Egon von Greyerz som förklarar att "GOLD IS NOT GOING UP – PAPER MONEY IS GOING DOWN"

Trevlig läsning,

Kurt

GULD!
En glittrande julklapp!
Ge ett livslångt minne och symbol för din kärlek!
Ge något bort av värde!
Guldmynt och tackor har:
- vackra motiv av djur, berömda platser, symboler, människor, m.m.
- historiska anknytningar, från nutidens stater till gamla civilisationer
- Ett bestående försäljningsvärde på guldmarknaden

Besök vår butik vid Norrmalmstorg eller lägg en beställning på www.tavex.se

God Jul önskar TAVEX

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

fredag 4 december 2009

Guldpriset; Vilket håll?

Guldprisets ökning har varit strålande de senaste tre månaderna. I fredags gick det ner lite och sedan dess har det tappat litet av sitt glitter. Frågan är vad som händer framöver. Nedanför finns det flera artiklar med både en långsiktig prognos och den för de närmaste dagarna/veckorna.

De flesta är överens om att trenden är fortfarande uppåt och att den lång förväntade korregeringen kan ha börjat. Alla har bra analytiskt stöd, men som vanligt kan du välja själv vem har rätt.

Första artikeln är från Bob Moriarity från www.321gold.com som skriver "Last week was a top in gold". Än så länge har han rätt.

Nästa artikel är från den välrespekterade analytiker av "Dow Theory Letters" Richard Russell, som skriver om guldets "High Pole Action". Hans storsta budskap är att när trenden är uppåt (som den fortfarande är i guldmarknaden) är marknaden ganska förlåtande om du möjligtvis köper för snabbt.

Den tredje artikeln är från Adam Hamilton från Zeal Investments och besvarar frågan "is gold going parabolic?" Svaret enligt honom är än så länge nej.

Den sista artikeln av Stewart Thompson som heter "The Gold Ocean and The Brain" är en samling av "bullet points" som beskriver på ett ganska bra sätt den stora kampen mellan banksystemet och guldet.

Reklam:
-----------------------------------------------------------------------
Upplev effekten av inflationen. Besök oss och se vad du betalar för 20 kronor från den tiden Sverige förlitade sig på guldmyntfoten. Just nu kan vi erbjuda dig ett begränsat antal OSCAR II 20 kronors guldmynt.

Köp nu till ett förmånligt pris!
------------------------------------------------------------------------

Oavsett vilka artikel du väljer är alla överens att guldruschen inte är över och på sitt värsta tar guldpriset ett litet kort andetag innan det fortsätter att stiga.

Trevlig läsning!


Kurt


GULD!
En glittrande julklapp!
Ge ett livslångt minne och symbol för din kärlek! Ge något bort av värde!
Guldmynt och tackor har:
- vackra motiv av djur, berömda platser, symboler, människor, m.m.
- historiska anknytningar, från nutidens stater till gamla civilisationer
- Ett bestående försäljningsvärde på guldmarknaden

Besök vår butik vid Norrmalmstorg eller lägg en beställning på www.tavex.se

God Jul önskar TAVEX

OBS
: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.


Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.


Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

onsdag 4 november 2009

Sista chansen?

Ni är välkommen att besöka vår Tavex montern på Scandinavian Boat Show fram tills söndag den 8:e nov.

Vårt tanke är att "en investeringsportölj utan fysisk investeringsguld är som att åka båt utan flytväst".

Tills jag får chansen att skriva igen får Ni fundera över den följande artikeln från Egon von Greyerz publicerad i Gold Swizerland som heter "Final Warning".

Trevlig segling!

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

torsdag 1 oktober 2009

Dollarn och dess skakiga framtid

Så många bra artiklar finns just nu, men några är verkligen värda att läsa för att bredda ens perspektiv.

Professor Antal Fekete ät tillbaka med "The supply of oxen at the Fed".

Dr. Darryl Robert Schoon påstår att återhämtningen kommer inte bli i form av en "V" eller "W" utan en "C" som i Engelska ordet Coffin (dvs dödskista).

Och sedan räknar ihop Eric Sprott i "Safe harbor no more" alla USAs aktuella skulder och sedan föreslår att Dollarn kommer inte längre vara den trygga hamnen (dvs världens "reservvaluta") som den har varit dem senaste 50 åren.

Som flera har skrivt under dem senaste veckorna kan det vara sant att "den här recessionen är inte din mammas/pappas recession"?

Har du köpt ditt guld ännu?

Trevlig läsning,

Kurt

Guld Presentation i Båstad, det börjar närmare sig:
Tavex AB i ett samarbete med Gårdskampen presenterar"Pengar, guld och din ekonomiska framtid"18.30 – 20.30 den 7:e oktober 2009 i Båstad.
Klick här eller bladdra ner för alla detaljer.

OBS: Den här blogposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över dess betydelse och agera lite mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 22 september 2009

Guld, Pengar och ett stabilt och moralist finanssystem

Visst har pengar några egenskaper och kvaliteter. Det känns som vi börjar glömma bort en av dem - "store of value" (dvs "värdebevarare"). Det betyder att du kan spara dina pengar i några år och sedan kan du köpa lika mycket för dem. Gäller det dollar, kronor, euros, etc. fortfarande?

Här finns några bra artiklar om dessa praktiska och moraliska konsekvenser av pengar som inte håller sitt värde längre:

Den första kommer från Theodore Dalrymple som heter "The moral hazard of Inflation".

Sedan kommer en till lysande artikel från Darryl Robert Schoon som heter "Greenback Gases, Gold & The Coming Shift".

Till slut har Der Speigel en väldig intressant artikel som heter "New York Faces Dramatic Consequences of Crisis" och ger en inte så vacker blick tillbaka på den 1970tals New York City.

Dessa artiklar påminner oss alla att guld kanske har mer att göra med pengar och finans än vi tänkte under de senaste 30 år.

Trevlig läsning!

Kurt

OBS: Den här blogposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över dess betydelse och agera lite mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

fredag 11 september 2009

En glittrande vecka till för guld

Känns det som även Törbjörn Iwarsson från Handelsbanken har ändrat sig i sin senaste gyllene bidrag till Dagens Industri.

Guld har nu ”pussat” 1000.00 USD per uns flera gånger under veckan, senaste imorse och just nyss! De flesta analytiker tror på en glittrande höst för ”that barbarous relic” som John Maynard Keynes en gång döpte guld till.

För några intressanta synpunketer om varför titta på följande Engelska artiklar:

”13 Reasons for a gold breakout” av Jim Willie
Som vanligt om man tittar förbi hans sura kommentarer finns mycket bra underlag till sin argumentering.

För dig som tycker om You Tube finns Max Kaisers senaste kommentarer här

Bob Hoye skriver i en 8 sidor pdf att ”Gold...couldn't be better

Och till slut, kolla på "Guldpriset vid magisk nivå" http://www.di.se/ , på Svenska förstås, av Christopher Jungstedt

Trevlig läsning!

Kurt

PS: Till alla Numismatiker FanatikerJust nu har vi fått in några ”South African Mint Krugerrand Collectors Sets” som innehåller:

· 1 oz. Krugerrand
· ½ oz. Krugerrand
· ¼ oz. Krugerrand
· 1/10 oz Krugerrand

De guldmynt levereras i ett vackert eketui, fodrat med rött siden. Tavex kan nu erbjuda våra kunder mynt präglade år 1994.
Hos Tavex betalar Du bara gängse pris för dessa mynt, Läs mer om Krugerrand och priserna på vår hemsida .
Ring 08 678 20 30 för att beställa dem eller för mer information. Först till kvarn gäller!

Vi söker fortfarande en arbetskamrat! Om du är intresserad av att arbeta med oss hos Tavex här i Stockholm klicka gärna här och läs mer.

OBS: Den här blogposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över dess betydelse och agera lite mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 3 mars 2009

När konsumenter inte konsumerar

Mer och mer bevis bekräftar en fundemental skift i vårt samhällets beteende. Fler och fler av oss börjar få den ”nya religionen” som låter spara, spara, spara! Trots fallande priser och fortsatt ”sista chans rear” finns det mindre och mindre av oss som vågar köpa något över det som behövs. Kan du gissa hur det kommer att påverka ett samhället som har förvandlat sig under de senaste 30 år från en som producerar allt till en som ser ut som ett stort köpcentrum?
Mycket intressant läsning om trenderna som börjar dyker upp i USA dock säkert kommer att fortsätta vidare till Europa och tom. Sverige.

Är det dags att köpa eller sälja guld?

Självklart de flesta som säljer sitt guld just nu skrattar "hela vägen till banken", men här på Tavex ser vi fortfarande flera som köper än som sälja. Vad kommer trenden bli framöver. Kort sagt, vem vet?! MEN... här finns en ytterliggare bra argument för en fortsatt uppgångstrend från våra vänner i Londons The Bullion Vault.

Samtidigt finns tva glittrande artiklar från Englands The Economist med olika åsikter om världen, börsen och guld.

Den första heter ”Lustre Lost” och föreslå några långsiktiga argument för papper/aktier.

Den andra heter”The attraction of Gold” och titeln kanske säger tillräckligt.

Trevlig läsning och ha en gyllene vecka!

Kurt

Dags att Cover Your Ass-etts?
Förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd