Visar inlägg med etikett guld säljes. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett guld säljes. Visa alla inlägg

måndag 1 mars 2010

Hur stabil är världsekonomin egentlgen?

Vad händer om världens finanssystem inte är stabilt?

Det finns många människor där ute som när de hör ordet "guld" omedelbart slutar lyssna.
"Guld är så gammalmodigt…" "Varför ska man köpa en metallklump när man kan investera via internet?" "Kronan, Dollarn, Euron, osv. är solid och banksystemet är stabilt" … bla, bla, bla…

Hittills har de haft rätt; dock det kan vara samma sak som folket sa i Zimbabwe i 2007, Argentina i 2000, Tyskland i 1921, Rom i det andra århundradet, osv.?
Grävar man en aning djupare in i rubrikerna börjar man inse att allting kanske inte är ”guld och gröna skoga” fortfarande.

Exempelvis:
· Grekland och dess skuldproblem
· resten av s.k. PIIGS (Portugal, Italien, Irland, Grekland, Spanien) och deras skuldproblem
· Storbritanniens skuldproblem
· Svagare och svagare krav på bankens definitioner av reserver och tillgångar
· fler historier om ”pappersguld” som kan sakna fysiskt guld underlag

Kort sagt, världens största banker, företag och även regeringar lånar/trycker ut mer och mer pengar i en ökande takt. Men det blir ännu mer förvirrande eftersom alla världens pengar egentligen är fiat valutor, särskilt världens reservpengar US-dollar. Det betyder att var och en av de sedlarna vi använder idag är faktiskt en form av skuld (t. ex: Federal Reserve Note). Snart kan vi verkligen få en hårdläxa om skillnaden mellan valuta och pengar. Det blir tydligare och tydligare att fler och fler människor, företag, och både lokala och nationella regeringar har det svårare och svårare att betala tillbaka alla lånade pengar.

Enligt Dr. Antal Fekete i sin artikel: Hedging Non-gold investments with Gold "… när en låntagare återbetalar sin skuld genom att lämna över sina valutor till sin långivare, skulden är inte avslutat. Den har bara överförts till den centrala banken som har utfärdat valutan. Att överföra skuld är inte detsamma som att släcka den."

Även Marketwatches Peter Brimlow i sin artikel "Parsing 200 years of gold trades" påstår att möjlighteten finns för guldpriset att öka drastiskt baserat på hur mycket "pengar" finns just nu.

En till väldig lång dock intressant artikel som är värt att titta på när det gäller skulden som finns i välrden är ”Debt Dynamite Dominoes” av Andrew Gavin Marshall.

Till slut finns ett litet bredare perspektiv från Joe Bageant med sin intressanta artikel ”Tortillas and the Corporate State

Det är mycket tydligt och mer och mer oundviktligt att skuldproblemet började på allvar samtidigt som President Richard Nixon stängde USAs s.k. ”guldfönstret” och nekade Förenta Staternas deklarerade löfte att betala sina skulder i fysiskt guld. Sedan dess har världens skulder och antal sedlar i bruk börjat öka på ett geometriskt sätt. http://en.wikipedia.org/wiki/Money_supply

Kan det äntligen vara värt att ställa frågan, ”hur kommer denna skuldspiralen sluta utan någon slags krasch”?

I så fall när kraschen sker och människor återfå deras finansiella sunt förnuft, vad tror du att vi kommer att förmodligen använda för att grunda det nya betalsystem som efterträder det som vi har nu?

Har du köpt ditt guld ännu?

Mvh,

Kurt

Glöm inte att besöka oss vid båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö 6-15 mars 2010 Monter C16:02

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

onsdag 17 februari 2010

Euro Oro

Det var kanske tur att Sverige tackade nej till Euron.

Mycket tyder på att Euron kommer att gå genom sin eget stresstest med de s.k. PIGS (dvs. Portugal, Italien, Grekland och Spanien) som provkaninerna.
Det ser ut som den medelhavska vanan att ta hand om saker ”mañana” inte fungerar så väl när det gäller en monetär union med mer strikta länder som t.ex. Tyskland, Holland och Belgien.

Euron har rasat mot dollarn sedan Greklands situation tydliggjorts. Inte bara det förutom Spanien, Italien, Portugal och eventuellt Storbritannien står nu i kö, enligt experterna, med för höga skulder jamfört med sina tillgångar och sina intäkter. Det kommer att vara intressant att se hur situationen lösas och om Euron kommer att hålla. Under tiden har guldpriset i Euro nått en till ”All time high” på €818.00.

Några intressanta artiklar om Euro oro:

Först The Economist skriver om “The Sick Men of Europe”.

Sedan i artikeln “The € is falling against the $, should gold [and silver] fall too, or rise with the $?”frågar Julian Phillips samma sak.

Enligt den legendariska guldhandlaren Jim Sinclair och hans kollega ”Trader Dan” Norcini källan till Eurons prisfall och Guldets prisökning är bara rädsla. Om detta kan ni läsa i deras bloggtillägg från den 16:e februari
Gold Hits New All Time High In Euro Terms”.

Till slut har vi ”Gold in Euros is about to go parabolic” skriven av Jordan Roy-Byrne.

“Paper money eventually returns to its intrinsic value - zero.” – Voltaire .

Det känns mer och mer troligt att Voltaire (1694–1778)har fortfarande rätt med sitt påstående.
Är det möjligt att Euros, Dollars, Yen, Rublar osv. kommer så småningom att bli värdelösa eftersom det är för frestande för de flesta makthavarna att lova för mycket?
Då blir det mer nödvändigt att framställa, digitalisera och låna ut ännu mer ”fiat” pengar och försäkra att Voltaires påstående blir sant.

Under tiden är det nog bra att ha lite fysiskt guld i bakfikan eftersom guld har en 5000 år gammalt beprövad ”tendens” att hålla sitt värde speciellt i oroliga tider.

Mvh,

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

torsdag 4 februari 2010

Tavex AB gör en guldkonsultation för programmet "Plånboken", Radio P1,

Grattis och ett stort glittrande tack till Jon Jordås och P1 Radioprogrammet ”Plånboken”.

Jon visade sin finansiella klokhet genom att träffa oss på Tavex AB, Smålandsgatan 9, Stockholm för en konsultation om investeringsguld.

Konsultationen och resultatet av vårt gyllene samtal får man lyssna nästa vecka i Sveriges Radio P1 program ”Plånboken” under de följande sändningstiderna:

onsdag kl 10.03 med repriser torsdag kl 00.03 och söndag kl 14.03.

Programmets hemsida finns på:
http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=2778.

Man får så småningom klicka på länken ”podcasts” upp på höger sida av deras hemsida för att ladda ner inspelningen till sin dator eller sin mobiltelefon.

Mvh,

Kurt

måndag 25 januari 2010

Guld förfalskningar? Relax (för tillfället)

Guldförsäljning fortsätter att expandera och många börjar fundera över sitt första guldköp.

Men...

Hur kan vi veta med säkerhet att det som vi köper är äkta guld?

Doug Horning från Casey Research ger den bästa beskrivningen hittills om det som har hänt, det som kan hända och det som du kan göra när det gäller att köpa ditt eget äkta investeringsguld.

Läs gärna "Dude, is that gold bar for real?" .

Enligt hans forskning kan vi för tillfället andas ut eftersom hittills har marknaden för oss som köper mynt och mindre guldtackor inte blivit påverkade så pass mycket.

Har du köpt ditt guld ännu?

Mvh,

Kurt

OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 12 januari 2010

Nytt År nya finansiella utmaningar?!

God fortsättning!

Nu är helgdagarna slut och 2010 har börjat ordentligt.
Det är intressant att iaktta att vi redan har märkt en stor uppgång av intresse i guld sedan årsskiftet. Många som har funderat länge har nu börjat slå till trotts guldets relativt "höga" pris.

Men återigen, högt jämfört med vad?

Här finns tre artiklar som erbjuder några funderingar om hur guldpriset och världsekonomin kommer att se ut under 2010.

Först ut är Doug Horning från Casey Research med sin senaste artikel "Get Your Gold the Hell Outta Here!" som pratar om HSBC som en av världens största banker och en av dem som lagrar guld för COMEX i New York. HSBC har nu skrivit ett "hemligt" brev till alla sina små guldsparare att de måste hämta sitt guld och hitta en annan plats att lagra det.
Frågan är varför?

Richard Russell har skrivit sin sista 2009 artikel som heter "Learn from the rich man" och påminner oss att inte titta så mycket på guldpriset utan viktigaste är hur mycket guld du äger.

Slutligen har vi Jack Chan med sitt "no nonsense" sätt att visa när det är dags att köpa guld från ett teknikst perspektiv. Kan du gissa vad han säger i sin senaste "This past week in gold"?

Trevlig läsning!

Kurt


OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

måndag 21 december 2009

Hollywood fruar och Guld

Varför stiger guldpriset egentligen?

Är det bara eftersom att guld för tillfället är trendigt eller kan det bero på någonting lite djupare?

Nedanför finns två artiklar som ger en ganska mörk blick över läget i USAs samhälle, men är det bara USA som har sådana problem?



För första gången presenterar vi Greg Simmons och Brett Buchanan från http://www.realityarbiter.com/ med sin artikel "American Purgatory".



Sedan har vi professor James Quinn från http://www.theburningplatform.com/ med sin tolkning av Aldous Huxleys berömda 30-talets roman "Brave New World 2009".



Både pratar om den moraliska tomheten som drabbar det amerikanska samhället, fast med TV serier som till exempel "Svenska Hollywoodfruar" är vi så väldigt långt ifrån dem?



Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are.” Aldous Huxley



Trevlig läsning,



Kurt



GULD, en glittrande julklapp!

Ge ett livslångt minne och symbol för din kärlek!

Ge något bort av värde!



Guldmynt och tackor har:

- vackra motiv av djur, berömda platser, symboler, människor, m.m.

- historiska anknytningar, från nutidens stater till gamla civilisationer

- ett bestående försäljningsvärde på guldmarknaden

- en stor förmåga att inte gå sönder



Besök vår butik vid Norrmalmstorg eller lägg en beställning på http://www.tavex.se/

God Jul önskar TAVEX



OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.



Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

fredag 4 december 2009

Guldpriset; Vilket håll?

Guldprisets ökning har varit strålande de senaste tre månaderna. I fredags gick det ner lite och sedan dess har det tappat litet av sitt glitter. Frågan är vad som händer framöver. Nedanför finns det flera artiklar med både en långsiktig prognos och den för de närmaste dagarna/veckorna.

De flesta är överens om att trenden är fortfarande uppåt och att den lång förväntade korregeringen kan ha börjat. Alla har bra analytiskt stöd, men som vanligt kan du välja själv vem har rätt.

Första artikeln är från Bob Moriarity från www.321gold.com som skriver "Last week was a top in gold". Än så länge har han rätt.

Nästa artikel är från den välrespekterade analytiker av "Dow Theory Letters" Richard Russell, som skriver om guldets "High Pole Action". Hans storsta budskap är att när trenden är uppåt (som den fortfarande är i guldmarknaden) är marknaden ganska förlåtande om du möjligtvis köper för snabbt.

Den tredje artikeln är från Adam Hamilton från Zeal Investments och besvarar frågan "is gold going parabolic?" Svaret enligt honom är än så länge nej.

Den sista artikeln av Stewart Thompson som heter "The Gold Ocean and The Brain" är en samling av "bullet points" som beskriver på ett ganska bra sätt den stora kampen mellan banksystemet och guldet.

Reklam:
-----------------------------------------------------------------------
Upplev effekten av inflationen. Besök oss och se vad du betalar för 20 kronor från den tiden Sverige förlitade sig på guldmyntfoten. Just nu kan vi erbjuda dig ett begränsat antal OSCAR II 20 kronors guldmynt.

Köp nu till ett förmånligt pris!
------------------------------------------------------------------------

Oavsett vilka artikel du väljer är alla överens att guldruschen inte är över och på sitt värsta tar guldpriset ett litet kort andetag innan det fortsätter att stiga.

Trevlig läsning!


Kurt


GULD!
En glittrande julklapp!
Ge ett livslångt minne och symbol för din kärlek! Ge något bort av värde!
Guldmynt och tackor har:
- vackra motiv av djur, berömda platser, symboler, människor, m.m.
- historiska anknytningar, från nutidens stater till gamla civilisationer
- Ett bestående försäljningsvärde på guldmarknaden

Besök vår butik vid Norrmalmstorg eller lägg en beställning på www.tavex.se

God Jul önskar TAVEX

OBS
: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.


Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.


Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

måndag 16 november 2009

Guld fortfarande på väg upp!

Nu är jag tillbaka efter några spännande veckor. Tavex har varit på några mässor och jag har varit på årets RMG Mining and Minerals Conference.
En del gyllene information finns att fundera på.
Efterfrågan för guld är tillbaka till förra årets nivåer...
När det gäller priset, behöver jag säga något mer?

Vi håller på för fullt med kvartalets GuldRapport som är lite försenad, sorry, men om ni är intresserad av att få den direkt kan ni anmäla er till oss via tavex@tavex.se . Skriv bara "Kvartalsrapport" och vi fixar resten.

Enligt Dr Doom, Marc Faber, kommer vi aldrig att se guld för under $1000 USD per uns (31.1 gram) igen. Starka ord från en stark och klok finansrådgivare.

Guldpriset stiger men enligt Jeff Christian CEO för CPM gruppen i New York för flera anledningar förutom inflation. Mer om detta i novembers Guldrapport.

Ha en gyllene dag!


Kurt


OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.