Visar inlägg med etikett SEB. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett SEB. Visa alla inlägg

måndag 20 oktober 2008

Ett gyllene tillfället för att lära dig lite mer om guld.

Välkommen till Munchenbryggariet lördag den 8:e november där vi på Tavex kommer att ställa ut på årets Stockholm Gold Fair och mellan 13.00 och 15.00 har vi organisierat höstens Tavex Guld Seminariet.
Du som vill delta kan reservera din plats genom att clicka här .

Seminariet kostar 300:- och inkluderar både ditt inträde till Stockholm Gold Fair och en 1 grams guldtacka. Mer information om hela dagen kan du läsa här. Välkommen!

Oense på högsta nivå. av William Engdahl
Här finns en elegant beskrivning av skillnaden mellan Europas och USAs svar till finanskriset. http://www.321gold.com/editorials/engdahl/engdahl102008.html .

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.Huvud tanken är att både underhålla samt ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse och agera lite mer medveten. Informationen skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 14 oktober 2008

Guld och Börsskottet

Är det här ett lånekris eller något djupare?
Här finns tre artiklar som ställer frågan om ”finanskriset är mer än financiellt”. Första är en artikel ur SvD idag som representerar flesta bankers problem med obligationer och sina värde. Sedan kommer två artiklar från Professor Antal Fetke som är berömd som grundare av ”Gold University”. Han påstår att många års räntesänkningar på obligationer har gjort dem värdelösa och att Finanskriset är bara marknadens erkännande av denna situationen och bevisar det äkta värde av obligationerna.

Obligationer äter SEB:s kapital

TROUBLED ASSET RELIEF PROGRAM (TARP)

THE GOLD STANDARD STRIKES BACK…

Hur kan man lösa ett lånekris genom att låna ut mer pengar?
Gårdagens börsskott över hela världen tolkas av många som början av slutet till finanskriset. Men frågan är varifrån kommer alla dessa pengar som ska skottas in till systemet från dem olika länder? Antigen kommer mest av Dollars, Euros, Kronor, Pund, osv. från nya statsobligationer eller genom att Centrala banker tryckas upp färska pengar i mängder. Hur kommer en sån lösning påverka källan till problemmet som är för mycket utlånade pengar? Kan någon säger ordet ”inflation”?!

Har du köpt ditt guld ännu?


Mvh,
Kurt
www.tavex.se

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex.
Tanken är att ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse. Informationen ska inte tolkas som investeringsråd.