Visar inlägg med etikett inflation. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett inflation. Visa alla inlägg

torsdag 21 oktober 2010

Om du äger en bit guld, äger du även en bit av historien. Läs om Tyskland & Wilhelm II




Trots att de kallas tyska mynt är Wilhelmmynten faktiskt från Preussen(Preussen var ett hertigdöme, senare ett konungarike och till sist en delstat i Tyskland).

När Tyskland enades 1871, utropades den preussiske kungen till Tysklands kejsare. Wilhelm II regerade sedan i Tyskland mellan åren 1888 och 1915. Under hans år förvandlades Tyskland från att vara en jordbruksnation till en industrination.

På 1920-talet drabbades Tyskland av den förmodligen värsta inflationen i världshistorien. År 1923 krävdes det över 700.000.000.000 Mark (sedlar) för att kunna köpa en vara som endast kostade en enda Guld-Mark 1914. Under senare delen av 1923 fördubblades priserna varannan timme. En vanlig brödlimpa kostade 2 Miljarder(!) Mark i sedlar. Tyska hemmafruar brände upp sedlarna i sina spisar, för att det helt enkelt var billigare än ved. Under hela denna period bibehöll dock Wilhelmmyntet sitt värde. Varför? Givetvis för att det var gjort av guld. De som hade varit kloka nog att investera i guld på den här tiden, hade ett fullgott skydd mot den hysteriska inflationen och detsamma gäller idag.

Hur uppstod denna ekonomiska katastrof? Det finns ingen enkel förklaring till detta scenario. Delvis har det dock sin förklaring i den tyska regeringens beslut att sluta tillverka myntet Wilhelm II Guld 20 Mark år 1915.

I juli 1914 då Tyskland förklarade krig med Frankrike och 1:a världskriget startade, tog den tyska centralbanken det ödesdigra beslutet att inte koppla landet till guldstandarden längre. Tillverkningen av 20 Marksmyntet, som hade varit ekonomins ryggrad sedan 1871, upphörde definitivt. Guld ersattes av papper och i krigstider lät detta som en bra idé att inte längre behöva backa upp sin valuta med guld. Regeringen kunde låta sedelpressarna gå varma för att finansiera utgifterna. Efter kriget hade Tyskland ett tufft jobb med att återuppbygga sig själv och regeringen höll fast vid policyn att införa allt fler sedlar i ekonomin. Men utan guldet, vars uppgift var att stötta värdet på valutan, kollapsade papperssystemet och gjorde sedlarna fullständigt värdelösa.

På framsidan av myntet kan du se Kung Wilhelm II:s högra sida med skriften WILHELM II DEUTSHCER KAISER KÖNIG V PREUSSEN som betyder "Tysk kejsare och kung av Preussen"

På baksidan av myntet ser man det tyska riksvapnet, en örn med krona och skriften DEUTSCHES REICH, årtal och 20 Mark.

På kanten av myntet är det skrivet; GOTT MIT UNS som betyder "Gud med oss"

Nu kan du föra historien vidare i generationer. Köp ett numismatiskt mynt till någon som gåva, eller till dig själv.

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

onsdag 20 oktober 2010

Är guld i en bubbla?




Det börjar spekuleras i om guld är en bubbla nu när priset dalar lite.
(ovan ser ni diagram för priset i SEK/ounce och USD/ounce)

Anledningen till att guldet har gått ner kan vara en reaktion på att börsen har blivit starkare och påverkar valutorna, tex USD. Detta medför att fler säljer guld till att investera i andra mer riskfyllda sparformer. Skillnaden i SEK är inte lika påtaglig som vanligt, och som ni kan se i diagrammet ovan.

Dagens Industri publicerade en artikel för några dagar sedan och förkastade guld som investeringsform. "Guldpriset har fördubblats på tre år och stigit med nästan 25 procent bara i år. Det finns all anledning att fundera över risken för en bubbla."

DI skriver också att "Just oro för inflation är ett klassiskt skäl till att köpa guld. Men att döma av hur inflationsutsikterna prissätts på marknaden är denna oro, trots alla extraordinära insatser från världens centralbanker, högst begränsad."

Hur allvarligt läget är i USA är tydligt om man får läsa vad Infinite Unknown skriver om FED och hur de urholkar USD.

I en artikel som heter The federal reserve is destroying America skriver de "If the Federal Reserve does not move to defend the value of the U.S Dollar we will eventually see a hyper-inflationary collapse and worldwide financial turmoil."

"Peter Schiff recently raised concerns about a hyper-inflationary collapse of the U.S. Dollar, Robert Reich a former Clinton cabinet member believes we are facing a depression and Alan Greenspan the man who caused this whole mess wrote in the Financial Times stating that we are facing the worst financial crisis since World War II. "

"What’s amazing is that the Federal Reserve isn’t even trying to protect the U.S. Dollar because all they care about is saving the power of their private banking cartel. They don’t care about the U.S. Dollar nor do they care about the country itself. They are destroying this country through their actions and there needs to be an investigation into the controllers of this bank."

(http://www.infiniteunknown.net/2008/03/19/the-federal-reserve-is-destroying-america/)

Ytterligare skriver DI "Istället tycks en mer allmän oro, för allt från valuta/handelskrig och skuldkris till geopolitik och dollarkollaps, driva på efterfrågan på guld i egenskap av en värdebeständig tillgång oberoende av såväl staters som företags kreditvärdighet."

Ja, det stämmer, en allmän oro kan man kalla det.

Infinite Unknown har även hittat en artikel av Eric Sprott på Casey Research;
"The conventional wisdom is that gold is in a bubble. It isn’t so. At the just-concluded Casey’s Gold & Resource Summit, Eric Sprott showed a slide showing gold and gold mining shares as a % of global assets. As you can see in the chart, which I am republishing here, gold holdings are currently a fraction of what they’ve been historically.We have a long way to go before gold can be considered fully valued, so sit tight and be right.”



http://www.infiniteunknown.net/2010/10/17/gold-and-gold-mining-shares-as-a-percentage-of-global-assets-or-the-once-in-a-lifetime-ride/

Som vi på Tavex ser det, har inte och kommer inte guldet nå sin topp än på ett tag. Analytiker spår att priset kommer gå upp så högt som till $5000/ounce. (ja, det får vi se, men det som är intressant är att det faktiskt spås detta pris)

Som vi har sagt tidigare så är det bara köpläge på guld nu när det äntligen går ner lite. Utifrån diagrammet i inläggets början ser vi att guldet går ständigt upp, men att under denna fina kurva uppåt går priser upp och ner, som en naturlig konsekvens av sedeltryck och efterfrågan.

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

onsdag 25 augusti 2010

Det kommande årtiondet, några tips på vägen...

Under de ekonomiskt osäkra tider som vi har sett på investeringsmarknaden kan investerare upptäcka att deras bästa drag inte är att alltid se till den bästa investeringen med bästa värde, utan helt enkelt undvika oseriösa och kostsamma misstag.


Nedan kan du läsa vad Dough Horney från Casey research skrivit om de 10 mest förekommande misstagen investerare gör idag och hur du själv kan undvika att göra dem själv...


http://www.caseyresearch.com/articles/3587/the-10-biggest-mistakes-investors-must-avoid-in-the-coming-decade/

Ha en underbar dag!

Hälsningar
"GuldAnna"

http://www.tavex.se/

"Bästa priserna på guld och valuta i stan, det är guld värt!"

Disclaimer

This blog entry contains information on both the gold market and Tavex AB. The main idea is to both entertain and give you a broader perspective on what's happening in the gold market so that you yourselves can reflect on its significance and act more consciously. The information in this forum should not be intrepeted as investment advice.

måndag 16 november 2009

Guld fortfarande på väg upp!

Nu är jag tillbaka efter några spännande veckor. Tavex har varit på några mässor och jag har varit på årets RMG Mining and Minerals Conference.
En del gyllene information finns att fundera på.
Efterfrågan för guld är tillbaka till förra årets nivåer...
När det gäller priset, behöver jag säga något mer?

Vi håller på för fullt med kvartalets GuldRapport som är lite försenad, sorry, men om ni är intresserad av att få den direkt kan ni anmäla er till oss via tavex@tavex.se . Skriv bara "Kvartalsrapport" och vi fixar resten.

Enligt Dr Doom, Marc Faber, kommer vi aldrig att se guld för under $1000 USD per uns (31.1 gram) igen. Starka ord från en stark och klok finansrådgivare.

Guldpriset stiger men enligt Jeff Christian CEO för CPM gruppen i New York för flera anledningar förutom inflation. Mer om detta i novembers Guldrapport.

Ha en gyllene dag!


Kurt


OBS: Den här bloggposten innehåller information om både guldmarknaden och TavexAB.

Huvudtanken är att både underhålla samt ge Er ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden så att Ni själv kan reflektera över dess betydelse och agera mer medvetet.

Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

måndag 8 juni 2009

Inflation eller Hyperinflation

Här finns en artikel från vår vän Paul Tunstain grundare av Londons "Bullion vault" som heter "The First Steps to Hyper-Inflation" och beskriver på ett enkelt sätt två alternativ som kan sker från alla papperspengar som trycks ut just nu.

Tavex guld har nu en silverkant. Genom AS Tavid, Tavex ABs moderbolag erbjuder vi nu också investeringssilver. Vi följer i vårt moderbolags fotsteg och agerar nu som agent för de av er som önskar investera i silver i kvantiteter överstigande 100,000 kronor. Är Du intresserad av att veta mer om detta, kontakta oss på mail tavex@tavex.se eller telefon 08-678 20 30.

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

torsdag 26 mars 2009

Industri på vänteläge

En intressant artikel från Dr. Antal Fekete "THERE IS MORE WHERE THIS GIFT HAS COME FROM" föreslår att så länge styrräntan kan halveras kan man håller obligations-marknaden/festen igång. Däremot, skall vi ha inga förväntningar att industri investerar i ny produktionskapacitet.

Enligt den goda Doktorn kommer deflation att bli resultatet och under tiden finns det inget incentiv att köpa/investera i nya produktionskapacitet eftersom den kan köpas billigare imorgon. Denna processen kan fortsätta för ett bra tåg till.

Så småningom finns det inget bra produktionskapacitet kvar. Under dessa omständigheter kan guld vara på rea för ett tag till, MEN när inflation äntligen kommer igång blir det överaskande snabbt och våldsamt. Då, påstår Dr. Fekete, blir det för sent att hoppa på guldtaget.

Har du köpt ditt guld ännu?

Kurt

Guld på rea!
Förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

fredag 20 mars 2009

Guld, Ett riktigt köptillfälle!

Enligt Darryl Robert Schoon i sin senaste artikel Gold Buying Opportunity of a Lifetime är det definitivt dags att köpa guld. Dr. Schoon brukar skriva med ett slags "gyllene" sunt förnuft.

Trevlig läsning!

Kurt

ObamaBernankeeffekten ser bättre och bättre ut för guld!
Förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

fredag 16 januari 2009

Blir det bättre 2009…

Av Erik Forsell, Axier Equities för Tavex AB

Det var nog mer än en placerare som jublade på nyårsafton, som sade att nu kan det bara bli bättre, kanske tillhörde Du också dem? En av dem som tror att det räddningspaket som den nye presidenten Barak Obama drar i gång kommer att rädda världen?

Börsen började upp och allt såg återigen rosenrött ut under de första dagarna på året, men det visade sig ganska snabbt att det inte är så, att det finns litet för mycket som talar emot en snabb återhämtning av världens ekonomier.

Dessa kan vi inte göra så pass mycket åt, inte i dag och inte ensamma, men vi kan däremot agera för att rädda den egna ekonomin. Vi återkommer till våra tankar länge ned.
Oro i Israel och i Palestina får oljepriserna att leka jojo, medan Ukraina ena dagen skall slå på gas för leverans till Europa, medan de i nästa stund säger nej, vilket får även detta pris att agera som ett flipperspel. Banker som slagit igen, eller tvingats bli uppköpta blev under förra året mer eller mindre vardagsmat för oss alla att läsa om. I december gjorde Swedbank en nyemission och det blev långt ifrån fulltecknad, istället tvingades bland annat Folksam in för att stödköpa aktier med pensionsspararnas pengar. Undrar hur det kommer att påverka pensionerna för en del sparare att Folksam köpte aktier i Swedbank till en kurs som låg långt över marknadskursen.

Senast i måndags fick jag ett mail från en av de olika fondkommissionärerna som varnade för att det var ytterligare banker som skulle kunna förväntas behöva be sina aktieägare om pengar.
Att placerare tappade förtroendet för aktier var Swedbank emellertid inte ensamma om, världens börser upplevde ett fritt fall som aldrig tidigare skådats, inte ens 1929 när alla trodde att ekonomierna skulle gå under. I dag finns det de som säger att vi har ytterligare femtioprocentiga fall att se fram emot, att börsen återigen skall halveras. Detta stöds av World Economic Forum som i en ny rapport varnar för en för nya bottennivåer och att Kina som alla hoppas skall rädda världen spås krascha. Redan för ett år sedan varnade denna organisation för kraftiga fall, men det var få som lade större vikt vid vad som sades då, nu då det är för sent börjar de lyssna.

Under de senaste dagarna har vi sett på nyheterna att företag på företag väljer att varsla personal, inte bara småföretag, utan börsnoterade företag Alfa Laval, Telia, New Wave, Hexagon osv har meddelat tusentals anställda att deras tjänster inte längre kommer behövas. Enligt Arbetsförmedlingen har antalet inskrivna ökat med nästan 18 procent det senaste året. Skrämmande, men tack och lov inte lika många som i USA från vilka vi i fredags såg att det rapporterades om ytterligare 524,000 nyanmälda arbetslösa. Det talas redan nu om att siffrorna kommer att stiga till en miljon per rapporteringstillfälle. Under denna kris skall en helt nytillträdd president försöka sig på att skapa fyra miljoner nya arbetstillfällen. Lycka till, jag är glad att jag inte har dennes arbete, det kommer bli tufft, och jag tror snarast att denne i bästa fall kommer att kunna rädda lika många arbetstillfällen, att skapa nya blir svårare.

Att skapa nytt lär vi nog få se runt om i världen, vi lär se en riktigt knepig situation med pengar och värdet på dessa. Först lånar staterna upp massvis, vilket används som understöd och för att betala mat för dagen för den del av befolkningen som behöver det, alternativt för att stoppa in i de svarta hål som bankerna skapat. Som en effekt av detta ser vi att bankerna inte kan låna ut pengar till småföretag som är de som faktiskt är det som kan rädda ekonomin. Som en följd av detta blir det svårare att producera och att nyanställa, vilket gör att scenarion med fallande BNP tillväxt ser mer än sannolika ut. Samtidigt har en stor del av befolkningen i västvärlden spenderat kommande löner, som de nu inte får in. De har alltså lån de inte kan betala av, i alla fall inte om inte värdet på dessa minskar kraftigt.

Därmed är det dags för Centralbankerna att minska värdet på valutan (mer korrekt på de lån dessa tagit) för att ”rädda” sin befolkning. Det ironiska är, att de räddar befolkningen med deras egna pengar, som finns placerade i räntebärande papper då många inte ser andra alternativ, sedan skrivs värdena ned genom inflation vilket innebär att de lurar sina egna medborgare igen.
Jag vet vad som skyddar mot inflation, mot klåfingriga regeringar som inte kan hålla fingrarna i styr från mina pengar, och jag vet vad som fortfarande, efter 6,000 år efterfrågas. Gör Du det?


Vare sig Du gör det eller inte så anser jag att ett besök på http://www.tavex.se/ är något Du ta Dig tid till. Där kan Du dessutom anmäla Dig till Tavex eget månadsbrev så att Du aldrig missar viktig information om guld.

Erik Forsell, Axier Equities för Tavex AB

En gyllene start på 2009 Förankra din investeringsportfölj i en hörnsten av guldmynt och tackor hos oss på Tavex AB

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd.

måndag 5 januari 2009

Obligationer, Den sista bubbel?

Här finns några nyårs artiklar som har att göra med säkerheten av den säkraste pappersinvestering; US Treasuries.

Först från John Brown som är Peter Schiffs kollega skriver om "Bonds in 2009; a tough call".

Sedan har vi Sy Harding som skriver "Be wary of US Treasury Bonds in 2009".

Om obligationer krascher under 2009 finns det en investering som har en ännu bättre historik att hålla sitt värde under ekonomiska kriser? Kan du gissa?

En till artikel som bidra några unika "out of the box" förklaringar när det gäller den pågående deflation/inflation debatt är Jim Willeys senaste "False diagnosis of deflation".

Trevlig läsning och god fortsättning!

Kurt

Starta ditt år med en gyllene investering som behåller sitt värde i fortsatt turbulenta tider.

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

tisdag 25 november 2008

2009, Ett gyllene tillfälle i ett "förlorade" år?

Enligt SEB och många andra kommer nästa året bli mer och mer "förlorade".

BDI
Just nu är det tvärstopp i nästan alla branscher och prognoser från många respekterade indikatorer ser väldigt dåligt ut. Kanske en av de mest trovärdiga framtidsindikator är det sk BDI (Baltic Dry Index).

BDI är en av världens bästa ledande indikatorer för framtids affärer . BDI indexet mätas genomsnitt pris det kostar att hyra ett stort lastfartyg för att frakta råvaror runt världen per dygn. Enligt grafen är det tydligt att priserna har rasat. Bankerna litar inte på varannans lånepapper som innebär att just nu att det är väldigt svårt att låna pengar med syftet av att frakta gods mellan olika kontinenter. Resultatet är att nästan ingenting fraktas över havet just nu, där ca 90% av allting brukar transporteras. Om inga råvaror fraktas nu vad betyder det för nya tillverkninga produkter och arbetsbehov framöver?

Vart är guldpriserna på väg?
Dave Galland av Casey Research diskuterar möjligheten av $600.00/oz. Guld. Kort sagt, är det definitivt möjligt att guld priset kan rasa ner yttligare, men risken enligt Herr Galland är förmodligen mer på uppsidan än på nedsidan.

UrbanSurvival
George Ure "The Peoples Economist" har ritat en bra graf som visar var vi kan vara just nu när det gäller vår utvecklande ekonomiska situation. Han har på något sätt frågat guld själv och guldets svar var följande:

Ha en gyllene dag!

Kurt

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.Huvud tanken är att både underhålla samt ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse och agera lite mer medveten. Informationen skall inte tolkas som investeringsråd.

tisdag 21 oktober 2008

Guldbrist i Nord Amerika

Lite guld tillgång information från Ron Kirby från dagens Financial Sense Market Wrap-up artikeln: Derivatives Disclosure

I fall att de ändra den idag kopierade jag följande om guldbrist i Nord Amerika just nu:

”In the case of precious metals pricing today; the cost of procuring physical precious metal has radically decoupled from the fraudulently derived futures price of the same. In a conversation I had with one of Canada’s largest physical, retail bullion dealers last Friday – here’s a summary of what he told me:
As a long time and valued customer of the Royal Canadian Mint, he has been told that the Mint is not accepting ANY orders for gold or silver coin for at least 3 months – and no guarantees then either.
Gold:
- There are zero one ounce gold bars in North America at wholesale – period.
- Same thing for 10 oz gold bars.
- Some kilo gold bars are available at wholesale but in highly limited supply at prices starting at 5% over spot [COMEX price].
- He is currently receiving a couple of hundred calls per day for small gold [one ounce denominations] and has no product to sell. “

Hur mycket tid har vi kvar här i Sverige?

Har du köpt ditt guld ännu?

Mvh,

Kurt

Ett gyllene tillfället för att lära dig lite mer om guld.
Välkommen till Munchenbryggariet lördag den 8:e november där vi på Tavex kommer att ställa ut på årets Stockholm Gold Fair och mellan 13.00 och 15.00 har vi organisierat höstens Tavex Guld Seminariet.
Du som vill delta kan reservera din plats genom att clicka här .
Seminariet kostar 300:- och inkluderar både ditt inträde till Stockholm Gold Fair och en
1 grams guldtacka. Mer information om hela dagen kan du läsa här. Välkommen!

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvud tanken är att både underhålla samt ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse och agera lite mer medveten. Informationen skall inte tolkas som investeringsråd.

onsdag 15 oktober 2008

Inflation, deflation, gold och pengar

Hur kommer framtiden ser ut?
Många s.k. säkra obligationer har plötsligt blivit värdelösa medan samtidigt börjar Centralbankerna låna och trycka ut mer pengar i större mängder än någonsin.
Vem kommer att vinna denna inflations/deflations kamp, kortsiktigt och långsiktigt?
Svaret kommer att definitivt påverka dina pengars köpkraft.

Här finss tre bra artiklar skrivit av tre välkända inom guld branschen som ger lite mer insyn till det som händer just nu och hur konsekvenserna kan ser ut.

Har du köpt ditt guld ännu?

Alex Wallenwein: Why Gold Is Dropping When It Shouldn't?- and what it all means

Gary North: Keynesianism's Last Stand

Aden Sisters: Financial History in the making

Trevlig läsning,

Kurt

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB.
Huvud tanken är att både underhålla samt ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse och agera lite mer medveten. Informationen skall inte tolkas som investeringsråd.

torsdag 9 oktober 2008

Risken till Banksystemet ökar

Börjar blir brist på fysiska investeringsguld?
Vi har märkt tydligt att de stora tackor från 250g uppåt är alltmer svårare att få ta på, men än så länge har vi haft inget problem med leveransen av 100g tackor och de flesta mynt.
Trots det finns det mer och mer artiklar om brist på fysiska guld i bland annat USA, från Kanadensiska mynt och till och med Krugerrands.

Risk för banksystemet att frysa upp ökar
Att summera är risken att banksystemet frysar upp fortfarande hög. Just nu håller de Centralbankerna i flera länder att både ösa mer pengar in till systemet samt sänka ränta för att ”varma” systemet upp igen. Men frågan är hur värmt kommer systemet att bli så småningom?

Till exempel finns det två artiklar om hur mycket pengar USA har stoppat i banksystemet, hur de har gjort det och några gissningar om vad kan konsekvenserna vara.

http://www.safehaven.com/article-11453.htm

http://www.kitco.com/ind/Szabo/oct082008.html

Här du köpt ditt guld ännu?

Mvh,

Kurt

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex.
Tanken är att ge dig en bredare upplysning om vad som händer på guldmarknaden så att du kan själv reflektera över sin betydelse. Informationen är inte menat som investeringsråd.