torsdag 18 december 2008

Gold, last man standing….

Av Erik Forsell, Axier Equities AB

Att det just nu pågår en finansiell kris har knappast undgått någon, Stockholmsbörsen har backat med ofattbara 42 procent, medan det amerikanska Dow Jones-indexet noteras 35 procent lägre än för ett år sedan. Oljan har rasat från sin toppnotering kring 140 USD och ligger just nu och harvar nära 40.00 USD per barrel. Zinkpriset har backat med 75 procent sedan toppen för två år sedan vilket lett till att ett företag som Boliden inte kommer att kunna redovisa vinst ett tag framöver. Priset på nickel har gått från 54,000 USD per ton till under 10,000 USD/ton. Kopparpriserna har fallit med nästan två tredjedelar, ja listan kan göras hur lång som helst.

Jag kritiseras ofta för min positiva inställning till guld, vissa personer anser att den ibland är litet för positiv. Jag anser att så inte är fallet. I dag noteras priset på guld till 876 USD, vilket förvisso är lägre än den toppnotering som fanns under våren så priset var 20 procent högre. I gengäld har priset på den amerikanska dollarn stigit kraftigt, vilket gjort att den som lyssnade till mig och Kurt under våren fortfarande är en vinnare.

Just det, hade guldet betett sig på samma sätt som basmetallerna hade vi sett hur priset på detta rasat till ned mot 350 USD dollar per ounce. Priset ligger istället på 876 dollar Vi ser återigen att guldet är det bästa sättet att bevara värdet på sitt kapital i denna finansiella härdsmälta. Vi är av den uppfattningen att detta kommer att fortgå under våren och kommer att vara runt på ett antal olika seminarium, företagsträffar och presentationer där vi talar mer om detta.

Vill Du vara säker på att Du får en chans att lyssna på detta, skicka ett mail till Kurt på kurt.larsson@tavex.se så kommer Du att få ta del av de mail vi skickar ut om guld, guldmarknaden samt inbjudningar till de öppna seminariumen.

Av Erik Forsell, Axier Equities AB för Guldbloggen och Tavex AB

Kan Du gissa vad årets Julklapp är? Några ledtrådar...

Vad är det som bland annat:
• ”Glittrar” även under de mörkraste tider
• Aldrig går sönder
• Alltid är modernt
• Kan säljs vid behovet
• Har ett känt värde över hela världen
• Kan inte skapas på konstgjord väg eller virtualiseras
• Som sedan 6000 år har varit det bästa sättet att bevara värdet på Din förmögenhet
• Som är skattefritt? Enligt EU:s direktiv är det momsfritt
• Kan levereras direkt över disk eller via värdepost från Tavex AB
• Visar Din omsorg för Dina närmastes och Dina egna investeringar

Har Du gissat vad julens mest uppskattade paket innehåller ännu?

God Jul önskar vi på Tavex

OBS: Den här blogpost innehåller information om både guldmarknaden och Tavex AB. Huvudtanken är att både underhålla samt ge dig ett bredare perspektiv om vad som händer i guldmarknaden för att du själv kan reflektera över sin betydelse och agera lite mer medvetet. Informationen härinne skall inte tolkas som investeringsråd

7 kommentarer:

Anonym sa...

Är det någon som har provat smsguld? har hört dem på radio, man kan sälja guld till dem, någon som vet?

mvh lars

Anonym sa...

Jag smsade efter ett guld paket och skickade in 40gr blandat guld. Hur enkelt som helst. Att jag fick mycket bättre betalt av Smsguld än det jag jämförde med andra guld handlare var en positiv överaskning. Jag har eftersökt lite och fått reda på att det är ett par unga svenska grabbar i 22års ålder som driver smsguld.
Lycka till grabbar önskar Evert, Luleå

Anonym sa...

Sms guld fungerar. Jag fick bra betalt (120kr-1gr,18k) Snabbt gick det med. Nu ska jag plocka ihop allt guld jag har.
Mvh Kajsa

Anonym sa...

hej i fredags ringde jag till SMSGULD för dagspris och jag fick 140kr/gram för 18k!!

sveriges bästa? har ringt runt lite,

mange//

Anonym sa...

Man får bättre betalt på pantbanken och så behöver man inte vänta på att först få ett kuvert och sedan ytterligare ett par dagar innan man får pengarna!

Madelene

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.